تشکیل فرمانده واحد محلی برای مدیریت بحران

رئیس سازمان پشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از مأموریت‌های اساسی خانه‌ها دوام ایمنی ایجاد درک مشترک در بین شهروندان و حذف و جلوگیری از بروز برخی مخاطرات است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در برنامه اردوی جهادی مسئولان خانه‌های دوام و ایمنی که امروز در اردوگاه جهادی شهید میرحسینی چیتگر برگزار شد، اظهار داشت: در ساختار توانمند مدیریت بحران یکی از شاخص‌های ارزیابی تعیین سطوح مختلف حادثه است.

وی افزود: وظیفه مسئولان و نقش آن‌ها در مدیریت حادثه و سطحی که حادثه از آن شروع شده و ارتباط سطوح بالاتر و پایین‌تر آن با یکدیگر جزو بحث‌های مهم مدیریت بحران است که در کشور ایران کمتر به آن پرداخته شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: قانونی در سال 1387 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که طبق این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن اجرای طرح سطوح مختلف مدیریت بحران تعیین شد.

صادقی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس یک سطح عالی در سطح شورای عالی مدیریت بحران دیده شده است که رئیس جمهور ریاست آن را برعهده داشته و  وزرا و مسئولان نظامی کشور دیگر اعضای این شورای عالی مدیریت بحران را تشکیل می‌دهند و در سطح های بعدی وزارت کشور، استانداری و  فرمانداری است.

وی افزود: شهر تهران به عنوان استثنا، شهر ویژه و ام‌القرا انتخاب شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: یکی از ابتکارت بسیار ارزشمند شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف سیاست محله محوری بود و این سیاست مدیریت شهری را به سطح محله‌ ها کشاند و در زمان وی سرای محلات، انتخابات شورایاری‌ها و شکل گرفتن خیل عظیمی از مدیران شهری در سطح محلات اتفاق افتاد.

صادقی در ادامه تصریح کرد: بحث مدیریت بحران از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مدل‌های موفقی که در بحث مدیریت‌های بحران در سطح کشورهای پیشرفته وجود دارد جامعه محور شدن مدیریت بحران است.

وی افزود: اینکه در مدیریت بحران کار را از فرد شروع کنیم و برای این منظور افراد مختلف را به سرمایه‌گذاری در این امر دعوت کنیم و آموزش‌های لازم را برای مقابله با حوادث و نجات آن‌ها انجام دهیم از جمله مسائل مهم در این زمینه است چرا که افراد به خوبی از این طریق با بحث خودامدادی و دگرامدادی آشنا شده و به صورت سازماندهی شده آماده رویارویی با اتفاقات پیش‌روی خود می‌شوند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: از دید ما سطح اول حادثه از فرد شروع شده و به اماکن در سطوح دیگر به محله‌ها کشیده می‌شود و بعد از محله‌ها به ناحیه و در نهایت به کل شهر تهران می‌رسد.

صادقی در ادامه تصریح کرد: اگر حادثه‌ای مثل زلزله در تهران روی دهد فراتر از یک حادثه شهری بوده و در سطح کل کشور است و قطعا رسیدگی به آن از توان شهرداری خارج بوده و باید در سطح ملی و فراملیتی و در قالب شورای عالی مدیریت بحران بررسی شود. برخی سازمان‌ها و مدیریت‌ها در سطح محلات و در قالب نهادهای مردمی شکل گرفته بودند که در سطح ناحیه با عدم شکل‌گیری آن‌ها روبه‌رو بودیم که اغلب به صورت غیرهماهگ کارهایی را برای امدادهای محلی انجام می‌دادند که نتیجه خوبی به همراه نداشت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ما نیازمند یک مدیریت یک‌پارچه با یک فرماندهی واحد در این زمینه بودیم که با کارشناسی‌های انجام شده قرار شد در سطح محلی یک فرمانده واحد برای مدیریت مسائل بحران محله تشکیل شود.

صادقی در ادامه تصریح کرد: مدیریت بحران محله باید ابزارهای مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها گروه های دوام و ایمنی، داوطلبان آتش‌نشان، گروه مدیریت بحران اماکن و مدارس آماده است.

وی افزود: باید این مراکز با یکدیگر تجمیع شده  و در قالب ابزار‌ههای مدیریت بحران زیر نظر یک فرمانده واحد و مدیریت یکپارچه کار کنند و این خود نیازمند یک تغییر و تحول اساسی بوده که به تجهیز خانه‌های دوام و ایمنی پرداخته شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: رویکرد جدید خانه‌های دوام و ایمنی، تجمیع آن‌ها نیست بلکه ایجاد یک ساختار توانمند با داشتن فرمانده واحد و مدیریت یکپارچه برای زمان حادثه است.

صادقی در پایان تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های مهم و اساسی خانه‌های دوام و ایمنی ایجاد درک مشترک نسبت به خطر برای شهروندان و آموزش آن‌ها برای حذف و مقابله با حوادث است.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار