توهم خودزنی در زنان شیشه‌ای

مصرف مواد مخدر گرچه دارای عواقب جبران‌ناپذیری روی بدن فرد معتاد می‌گذارد اما گاهی توهم‌های ناشی از مصرف مواد مخدر شیمیایی مانند شیشه باعث می‌شود تا علاوه بر فرد دیگر اطرافیان نیز با اعتیاد درگیر شده و آسیب‌های جانبی به خانواده و اطرافیان فرد معتاد وارد شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،مستند بیراهه در برنامه گذشته خود بار دیگر به موضوع آسیب‌های فردی و اجتماعی مصرف مواد مخدر پرداخت.
 
در ابتدای این برنامه دختر جوانی که برای ترک مصرف شیشه به کمپ ترک اعتیاد زنان آمده است، گفت: به مواد مخدر شیشه، کوکائین، حشیش و قرص اعتیاد دارم و از چهار ماه قبل برای ترک مواد به کمپ مراجعه کردم و بستری شده‌ام.
 
من انواع مواد مخدر را مصرف کرده‌ام اما شیشه را اولین‌بار برای لاغر شدن مصرف کردم. یادم می‌آید با 15 نفر از دوستانم دختر و پسر برای تفریح به شمال کشور رفتیم.
 
من نمی‌دانستم حتی مواد مخدر چیست تا این‌که در آنجا دوستانم به من شیشه تعارف کردند و من هم برای این‌که کم نیاورم چند دود گرفتم اما چون بلد نبودم دود گلویم را زد.
 
وقتی اولین بار مصرف کردم خوشم آمد و سه روز شاد و سرحال بودم؛ حتی یک دقیقه هم نخوابیدم. بعد از سه روز باز هم برای سرحالی و لاغری دوباره مصرف کردم تا این‌که دیگر معتادش شدم .
 
مادرم را کتک می‌زدم
 
دختر جوان ادامه داد: در آن یک هفته‌ای که شمال بودیم شیشه، سیگاری(حشیش) و قرص اکس مصرف کردم.
 
خیلی خوشم آمده بود و بعد از آن از خانه فرار می‌کردم و با دوستانم به مسافرت می‌رفتم و مواد مصرف می‌کردم. بعد از چند ماه مصرف توهم سراغم آمد.
 
وسایل خانه مانند کابینت را سر و ته می‌کردم و پایه‌های آن را پاشنه کفش می‌دیدم. پس از مصرف مواد با اسپری‌های رنگی کابینت‌ها را هر روز به یک رنگ درمی‌آوردم.
 
بعد از مدتی خانواده از دستم خسته شده بودند.‌ او اضافه کرد: کار به جایی رسید که وقتی حرفم را قبول نمی‌کردند به حمام می‌رفتم و آن‌قدر دستم را با تیغ می‌بریدم که از حال می‌رفتم. فکر می‌کردم با زدن رگم آرام می‌شوم.
 
بعد از این‌که خون از دستم جاری می‌شد آن را بو می‌کردم و آرام می‌شدم. با بوی خون، آرامش پیدا می‌کردم. اگر دست مرا ببینید جای تیغ‌ها وجود دارد و مثل گوشت چرخ‌کرده شده است.
 
من هنوز هم تبعات مصرف شیشه را دارم و صداهایی با من حرف می‌زنند. چند ماه قبل، بعد از مصرف شیشه، ساعت 3 بامداد صدایی من را صدا کرد.
 
از خواب بیدار شدم و عروسکم را بغل کردم تا برای دیدن صاحب صدا به سه کوچه پایین‌تر بروم که پدرم من را در راهرو گرفت و به خانه برد.
 
یکی دیگر از توهماتم این بود که مادرم را کتک می‌زدم و او بسیار گریه می‌کرد اما من این گریه‌ها را نمی‌دیدم. ترک شیشه بسیار سخت است، من خودم 9 ماه پاک بودم اما دوباره رفتم و مصرف کردم.
 
سرخوشی، اولین علت اعتیاد
 
در ادامه برنامه سرهنگ حمیدی‌فر، مدیرکل مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی‌ با بیان این‌که سوء مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان ناشی از تبلیغاتی است که در مورد مصرف مواد می‌شود.
 
گفت: تبلیغات مواد مخدر درخصوص اثرات خوب آن از سوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.‌
 
وی ادامه داد: افرادی که برای بار اول مواد مخدر مصرف می‌کنند به عنوان مبلغ در گروه همسالان خودشان شناخته می‌شوند، چرا که در دفعات اول مصرف حالت نشئگی و سرخوشی که به این افراد دست می‌دهد باعث می‌شود آنها دست به تبلیغ مصرف مواد مخدر شیمیایی بزنند.
 
نوجوانان و جوانان باید بسیاری از افرادی که امروز در دام اعتیاد گرفتار هستند و کارتن‌خواب شده‌اند و حتی به بیماری ایدز دچار گشته‌‌اند را آیینه خودشان قرار دهند و از آنها درس بگیرند.
 
خودم را با چاقو می‌زدم تا از مردم زورگیری کنم
 
دختر 23 ساله که به جرم شرارت و مشارکت در سرقت مسلحانه دستگیر شده است، می‌گوید: سه بار با اصابت تیر ماموران دستگیر شده‌ام. برای اولین بار در 9 سالگی عمویم هروئین را در اختیارم قرار داد.
 
چند سال بعد به سمت شیشه روی آوردم و تا الان این مخدر را مصرف می‌کنم. هرکسی که بگوید شیشه توهم‌آور نیست دروغ می‌گوید.
 
فاز توهم من ماموربازی بود. همیشه فکر می‌کردم الان مامور می‌آید و من را دستگیر می‌کند.
 
دختر جوان ادامه داد: برای تهیه مواد مخدر مجبور بودم زورگیری کنم و به‌خاطر این‌که طعمه از من بترسد ابتدا خودم را می‌زدم.
 
وقتی او خون می‌دید می‌ترسید و اموالش را به من می‌داد. همیشه با تیزی سر خودم را می‌زدم. من می‌دانم شیشه، آستون، اسید و آمفتامین دارد، اما مجبور بودم بکشم.
 
من همیشه بی‌خواب و عصبی بودم. به همه بدبین بودم و دوست داشتم با همه دعوا کنم.
 
او اولین مقصر را عمویش می‌داند و در مورد مقصران دیگر زندگی‌اش می‌گوید: پدر و مادرم با طلاق‌شان مقصران دیگر هستند و در آخر خودم مقصر هستم که این بلاها به سرم آمد.
 
یک‌سال و نیم است که پدرم را ندیده‌ام و هیچ خبری از او ندارم. روزی هم که دستگیر شدم مادرم را دیدم و دیگر خبری از او ندارم.
 
اگر آنها را ببینم، می‌گویم که از آنها متنفر هستم به خاطر بلاهایی که سر من آوردند اما بازهم پدر و مادرم هستند و نمی‌توانم از آنها بگذرم. تا جایی که یادم می‌آید در خانه ما همیشه خشونت بوده است.
 
دختر جوان در مورد اثرات مصرف مواد مخدر می‌گوید: وقتی شیشه می‌کشیدم انرژی کاذب می‌گرفتم و توهم می‌زدم که من خیلی قدرتمند هستم. بارها شده بود برای زورگیری اقدام کردم اما از طعمه‌هایم کتک خوردم.
 
شیشه یکی از عوامل ارتکاب جرایمی ‌مانند قتل و سرقت است. وقتی معتادش می‌شوی به خاطر شیشه دست به هر کاری مثل دزدی می‌زنی، اما اینها آخر و عاقبت ندارد.
 
دوست‌پسرم من را معتاد و کارتن‌خواب کرد
 
دختر جوانی که کارتن‌خواب است و در پارک‌ها می‌خوابد در مورد علت مصرف مواد مخدرش گفت: 9 سال قبل اولین بار وقتی به خانه دوست‌پسرم رفتم او شیشه را به دست من داد.
 
نمی‌دانستم چیست و بعد از چندبار مصرف به‌عنوان دارو، معتاد شدم. اولین بار 13 سالگی از خانه فرار کردم و کارتن‌خواب شدم.
 
از همان زمان پدر و مادرم طردم کردند. هیچ راهی برای برگشتم به خانه نگذاشتم. تا حالا کسی نبوده است که من را ببرد ترک دهد و به زندگی برگرداند.
 
توهم مواد به سراغ من هم آمده است و به خودم آسیب می‌زنم. خودم را با چاقو و تیغ می‌زنم و بعد آرام می‌شوم.
 
اعتیاد شیشه بسیار بد است و آدم را وادار به هرکاری می‌کند. دوست پسرم الان ازدواج کرده و سر خانه و زندگی‌اش است و من کارتن‌خواب هستم. من دلم برای مادرم تنگ شده است. خیلی دوست دارم او را ببینم اما تاکنون نتوانسته‌ام.
 
آثار سوءمصرف مواد مخدر
 
دکتر اصغرنژاد، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: در میان معتادان مواردی از جمله خشونت، ضرب و شتم و پرخاشگری و حتی قتل نسبت به عزیزان‌شان مشاهده شده است.
 
مصرف شیشه آسیب‌های کوتاه‌مدت و درازمدت در فعالیت‌های تمرکزی و یادگیری فرد به وجود می‌آورد. بدبینی، سوءظن، بدخلقی و توهم از دیگر آثار مصرف شیشه است که در درازمدت می‌تواند برای فرد مصرف‌کننده و نزدیکانش خطرات و تهدیدهای جدی را ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: وقتی فرد در خانه‌ای زندگی می‌کند که در آن محیط تنش و استرس زیاد است و قهر و درگیری وجود دارد یا یکی از والدین خودش مواد مصرف می‌کند بیشتر از دیگران در معرض آسیب مواد مخدر است.

منبع:جام جم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار