مشهد؛

اژدها وارد می شود،ژانری جدید در سینمای داستانی ایران

پنجمین ساخته مانی حقیقی با عنوان "اژدها وارد می شود" از ترکیب مستند و داستان، عرصه جدیدی در سینمای داستانی ایران ایجاد می کند که در نوع خودش بدیع است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در نخستین روز از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد فیلم بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی کیا و اژدها وارد می شود ساخته مانی حقیقی در سه سانس سینما آفریقا و هویزه اکران شد.

فیلم اژدها وارد می شود پنجمین اثر بلند مانی حقیقی است که برگرفته از داستانی واقعی است که در دهه 1340 رخ داده است.

اژدها وارد می شود داستان یک مامور ساواک است که در تشکیلات نفوذ کرده و برای پیگیری یک پرونده راهی منطقه ای در قشم شده و در آنجا با اتفاقات عجیبی روبرو می شود.

در جریان روایت مستند گونه فیلم، علاوه بر بازیگران که در واقع صحنه های دهه 40 را بازسازی می کنند،‌ کارگردان و برخی از شخصیتهای حال حاضر از جمله سعید حجاریان و صادق زیباکلام به بیان مستنداتی از آن واقعه تاریخی می پردازند و وجه استنادی داستان را پررنگ می کنند.

آنچه در داستان اژدها وارد می شود بیش از همه توجه بیننده را جلب می کند موسیقی و وهم آلود بودن سیر داستان است که بیننده را برای کشف روابط میان روایتها به فکر فرو می برد. به نظر می رسد نجات دختر بچه ای به نام والیه تم اصلی داستان است و داستان حول این محور پیش می رود.

علی جعفری،‌ منتقد سینما معتقد است فیلم روایت تازه ای است و شکل تازه ای از سینماست که کمتر به آن توجه شده؛ مانی حقیقی سعی دارد روایتی را با استفاده از داده هایی مطابق با واقعیت بازسازی و پرداخت سینمایی کند و در این پردازش موفق بوده است.

وی با بیان اینکه ساختار فیلم به گونه ای است که در سینمای ما کمتر تجربه شده و واکنش جماعت فیلم بین حرفه ای هم به آن بدیع است،‌ افزود: اژدها وارد می شود روایت سینمایی از یک اتفاق مستند است و می توان آن را در ژانر داستانی بر مبنای مستند دسته بندی کرد.

وی به عدم شناخت مخاطب از این نوع سینما اشاره و تصریح کرد: ممکن است این عدم شناخت میان مخاطب و فیلم فاصله بیاندازد، اما این فیلم در نوع خودش موفق است.

این منتقد سینما بازیگری و تدوین فیلم را خوب توصیف کرد و گفت: حضور افرادی مثل حجاریان و زیباکلام که برای سندیت فیلم بکار رفته، لحن فیلم را از داستان گونگی خارج می کند اما فیلمساز توانسته مطلب را جمع کند و روایت را به سرانجام برساند و تعبیر خوبی می تواند باشد.

جعفری در پاسخ به اینکه آیا در این فیلم نمادپردازی شده است،‌افزود: باید در فرهنگ بومی منطقه جستجو کرد. باید دید در آن منطقه مستندات تاریخی چیست و نمادها را بررسی کرد.

این درحالی است که مانی حقیقی در نشست خبری اژدها وارد می شود مخالفت خود را با هرگونه نمادپردازی در اثرش به صراحت بیان کرده و گفته: نماد پردازی هنر فیلمسازانی است که نمی توانند حرف خود را رک بگویند.

جعفری با تاکید بر اینکه سینمای ایران نیاز به حمایت دارد، جشنواره را بهانه ای برای خروج سینما از رکود توصیف کرد و گفت: این همه انرژی اگر در طی سال پیگیر اکران فیلمها باشد تحولی در فروش فیلمها و سینما ایجاد خواهد کرد.

وی بازسازی سینما هویزه و آفریقا را در افزایش انگیزه مخاطبان موثر دانست و افزود: به این طریق می توانیم تفریح و سرگرمی سالمی برای مخاطبان ایجاد کنیم.

این منتقد سینما از شیوه برگزاری جشنواره انتقاد کرد و گفت: هرچند مشکل بسیار است و بخش عمده ای از مشکل به عهده مشهد نیست، اما برنامه ریزی مشهد هم خالی از اشکال نیست؛ ولی همینکه جشنواره در مشهد تا بحال برگزار شده جای تشکر دارد.

انتهای پیام/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.