یو اس ای تودی: کاهش کلان بودجه هشت ایالت آمریکا به خاطر سقوط بهای نفت

درآمدهای مالیاتی و میزان اشتغال در ایالت‌های نفت‌خیز آمریکا با کاهش بهای جهانی نفت کاهش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس ای تودی؛شگفت نیست که افت بهای نفت که اکنون 20 ماه از آن می گذرد بر ایالتهایی فشار آورده که در بودجه خود وابستگی فراوانی به تولید نفت دارند. ولی این تاثیر بیش از پیش خود را نمایان ساخته به ویژه هنگامی که افت بهای گاز طبیعی و ذغال سنگ نیز در همین بازه زمانی در نظر گرفته شود.

گزارش تازه ای از موسسه دولت راکفلر در دانشگاه ایالتی نیویورک نشان می دهد که هشت ایالت که در آن‌ها نفت و گاز و معدن 10 درصد یا بیشتر تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد دچار بیشترین دردسر اقتصادی شده اند.

هشت ایالت آلاسکا، لوییزیانا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، اکلاهما، تگزاس، ویرجینیای غربی و وایومینگ در 16 درصد درآمد مالیاتی خود چشم به مالیات فراورده‌های نفتی دوخته اند که بسیار فراتر از اتکای 0.2 درصدی دیگر ایالتهای آمریکاست. مالیات فراورده های نفتی با نگاهی به ارزش یا حجم منبعی که استخراج می شود، یا آمیزه ای از هر دو، تعیین می شود.

برای بازه دوازده ماهه که در سپتامبر (شهریور) به پایان رسید درآمد ناشی از این مالیات برای هشت ایالت تا 35 درصد کاهش یافت و از 15.5 میلیارد به 10 میلیارد دلار رسید.

این افت از 88 درصد در آلاسکا تا 16 درصد در ویرجینیای غربی را شامل شد. لوسی دادایان، نویسنده گزارش، می گوید: «هیچ ایالتی پیش بینی نمی کرد که بهای نفت این قدر سقوط کند. بسیاری از ایالت ها در بودجه ایالتی خود بهای بالاتری برای نفت در نظر گرفته بودند.»
از ژوئن 2014 بهای نفت و گاز طبیعی در آمریکا به ترتیب 70 و 60 درصد کاهش یافته و بهای ذغال سنگ در دو سال گذشته 22 درصد افت داشته است.

در این گزارش آمده است: این افت به بخش حفاری و معدنکاری و پیشه های همبسته با آنها نیز کشیده شده و اقتصادهای محلی را لرزان کرده و 3 درصد از درآمد کل مالیاتی را در ایالت های تولید کننده نفت، از جمله مالیات بر درآمد و مالیات فروش، کاهش داده است.

در آغاز سال نو میزان اشتغال در هر هشت ایالت، به جز تگزاس و نیومکزیک، کم بود. دادایان می گوید: «ایالتهای وابسته به نفت دچار کسری بودجه فراوان هستند و فشار بودجه ای هنگفتی بر دوش آنهاست.»

این کاهش بهای حاملان انرژی برای رانندگان سودمند است چرا که برای پر کردن باک خود بهای کمتری می پردازند و نیز خانه ها و شرکت ها، دیگر قبض های سنگین برای مصرف انرژی دریافت نمی کنند. ولی آیا این سود مصرف کننده بر زیان ناشی از کاهش درآمد مالیاتی و بیکاری می چربد؟

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار