ترس، ابتکار هنرمندانمان را محدود کرده است

یکی از نمایشنامه‌خوان‌های نمایش «سالگرد ازدواج» که پژوهشگر سینما و تئاتر هم است، از عدم ریسک‌پذیری هنرمندان در نوشتن نمایشنامه‌های ایرانی گفت.

رضا خانلری مدرس و پژوهشگر سینما و تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشنامه‌خوانی خود در نمایش «سالگرد ازدواج» بیان کرد: اتفاق مهمی که توسط دکتر عطا‌الله کوپال صورت گرفته است، ایجاد کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی بوده که افراد غیر دانشجو تئاتری هم می‌توانند در آن شرکت کنند و نمایشنامه‌نامه‌نویسی را به درستی یاد بگیرند.

وی درباره حضور خود در این نمایشنامه‌خوانی گفت: یکی از دلایل انتخابم به منظور شرکت در این نمایشنامه‌خوانی، کمک به فرهنگسازی در این حیطه بوده است و همچنین موضوع نمایش که به یکی از ارکان مهم جامعه یعنی خانواده بازمی‌گردد.

خانلری در راستای نمایش «سالگرد ازدواج» و موضوع آن اذعان کرد: داستان زن و شوهری است که قصد گرفتن سالگرد ازدواجشان را دارند و از آن فیلمبرداری می‌کنند. از طرفی همه کنش و واکنش‌ها مقابل همان دوربین رخ می‌دهد و عدم سازش و شکل‌گیری آن به تصویر کشیده می‌شود.

پژوهشگر سینما و تئاتر در رابطه با فعالیت خود در حوزه تئاتر و سینما مطرح کرد: در اصل فعالیت هنری من با تئاتر شروع شده؛ اما به دلیل علاقه و وجود گستردگی در حیطه سینمایی تحصیلات آکادمیک خود را در آن ادامه دادم؛ اما در آخر هم مرتبط با تئاتر کماکان دروسم را پیش بردم.

خانلری ادامه داد: با وجود اینکه بیشتر وقتم صرف سینما و تلویزیون می‌شود؛ اما باز از صمیم قلب تئاتر را دوست دارم و همزمان با تحصیلاتم در دانشگاه در کلاس‌های تئاتر هم شرکت می‌کردم. زیرا اگر کسی بخواهد در این عرصه موفقیتی بدست آورد، می‌بایست آنها را در کنار هم فراگیرد.

وی در خصوص ادامه فعالیت خود اذعان کرد: در انتخاب کارها آدم سختگیری هستم و آن‌هایی را انتخاب می‌کنم که متن قوی داشته باشد. زیرا این موضوع در وهله اول برایم ارجحیت دارد.

نمایشنامه‌خوان نمایش «سالگرد ازدواج» در خصوص این کارگاه‌های آموزشی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل ایجاد این کارگاه نوشتن متن خوب برای نمایشنامه‌های ایرانی است و امیدوارم زمینه‌سازی برای کشف استعدادهایی شود که در این امر فعالیت دارند و چقدر خوب است بتوانیم آنها را به درستی حمایت کنیم.

وی افزود: ما در تئاتر نمایشنامه‌های ایرانی خوبی داشته‌ایم؛ اما به خاطر آموزش‌های نادرست متاسفانه هنرمندان به سمت آثار آماده می‌روند و از کارهای خارجی استفاده می‌کنند. ولی اگر حتی نمایش‌ها به ایرانی شدن آن تبدیل شود و فقط کپی از روی آن‌ها نباشد، باز می‌توان گفت که این امر بهتر است.

خانلری با بیان اینکه هنرمندان به خاطر ترس از تجربه جدید سراغ آثار جدید نمی‌روند اظهار داشت: هنرمندان ما به خاطر ترس از بازخورد نداشتن آثارشان و جذب نشدن مخاطبان از انجام کارهای جدید می‌ترسند و روحیه ریسک‌پذیری ندارند تا به سمت شیوه جدیدی در این عرصه بروند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مطالعه و کتابخوانی کم شده است،ل اذعان کرد: درخواست من از مردم این است تا در زمینه‌های مختلف کتاب بخوانند و مطالعه کنند؛ زیرا بیشتر سوادها شنیداری شده و این عمل در میان مردم عام هم رسوخ پیدا کند تا فرهنگ کتابخوانی به خوبی در میان آنها جا بیفتد و آن را ادامه دهند.

گفتنی است؛ نمایشنامه‌خوانی «سالگرد ازدواج» به کارگردانی افسون شکاری در تماشاخانه سه نقطه 23 بهمن ماه ساعت 17 روی صحنه می‌رود.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.