بیرجند؛

22 بهمن ماه 1357 ؛ اینجا تهران ... این صدای راستین انقلاب ملت ایران است

سرانجام روز پیروزی نهایی فرا رسید و عمر 2500 ساله نظام شاهنشاهی و 57 سال حکومت دودمان پهلوی پایان یافت.

22  بهمن ماه 1357 ؛ اینجا تهران ... این صدای راستین انقلاب ملت ایران است
به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ در این روز شورای امنیت ملی آمریکا پس از بررسی وقایع روز گذشته به این نتیجه رسید که تنها راه جلوگیری از خونریزی و فرو پاشی ارتش ، دست کشیدن ارتش و آمریکا از حمایت دولت بختیار است. آن ها خواهان پیوستن ارتش به دولت موقت بودند.

بلافاصله جلسه شورای امنیت ملی با حضور بختیار و قره باغی و تمامی امرای ارتش تشکیل شد.

اقلیت حاضر ، اعضای ستاد کودتا بودند که کاملأ از دیگران جدا افتاده بودند.آن ها مقاومتی در ممانعت از انتشار خبر بی طرفی ارتش توسط ستاد ارتش از خود نشان ندادند.

در نهایت طرح کودتای کورتاژ پس از برخورد نیروها با مردم در خیابان ها ، به شکست انجامید.

سرانجام پس از بحث و جدال بسیار در جریان جلسه شورای امنیت ملی کشور ، در ساعت 10 صبح اعلامیه ای به امضای حاضرین رسید که تکلیف ارتش و انقلاب را مشخص کرد : « ارتش ایران وظیفه دفاع از استقلال و تمامیت کشور عزیز ایران را داشته و تاکنون در آشوب های داخلی سعی نموده است با پشتیبانی از دولت های قانونی ، این وظیفه را به نحو احسن انجام دهد.با توجه به تحولات اخیر ، شورای عالی ارتش به اتفاق آراء تصمیم گرفت ... بی طرفی خودرا درمناقشات سیاسی اعلام دارد...».

این اعلامیه هنگامی از رادیو پخش شد که پادگان عشرت آباد پس از ساعت ها زد و خورد به تصرف مردم درآمد. افزون بر این کاخ گلستان ، مرکز ژاندارمری کل ، مرکز رادیو و بسیاری از مراکز نظامی در اختیار مردم بود.

سرانجام در این لحظات پایانی بود که کارتر تصمیم گرفت برای جلوگیری از پیشرفت سریع و غیر قابل کنترل انقلاب ، طرح کودتا را عملی کند.اما دیگر دیر شده بود.

سفارت آمریکا زیر شدیدترین حملات مردمی بود و همه اعضای آن به دنبال راه فراری به بیرون از ساختمان سفارت بودند.آن ها در جستجوی بازرگان و اعضای شورای انقلاب بودند تا به این وسیله راه نجاتی بیابند.

دیگر سقوط بختیار قطعی می نمود.گارد نخست وزیری پیوسته او را ترغیب به ترک کاخ نخست وزیری می کرد،اما بختیار به دنبال قره باغی بود تا علت اعلام بی طرفی را از او جویا شود. ولی قره باغی ناپدید شده بود.

تماس های بختیار با مهندس بازرگان نیز بی نتیجه بود. امیر انتظام از جانب دولت موقت ، بختیار را وادار به قبول استعفاء و نجات جانش کرد. در حوالی ظهر ، بختیار از صحنه گریخت.

در این لحظه تنها ستاد اصلی کودتا در لویزان و فرمانداری نظامی تهران به ریاست سپهبد رحیمی بر سر کار بودند.

سرانجام در همین زمان رادیو پس از چند دقیقه سکوت چنین گفت :

 « این صدای راستین انقلاب ملت ایران است».

این گونه انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی و با ایثار و جانفشانی مردم مسلمان ایران به پیروزی رسید.

انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.