واشینگتن پست: بحران امنیتی در ترکیه وارد مرحله خطرناکی شده است

وقوع چندین حادثه تروریستی در ترکیه، اوضاع امنیتی این کشور را با بحران جدی و کم سابقه‌ای مواجه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی به قلم "لیز اسلای" نوشت: ترکیه در ماه‌های اخیر با کابوس بمب‌گذاری‌های انتحاری دست و پنجه نرم می‌کند. دشمنان ترکیه به مرزهای این کشور نفوذ کرده‌اند و همسایگان نیز ناکارآمدی آنکارا در مقابله با تروریسم را به باد انتقاد گرفته‌اند.

تا چند سال پیش به نظر می‌رسید ترکیه بزرگترین پیروز جنبش بهار عربی است و به سلامت از این ماجرا جان به در برده است؛ ترکیه در این مدت از حمایت گسترده غرب نیز بهره برد و تلاش کرد مدل جدیدی از حکومت را در آنکارا مستقر کند که به الگویی برای تمام کشورهای منطقه تبدیل شود؛ اما دست‌کم در 4 سال اخیر اوضاع به شکل دیگری تغییر کرد و ترکیه با بحران‌های مختلفی مواجه شد.

واشینگتن پست در ادامه نوشت: تمام نقشه‌های ترکیه بواسطه عمیق‌تر شدن بحران داخلی در سوریه و قدرت گرفتن تروریست‌ها، نقش بر آب شد. روسیه به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین رقیب ترکیه وارد جنگ سوریه شد و جنگنده‌های روس در اطراف مرزهای ترکیه به پرواز درآمدند. روسیه دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد و رد پای این کشور علاوه بر بحران داخلی سوریه، در کریمه اوکراین و ارمنستان نیز به چشم می‌خورد. وزیر دفاع روسیه چندی پیش اظهار داشت جت‌های جنگنده و بالگردهای بیشتری را در پایگاه هوایی ارمنستان که فقط 40 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد، مستقر می‌شوند.  وقوع چندین انفجار تروریستی در استانبول و آنکارا نیز بر مشکلات متعدد ترکیه دامن زد و صنعت گردشگری این کشور را با خطر نابودی مواجه کرد. 

شکست طرح صلح ترکیه با کُردها، مناطق جنوبی کشور را به یک میدان جنگ واقعی تبدیل کرده است که همواره شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای کُرد و نظامیان ارتش ترکیه است. شرایط بی‌ثبات امنیتی برای ترکیه رکود اقتصادی را به همراه داشت و با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی روسیه، آنکارا در مخمصه بدی گرفتار شد. سرنگونی جنگنده روسیه از سوی ارتش ترکیه در ماه نوامبر (آذر) موجب شد مسکو علاوه بر منع کردن گردشگران روس از سفر به ترکیه، محصولات کشاورزی این کشور به ویژه سیب زمینی را نیز خریداری نکند.

نگرانی‌ها درمورد بروز تنش جدی میان ترکیه و روسیه هر روز بیشتر از قبل می‌شود بطوریکه "فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه هشدار داد دو کشور در آستانه جنگ قرار دارند.

یک کارشناس مسائل بین المللی در دانشگاه "ایپک" آنکارا گفت: ترکیه با چندین بحران مختلف روبه رو است. ترکیه کشوری است که در گذشته نیز بارها با مشکلات بسیاری مواجه بود؛ اما مسائلی که در شرایط کنونی پیش آمده است، فراتر از قدرت هضم ترکیه هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
ترکیه ادرطول تاریخ به خیانت ونامردی معروف بوده وهربلایی سرش بیادسزاوارش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
دولته ترکیه باهمه مشکل داره
بعضی وقتا پست آیینه بخودش گیر میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
مرگ بر ترکیه نژاد پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
هرچند‌با‌سیاستهای‌رژیم‌سعودی‌وترکیه‌مخالفیم‌ولی‌موافق‌تنش‌وبحران‌در‌منطقه‌هم‌نیستیم‌زیرا‌آرامش‌منطقه‌آرامش‌‌ما‌ومردم‌منطقه‌است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
انشاا... اردوغان سرنگون شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
اصلا موافق جنگ نیستن . خون بیگناه ها میریزه و آثار و دستاردهای چندین نسل دود هوا میشه
عوضش این اردوغان گراز باید مثل سگ اعدام بشه و همه دم و دستگاهش که خونمسلمونا و بچه های بیگناه رو دارن میریزن و از داعش حمایت میکنن .
ترکیه اینطور وحشی نبود ! مردم به این خوبی ترکیه ببین دست چه بی شرفی افتادن .
ولی در نهایت اگه اردوغان بخواد به این کثافت خوریش ادامه بده باید مثل یه سوسک زیر پا لهش کرد.
اون انفجارها هم همه بنظر من false flag هست یعنی کار نیروهای امنیتی ترکیه هست تا با این بهانه حملات خودشونو به کردای بیچاره توجیه کنن و وارد سوریه هم بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
انشالله به یاری خداوند جنگ بین ترکیه و روسیه میفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
جنگ هیچوقت چیز خوبی نیس... کشته شدن مردم بیگناه زیادی رو مطمئنا ب همراه خواهد داشت....
ضمنا، اگر شرایط ترکیه ناامن بشه، بدون شک دودش ب چشم ما هم خواهد رفت.... و شرایط سختی در مرزهای شمال غرب ایران بخاطر ورود داعش پیش میاد.....
دعا میکنم، سران تمام کشورها، با سیاست و صبر و حوصله مشکلات رو از پیش رو بردارن و جنگ همیشه آخرین گزینه و از سر ناچاری باشه.....
آخرین اخبار