رئیس اتاق ایران عنوان کرد:

لزوم توجه به آب بعد از برجام در مذاکرات/ در دیپلماسی آب موفق عمل نکردیم

جلال‌پور با تأکید بر اینکه تاکنون در دیپلماسی آب ما اقدام موثری انجام نداده‌ایم، گفت: تقاضای ما از مسئولان این است که بعد از برجام موضوع آب از محورهای مذاکرات با کشورهای همسایه باشد.

تلفنی******* لزوم توجه به آب بعد از برجام در مذاکرات/ در دیپلماسی آب موفق عمل نکردیمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در نشست خبری همایش بزرگداشت روز ملی آب با اشاره به اهمیت مسئله آب در اقتصاد و توسعه پایدار گفت: هیچ موضوعی در کشور غیرمرتبط با آب نیست و در بخش سلامت، آموزش و پرورش، فرهنگ و مسائل سیاسی و اقتصادی آب موضوعی پراهمیت است.

وی افزود: بحران آب مشکل اصلی ما در آینده خواهد بود و موضوع ریزگردها نیز بر آن دامن می‌زند و در شرایط کنونی یکی از اصلی‌ترین مسئله غرب کشور ریزگرد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه تاکنون در دیپلماسی آب اقدام مناسبی نشده گفت: تقاضای ما از مسئولان و وزارت امور خارجه این است که بعد از برجام آب یکی از محورهای مذاکرات با کشورهای همسایه باشد.

به گفته جلال پور کمیسیون آب و محیط زیست و اقتصاد سبز در اتاق ایران پیگیر مسئله آب خواهد بود.

وی به سفر بخش خصوصی به ایتالیا و فرانسه اشاره  کرد و گفت: در این سفر بر موضوع آب بسیار تأکید شده و موضوع انتقال تکنولوژی برای آب و بهینه کردن مصرف آن یکی از موضوعات مورد توجه در این سفر بود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که ما نیازمند انتقال تکنولوژی و تصفیه آب هستیم ضمن اینکه دولت یازدهم بر موضوع آب و تعادل‌بخشی به منابع آب توجه جدی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تولید محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف می‌کنند، گفت: این موضوع نیازمند یک کار کارشناسی است و در کنار امنیت غذایی و اشتغال و مسائل اجتماعی باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا از آب تجدیدپذیر در کشاورزی استفاده شود.

جلال‌پور افزود: ما تنها کشوری هستیم که بیش از 90 درصد کشاورزی ما آبی است این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی 70 درصد کشاورزی غیرآبی است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که مدیریت منابع آبی نیازمند یک کار جدی و ملی است و به عنوان مثال در یکی از مزراع کشور از برداشت محصول 450 میلیون تومان درآمد نصیب تولیدکننده می‌شد این در حالی است که در فاصله 11 کیلومتری آن مزرعه از فروش آب، آن تولیدکننده می‌توانست بیش از 6 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

وی تصریح کرد: در پنج سال گذشته اتاق بازرگانی به موضوع آب به عنوان دغدغه اصلی ورود پیدا کرده و راهکارهای خوبی را دنبال کرده و می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به شعار سازمان ملل به عنوان آب و اشتغال گفت: برای کشور ما موضوع آب مسئله‌ای مهم است و در دهه 70، 26 درصد اشتغال در بخش کشاورزی بوده در حالی که این رقم اکنون به 18.4 رسیده است.

جلال‌پور به این نکته نیز اشاره کرد که در سال‌های گذشته 2 میلیارد دلار کالا از آبی که باید به دریاچه ارومیه ریخته می‌شد تولید شده در حالی که بیش از 200 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار