میرزا بیگی: هیچ پرستار جویای کاری بیکار نیست/رفع مشکل کمبود نیرو با سطح بندی خدمات پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: امکان ندارد پرستار جویای کاری در محل خدمت بیکار باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار برگزار شد در خصوص پرستاران بیکار بیان کرد: واقعیت این است که گروه پرستاری خیلی کم داریم، این کمبود از سطح استاد دانشگاه تا کمک پرستار را شامل می‌شود، براساس میزان جمعیت در کشورهای دنیا به ازای هر 1000 نفر 3 تا 10 پرستار وجود دارد. بنابراین طبق این معیار باید 240 هزار پرستار داشته باشیم.براساس جمعیت پرستار به پزشک نیز باید بالغ بر 210 هزار نفر گروه پرستاری شاغل داشته باشیم، همچنین براساس تخت های بیمارستانی به 220 هزار پرستار و بر اساس ارتقاء و بهره‌وری 260 هزار پرستار باید شاغل باشند. بنابراین در حال حاضر حدود 100 هزار نفر در گروه پرستاری کمبود داریم . 

وی در مورد برنامه‌های اجرا شده در راستای برطرف کردن کمبود پرستار گفت: 181 دانشکده پرستاری داریم که از مهر ماه سال گذشته ظرفیت‌های آنها دو برابر شده است. تا پایان برنامه چهارم توسعه 45 هزار نفر از گروه پرستاری به کار گرفته شده است. همچنین مطابق با برنامه پنجم توسعه می‌بایست 23 هزار نفر پرستار به کار گرفته می‌شدند که 16 هزار نفر از این تعداد در طرح تحول سلامت به کار گرفته شدند، بدین ترتیب امکان ندارد پرستاری به معنای واقعی بیکار باشد، محال است پرستار جویای کار در محل خدمت بیکار بماند، در حال حاضر نیز برای بیمارستان‌های تازه تاسیس ، بخش‌های سوختگی و اورژانس به شدت کمبود پرستارهای فارغ‌التحصیل را داریم. 

سطح بندی خدمات ما را از کمبودها نجات می‌دهد 
میرزابیگی با اشاره به موضوع سطح بندی خدمات پرستاری و به کارگیری نیرو عنوان کرد: سطح بندی راهکاری که ما را از کمبود نجات می‌دهد و برای برطرف کردن نیاز باید به سمت آن برویم. ارائه خدمات در سه سطح عمومی، تخصصی و اولیه سطح بندی شده‌اند، برای سطح مراقبت‌های اولیه در هیچ جای دنیا پرستاران دانشگاهی به خدمت گرفته نمی‌شوند. هرچند که در گذشته در ایران نیز همینطور بوده است. 

وی در خصوص پرستاران شرکتی اظهار کرد: عدم امنیت شغلی و رعایت نکردن برخی حقوق پرستاران مشکلی بوده که از گذشته وجود داشته است، برای اولین بار یک موسسه تخصصی نیروی انسانی تعریف کرده‌ایم که تاکنون با 16 دانشگاه قرارداد بسته است و بالغ بر 3 هزار نیروی شرکتی را پوشش داده است که به زودی این میزان به 7 هزار نفر افزایش می‌یابد. در این موسسه علاوه بر تامین امنیت شغلی حقوق و مزایا مانند پرستاران رسمی است. اگر گله مندی در این حوزه وجود دارد مربوط به بخشهایی است که هنوز به این موسسه محلق نشده است. 

سرانجام تعرفه خدمات پرستاری چه شد؟
معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تعرفه خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه است افزود:  جلسات کارشناسی تشکیل شده است که بخش مربوط به خدمات پرستاری جامع نگر یا هومکر مراحل نهایی خود را طی می‌کند و احتمالا تا یکی دو ماه آینده تمام می‌شود. آنچه که در این مورد وجود دارد، اختلاف دیدگاه‌های کارشناسی است که از گذشته مطرح بوده است. تاکنون این موضوع با جدیت پیگیری نمی‌شد.اینکه تعرفه خدمات پرستاری با چه کیفیتی ارائه می‌شود را باید از وزارت رفاه پرسید ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم. 

وی در مورد افزایش بار مراجعات پس از اجرای طرح تحول و افزایش کار پرستاران در پی آن اذعان کرد: اگر بگوییم هیچ کاری برای پرستارها صورت نگرفته است انصاف نیست. با اجرای طرح تحول 16 هزار نیرو به کار گرفته شد، علاوه بر این شما می‌توانید از پرستاران در خصوص افزایش کارانه پس از طرح تحول سوال بپرسید.

وی ادامه داد: اکنون کارانه‌ها نسبت به سال 92 حدود 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است، در واقع گله‌مندی پرستارها در وهله اول از میزان عقب افتادگی کارانه ها است که این هم به دلیل تاخیر بیمه‌ها می‌باشد. اگر کارانه‌ها به موقع به پرستاران داده شود، رضایتمندی آنها را به دنبال دارد. گفتنی است در مقطعی بین 18 تا 22 ماه پرداختی‌ها عقب می‌افتاد. در حال حاضر تلاش بر این است که این مشکل حل شود.

میرزا بیگی با بیان این که آماری از خطای پرستاری نداریم گفت: وقتی شیفت‌های کاری زیاد شود و نیروی کار کم باشد، به طبع خطاهایی اتفاق می‌افتد اما این طور نیست که بگوییم خطای پرستاری نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. کمبود نیرو و خانم‌ بودن بخش عمده‌ای از پرستاران باعث شده است که تا بحث تناسب جنسیتی در دستور کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مرجعیت سازمان نظام پرستاری را قبول دارید یا خیر؟ پاسخ داد این سؤال بدیهی است مگر می‌شود که من به عنوان بنیانگذار نظام پرستاری که اکنون که عضو این سازمان هستم، این نظام را قبول نداشته ‌باشم. بحث‌هایی عنوان می‌شود اما منظور ما نظام پرستاری نیست زیرا این سازمان در چهارچوب قانون و در جهت هم‌افزایی حرکت می‌کند، طبیعی است که سازمان نظام پرستاری نماینده پرستاران است.

با ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای حداقل‌ها رعایت می‌شود
معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر سیستم پذیرش دانشجو و پرستار نداریم، امیدواریم که به سمت ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای در کشور حرکت کنیم تا بتوانیم حداقل‌ها زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. البته این سیستم در کشورهای دیگر وجود دارد و خوشبختانه در این دولت مورد توجه قرار گرفته است.

وی در مورد برنامه‌های معاونت پرستاری برای سال آینده بیان کرد: نوع پرداختن به پرستاری جامع نگر و ایجاد سیستم صلاحیت حرفه‌ای همچنین تعریف ستاد عرضه و تقاضا که امیدواریم در روز پرستار کلید بخورد از جمله برنامه‌های سال آینده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به پوشش عادلانه سلامت عنوان کرد: یکی از اهداف پرستاری جامع‌نگر سالمندان و بیماران مزمن است که می‌تواند در راستای کاهش بار بستری در بیمارستان‌ها کمک کند امیدواریم این برنامه در سال 95 پاسخگوی نیاز سالمندان باشد.

وی همچنین ضمن اظهار بی‌اطلاعی از بیکاری 14 هزارپرستار که سازمان نظام پرستاری اعلام کرده است، گفت: دیروز با رییس کل سازمان جلسه‌ای داشته‌ایم اما تاکنون برای بیکاری 14 هزار نفر از ما درخواستی نشده است من نیز به عنوان کسی که در این سازمان کار کرده‌ام با صراحت می‌گویم که این آمار را قبول ندارم اینها افرادی هستند که جویای کار نیستند.

افزایش 9درصدی کارانه پرستاران بی‌سابقه بوده است
میرزا‌بیگی در مورد کارانه پرستاران مطرح کرد: از سال 76 تا 93 در کشور کارانه‌ای غیر پزشک تعلق نمی‌گرفت کارانه پرستاران پس از آن بین 16 تا 20 درصد بود در دانشگاه‌های معدودی نیز این رقم تا 22 و نیم درصد هم اعلام شده بود.

این اولین باری است که این رقم حدود 9 درصد افزایش پیدا کرده است یعنی از 22.5 درصد به 29.5 درصد رسیده است. هرچند که تلاش ما برای قدردانی از زحمات‌ پرستاران باید بیشتر شود.

تأخیر در کارانه برای پزشک و پرستار یکی است
وی اضافه کرد: تأخیر در کارانه‌ها برای همه است یعنی جایی نداریم که کارانه پزشک را داده باشند اما کارانه پرستار در همان جا پرداخت‌ نشده باشد. به طور کلی تا زمانی که نظام پرداخت کارانه این گونه است این اشکالات وجود دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان این که پرستاران اورژانس شرایط ویژه‌ای دارند، گفت: پس از بازدید وزیر بهداشت از اورژانس چند بیمارستان اقداماتی برای این پرستاران انجام گرفت به طور مثال عنوان شد که پرداختی به پرستاران اورژانس باید از پرداختی از افراد معادل سایر بخش‌ها بیشتر باشد. همچنین تأمین نیروی پرستار با اولویت بخش‌های اورژانس، سوختگی و تازه‌ تأسیس در دستور کار قرار گرفت.

میرزابیگی با تأکید بر این که مهاجرت پرستاران پدیده‌ی غیرمقولی نیست، اذعان کرد: آخرین آمار حاکی از آن است که 700 نفر پرستار مهاجرت داشته‌اند که این آمار در قبال 140 هزار پرستار غیرطبیعی نیست. علاوه بر این باید به این قضیه به عنوان یک فرصت نگاه کرد زیرا پرستاران ما داشته‌های علمی بالایی دارند و مورد استقبال سایر کشورها قرار می‌گیرند.

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آمار پرستاران حاضر در جنگ سوریه بیان کرد: این آمار مربوط به ما نیست.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حدود 64 میلیارد تومان به پاویون پرستاری اختصاص پیدا کرده است. همچنین دوره‌ی یکساله کمک پرستاری برای مراقبت‌های بالینی از دیگر اقدامات انجام شده است.

اظهار بی اطلاعی از همایش روز پرستار
میرزابیگی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت بهداشت برای همایش روز پرستار چیست؟ گفت: از برگزاری این همایش اطلاعی ندارم اما وزارت بهداشت در صدد برگزاری این همایش است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار