حراج حیات وحش در اینترنت!/گونه‌های نایاب جانوری با یک کلیک خرید و فروش می‌شوند

فضای مجازی،اینستاگرام،تلگرام،فیسبوک و...به بازاری برای خرید و فروش حیات وحش کشور تبدیل شده اند، یوز، سمندر، سنجاب، مار، قرقی، عقاب، تنها بخش کوچکی از ویترین این بازارهای مجازی به شمار می روند که تیغ نابودی را به حیات و بقای وحش کشور می کِشَند.

حراج حیات وحش در اینترنت!/گونه‌های نایاب جانوری با یک کلیک خرید و فروش می‌شوند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،هرگاه سخن از نگهداری حیوانات به گوش می رسید،تصاویری چون مرغ و خروس و چهارپایانی همچون اسب،گاو،گوسفند و...به ذهن متبادر می شد،اما امروزه شاهد تغییراتی جدی در این عرصه هستیم،گویی در موج سهمگین تحولات و پوست اندازی جامعه،حیوانات اهلی و خانگی جای خود را به گونه های حیات وحش داده اند.

گونه هایی که پیش از این در صفحه تلویزیون،باغ وحش ها و دشت و جنگل و تالاب ها قابل مشاهده بود،امروز به کالایی تبدیل شده اند که به راحتی خرید و فروش می شوند و در کنج خانه ها و باغات جای می گیرند.

معامله گونه‌های عجیب و غریب حیواناتی همچون سمندر،یوز، خرس، عقاب، شاهین، مار و...بخش کوچکی از گونه های جانوری به شمار می رود که بخش قابل تجهی از آن جز حیوانات و گونه های جانوری حفاظت شده به شمار می روند.

مدت ها پیش کوچه مرغی مولوی به محل و بازاری برای خرید و فروش حیوانات عجیب و غریب تبدیل شده بود،اما اگر امروز به مانند گذشته شاهد بساط بازار حیوانی در این محل نیستیم،اما در فضاهای مجازی با سهولت و سادگی هر چه بیشتر و البته دایره مخاطبان افزون تر،این امر ناخوشایند ظهور و بروز پیدا می کند.

با نگاهی اجمالی و رصدی کلی در این فضا،به راحتی مشاهده می شود افرادی مشغول معیشت از چنین راه هایی هستند و متاسفانه بدون هیچگونه ترس و واهمه ای،بصورت کاملا عیان  و علنی شماره تماس خویش را نیز پیوست تبلیغاتی می کنند و مشتریان آن نیز تنها با گرفتن یک تماس تلفنی به راحتی قادرند گونه جانوری مورد نظر خود را به دست آورند.

**خرید و فروش حیوانات با عناوین و رموز سری!


یکی از نکات تاسف آور بازار خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی به محیط امنی است که گویی این افراد برای خود متصورند و به راحتی به تبلیغات و خرید و فروش حیوانات محافظت شده می پردازند.

یکی از موارد قابل توجه در چنین فضاهایی ،کدرمزهایی است که فعالان این عرصه نامیمون  برای خویش برگزیده اند که گویی مشتریان و متقاضیان خرید حیوانات و جانوران خاص،با بکار بردن این رمزها ، درب بسته پیشِ روی خود را می گشایند تا به عرصه ای ورود نمایند که گویی در حوزه حیات وحش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود.

شهرام امیری شریفی،عضو هیات مدیره انجمن دیده بان حقوق حیوانات در گفتگویی با رسانه ها در این خصوص عنوان می کند:برخی سایت های فعال در این حوزه شناسایی شده اند اما با وجود اعلام آن به سازمان حفاظت از محیط زیست،سایت های  مذکور همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و حتی محدود نیز نشده اند.

**تمرکز قاچاقچیان حیات وحش در تهران


پیرو ارزیابی های انجام شده اکثریت قریب به اتفاق فعالان این عرصه در پایتخت و شهر تهران متمرکز و مشغول به فعالیت هستند.

محمد حسین بازیگر،رئیس محیط زیست شهر تهران با اشاره به بررسی آی پی فعالان حوزه از خرید و فروش حیوانات خاص در فضاهای مجازی معتقد است عمده کانون توجه و تمرکز این گروه در پایتخت است.

وی از پیگیری ها و بررسی مضاعف برای تشکیل پرونده و شکایت از فعالان این عرصه خبر می دهد و می گوید: برای برخورد با متخلفان،جلساتی با قوه قضائیه داشته ایم و به دستور دادستان تهران،مقرر شده دادسرای ناحیه 31 که ویژه رسیدگی به جرایم اینترنتی است با سازمان محیط زیست همکاری کند.

** آسیب خزانه ژنتیکی کشور و تقش مردم در حفظ بقای آن


مبرهن است که هر آنچه فعالیت قاچاقچیان حیات وحش گسترش یابد به همان میزان نیز دامنه و دایره تخریب زیست محیطی تشدید خواهد شد.

در چنین شرایطی مردم به عنوان چشمان بینای مسئولان محیط زیست می توانند با رصد و انتقال و انعکاس گزارشات خود،عرصه فعالیت را برای قاچاقچیان حیوانات تنگ تر کنند.

بازیگر با اعلام شماره چهار رقمی 1540،مردم را به انعکاس چنین تخلفاتی در عرصه فضای مجازی فرا می خواند.

طبق اظهارات این مقام مسئول،برخورد با گردانندگان این سیاست ها آغاز شده و حتی عده ای فرا خوانده شده اند و تعهدات لازم از چنین افرادی اخذ شده است.

از سوی دیگر کارشناسان امر معتقدند هنوز سازمان های ذیربط،گام های ابتدایی و آغازین برخورد با چنین تخلفاتی را خوب و تاثیرگذار برنداشته است.

برخی کارشناسان معتقدند،زمانی می توان از موفقیت در این عرصه حساس و خطیر سخن گفت که فضای مجازی به محیطی نا امن برای قاچاقچیان گونه های جانوری در حیات وحش تبدیل شود.

امید آن می رود مردم و مسئولان توامان با یکدیگر نهایت تلاش و دقت نظر خورد را برای شناسایی چنین افرادی به کار گیرند،از سوی دیگر نباید از نقش تاثیرگذار برخوردها و اقدامات سلبی و قهری دستگاه های ذیربط به سادگی گذشت،امری که بطور یقین در حفظ هر چه بیشتر گونه های جانوری محافظت شده مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار