حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ضرورت برگزاری جلسه هیئت دولت در استان خوزستان برای حل سریعتر مشکل ریزگردها

نماینده اهواز گفت: دولت جلسه هیئت وزیران را در میان ریزگردهای خوزستان برگزار کند زیرا قطعا حل این بحران تسریع می‌یابد.

اگر دولت توان مقابله با ریزگردها را ندارد رسما اعلام کند/ برگزاری جلسه هیئت دولت در میان ریزگردها موجب حل سریعتر بحران می‌شود"سیدشریف حسینی" نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ریزگردها از سال 1380 به دلیل تغییرات اکوسیستمی در منطقه وارد استان خوزستان شده است، گفت: مهمترین عامل وقوع طوفان‌های گردوخاک در این استان مربوط به معضلات تالاب هورالعظیم است.

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم به پنج قسمت تقسیم شده که سه قسمت از آن به علت برداشت نفت از میادین مشترک با کشور عراق اکنون خشک شده است.

حسینی با تاکید براینکه سازمان محیط زیست در راستای جلوگیری از این اقدامات در زمان مناسب خودش کوتاهی کرد، بیان داشت: استدلال کنونی محیط زیست این است که در آن زمان ما مجوزی برای برداشت نفت از تالاب هورالعظیم صادر نکرده‌ایم.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: سوال ما اکنون از محیط زیست آن است که اگر امروز کسی بخواهد در شهرساختمانی بدون مجوز بسازد، اجرائیات شهرداری فورا جلوی آن را می گیرد چه برسد به پروژه‌های این‌ چنینی که به وضوح جلوی چشم همگان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به دلایل بعدی وقوع پدیده ریزگردها اظهار داشت: آب‌های زیرزمینی به دلیل صدور بی‌رویه مجوز حفر چاه در نقاط مختلف استان خوزستان موجب شده، سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین بیاید به نحوی که بعضا سطح آب در برخی مناطق به 36 متر در زیرزمین رسیده است.

وی اذعان کرد: کاهش آب‌های زیرزمینی موجب شده کمربند فضای سبز استان که از این آب استفاده می‌کرده اکنون خشک شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مشکلات کشورهای همسایه هم در امر ریزگردهای استان موثر هستند، افزود: خشک شدن تالاب در کشور عراق میزان گردوخاک را دو چندان کرده و این امر منجر به از بین رفتن نخلستان‌های جنوب عراق همانند نخلستان‌های آبادان و خرمشهر شده است.

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: افکار عمومی عدم مالچ پاشی را موجب ایجاد ریزگردها در استان خوزستان می‌داند اما این در حالی است که عوامل بسیار مهمتر از این امر دخیل بوده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن انتقاد از عملکرد رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: طی 13 سالی که ما با معضل ریزگردها مواجه هستیم، ابتکار شش سال متولی رییس سازمان محیط زیست بوده است یعنی شخصی که اکنون تنها با هلی‌کوپتر به کانون‎های گردوخاک سر زده و سوار بر قایق از تالاب گذر می‌کند.

وی با تاکید براینکه سند مبارزه با ریزگردها وجود دارد و اعتبار مربوط به آن در نظرگرفته شده است، افزود: 55 میلیارد تومان طی سال گذشته و 60 میلیارد تومان نیز برای امسال مدنظر قرار گرفت که در کنار آن هم 25 میلیارتومان به منظور مالچ‌پاشی از سوی مجلس پیش‌بینی شد اما متاسفانه تنها کاری که طی این دو سال صورت گرفت، حق آبه تالاب بود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اینکه مشکل ریزگردها را نمی‌توان بر گردن این دولت یا دولت گذشته انداخت، بیان داشت: دولت در صورت عدم توان لازم برای مبارزه با ریزگردها از مجلس درخواست تامین اعتبار به منظور مقابله با ریزگردها و احیای تالاب‌ها نداشته باشد بلکه رسما اعلام کند در حال حاضر توان حل این مشکل را نداریم.

حسینی با بیان برخی اقدامات صور گرفته جهت کاهش مشکلات مردم خوزستان از این بحران گفت: طی سفر هاشمی وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت به استان خوزستان، بحث خدمات کوتاه مدت رایگان برای آسیب‌دیدگان از ریزگردها و باران‌های اسیدی مطرح شد که این موضوع مورد موافقت وزیر قرار گرفته و به بیمارستان‌ها ابلاغ شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه افزود: اگرچه برخی خدمات نیز درون استان قابل انجام بوده و نیازی به مراجعه به وزیر بهداشت و درمان نیست که باید توسط مسئولان استانی صورت گیرد.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه در حال حاضر همت و انگیزه لازم در دولت برای حل بحران ریزگردها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که هر زمان هواشناسی وقوع پدیده ریزگردها را در استان خوزستان پیش‌بینی کرد، دولت جلسه هیات وزیران خود را در این استان برگزار کند زیرا قطعا در آن زمان پیگیری برای حل این بحران تسریع پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
ریز گرد شن باید از تریغ چسبیدن به همدیگرسفت شود،تا باد شن نیاید
آخرین اخبار