ارتش افغانستان برخی شهر‌های جنوبی را به طالبان واگذار کرد

عقب نشینی نیرو‌های افغانستان این گمانه زنی‌ها را تقویت کرده که دولت وحدت ملی به دنبال انجام توافق‌هایی با طالبان است.

ارتش افغانستان برخی شهر‌های جنوبی را به طالبان واگذار کرد
به گزارش حوزه افغانستان گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، نیروهای ارتش افغانستان بدون هیچ درگیری از مناطق جنوبی این کشور عقب نشینی کردند و همانند برخی شهرها در هلمند، این مناطق را نیز به نیروهای طالبان واگذار کردند.

ارتش افغانستان که به دلیل کمبود نیرو، افزایش تعداد فراری‌ها و میزان بالای حوادث در این کشور به ستوه آمده‌اند، به تازگی پایگاه‌های مرزی در مرکز استان اوروزگان را ترک کرده است.

این نیروها چندی پیش از مناطقی مانند موسی قلعه و نوزاد در ولایت هلمند نیز خارج شدند. این در حالی است که در طول سالیان گذشته نیروهای خارجی برای دفاع از این مناطق جنگیده‌اند.

با این حال، محمد اسماعیل یکی از بزرگان قبیله‌ای در منطقه موسی قلعه اعلام کرد: خروج نیروهای ارتش افغانستان و عقب نشینی از مناطق جنگ زده آشکارا به معنای اعتراف به شکست در مقابل پیروزی نیروهای طالبان است.

به گفته وی، این اقدام خیانت به کسانی است که در طول 15 سال گذشته جان خود را در این راه فدا کرده‌اند.

این عقب نشینی نیروهای افغانستانی، نگرانی‌ها را درباره روند کاهش کنترل دولت بر ولایت هلمند افزایش داده است.

فرماندهان افغانستانی با رد این ادعاها اعلام کردند که هیچ گونه توافقی با طالبان در کار نیست و عقب نشینی‌ها تنها یک اقدام تاکتیکی است.

در همین راستا سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: آنها که انتقاد می‌کنند، در واقع هنر جنگیدن را نمی‌دانند ما نیروهای خود را از ولایت هلمند خارج نمی‌کنیم، بلکه آنها را در راستای افزایش تاثیرگذاری حملات خود علیه دشمن دوباره توزیع می‌کنیم.

همچنین مقامات این کشور اعلام کردند که بسیاری از نیروهای افغانستانی خارج شده برای تقویت کمربند امنیتی در اطراف لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند دوباره اعزام می شوند اما بسیاری از کارشناسان این اظهارات مقامات دولتی را رد می کنند.

خبرگزاری ایسنا با اعلام این گزارش نوشت: اگر چه گمانه زنی‌ها دربار احتمال انجام توافق افزایش یافته است اما طالبان شنبه اعلام کرد، تا زمانیکه نیروهای خارجی کشور را ترک نکرده و حملات خود را علیه مواضع گروه متوقف نکنند، در مذاکرات صلح شرکت نخواهد کرد.

طالبان در دهه 90 میلادی شکل گرفته و به حملات مکرر علیه مقام‌ها و غیرنظامیان در افغانستان و پاکستان متهم است.

اوایل ماه جاری میلادی،‌ سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به یکی از مقام‌های پاکستان گفته بود که مذاکرات بین دولت کابل با شبه نظامیان طالبان ممکن است اواسط مارس سال جاری میلادی صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.