توافق بر سر تقویت جایگاه انگلیس در اتحادیه اروپا و واکنش مقامات اروپایی

رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل با انگلیس درباره جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "دونالد توسک،" رئیس شورای اروپا، از توافق بر سر تقویت جایگاه انگلیس در اتحادیه اروپا در جریان نشست رهبران این اتحادیه با انگلیس خبر داد.
 
دونالد توسک در کنفراس خبری پس از نشست مشترک رهبران اتحادیه اروپا با انگلیس در بروکسل گفت: ما در این نشست بر سر تقویت جایگاه انگلیس در اتحادیه اروپایی به توافق رسیدیم و این تصمیم از سوی رهبران تمام  28 کشور عضو اتحادیه اروپا اتخاذ شده و غیر قابل برگشت و از نظر قانونی الزام آور است. 

رئیس شورای اروپا با اشاره به چانه زنی گرم و طولانی رهبران اتحادیه اروپا بر سر جزئیات توافق مذکور در نشست مشترک با انگلیس گفت: این توافق با در نظر گرفتن نگرانی های "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس، بدون به خطر انداختن و مصالحه بر سر ارزش های بنیادین اتحادیه اروپای صورت گرفته است.

نخست وزیر انگلیس پس از نشست مشترک با اتحادیه اروپا گفت انگلیس قطعا به حوزه پولی یورو نخواهد پیوست. 

دیوید کامرون در کنفرانس خبری خود در پایان نشست مشترک انگلیس و اتحادیه اروپا گفت: انگلیس قطعا به یورو نخواهد پیوست و به تلاش زمینه محافطت کامل از اقتصاد ملی خود ادامه خواهد. 

وی افزود: در این نشست با اعضای اتحادیه اروپایی بر سر انجام اصلاحات در چهار محوری که قبلابه عنوان نگرانی انگلیس اعلام شده بود به توافق رسیدیم. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق این اتحادیه با انگلیس در نشست بروکسل را برای طرفین خوب توصیف کرد. 

فدریکا موگرینی با خوب توصیف کردن توافق اتحادیه اروپا با انگلیس برای طرفین گفت: این توافق به ما اجازه می‌هد که با هم با قوت بیشتری همکاری کنیم. 

وی افزود: از نظر من به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تجربه‌ای که طی یک سال و چند ماه در این سمت بدست آورده‌ام، یک همکاری عالی با انگلیس می‌تواند برای سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نقشی حیاتی ایفا کند. در مقابل انگلیس با برخورداری از روابط خارجی مشترک با اتحادیه اروپا می‌تواند منافع ملی خود را درمناطق مختلف جهان از جمله لبنان، ترکیه، سوریه و لیبی بهتر تامین کند. 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز روز جمعه پس از نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت سران اروپا درمورد یک موافقتنامه «مصالحه عادلانه» با نخست وزیر انگلیس به توافق دست یافته‌اند. 

مرکل افزود: کامرون با این موافقتنامه می‌تواند برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تلاش کند. 

وی در پایان نشست دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد: «ما معتقدیم با این موافقتنامه، بسته‌ای را در اختیار کامرون قرار داده‌ایم تا با استفاده از آن برای باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا تلاش کند.» 

مرکل تاکید کرد عضویت در اتحادیه اروپا اکنون که جهان با ناآرامی و قطعی نبودن روبرو است از ارزش بالایی برخوردار است. 

از سوی دیگر نخست وزیر ایتالیا گفت من مطمئن هستم که نتایج نشست امروز چالش بزرگی برای دیوید کامرون است. 

ماتئو رنتسی پس از نشست مشترک اتحادیه اروپا با انگلیس در بروکسل با اشاره به توافق صورت گرفته در این نشست گفت: به نظرم توافق خوبی هم برای دیوید کامرون و هم برای اتحادیه اروپا بود. 

نخست وزیر ایتالیا گفت: احساس شخصی من این است که نیازمند رویکردهای متفاوتی در گفتگو‌های درون اتحادیه اروپا هستیم، چون این اتحادیه پروژه بزرگی با آرزوهای بزرگ است و اگر ما به آینده باور داریم اکنون موقع آن است که اتحادیه اروپا را برای آینده بسازیم و تنها در چارچوب گذشته این اتحادیه را نبینیم. وی افرود: رفراندوم در انگلیس می‌تواند فرصت خیلی خوبی برای بحث درباره این ایده در درون اروپا باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار