اصفهان؛

زلزله خاموش استان را تهدید می کند

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: باید با حداقل مصرف آب حداکثر تولید را داشته باشیم و پوشش گیاهی و منابع طبیعی و زیستی را حفظ کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، محمد حسین شاملی گفت: باید با حداقل مصرف آب حداکثر تولید را داشته باشیم و پوشش گیاهی و منابع طبیعی و زیستی را حفظ کنیم.

شاملی افزود: در شهرستان شهرضا 5 بند خاکی ایجاد شده 2 بخش سیلاب و عملیات سنگ و سیمان در آینه قرین که 350 هزار هکتار متر مکعب استهال آب وجود دارد،در برنامه ششم و هفتم آبخیزداری باید در اولویت کار شهرستان قرار گیرد.

شاملی گفت:تا 100 سال قبل توازن به هم نخورده بود اما از زمانی که سوخت های فسیلی مورد استفاده قرار گرفت و ماشینی شدن و بهره برداری از سفره های آب زیر زمینی به شکلی کند انجام شد متاسفانه توازون موجود در طبیعت بهم خورد.

وی افزایش جمعیت در کره خاکی، مصرف چند برابر انرژی، مصرف سوخت های فسیلی و از بین بردن پوشش گیاهی و جانوری را از مهمترین علل تغییرات در طبیعت دانست و گفت: چالش موجود در طبیعت به ویژه مشکلات خشکسالی و بیابان زایی ناشی از این عوامل است.

شاملی قرن موجود را قرن مشکلات منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: در صورتی که شرایط استفاده از منابع طبیعی به صورتی که پیش می رود تا 35 سال آینده منابع آبی تمام و منابع کشاورزی نیز 50 درصد کاهش خواهد یافت که یک میلیارد نفر در کره زمین با مشکل بی آبی رو به رو و خواهند شد و ایران نیز در این کمربند کم آبی قرار دارد.

وی بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی در هر سال 10 میلیارد بیلان منفی دارد و ادامه این روند تا 42 سال آینده باعث صفر شدن منابع آبی خواهد شد.

شاملی چاره اندیشی در خصوص مشکلات آب و هوایی و منابع طبیعی را در شرایط موجود اجبار دانست وگفت:در این زمینه اختیار مطرح نبوه بلکه اجبار است.

در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت:در هفته منابع طبیعی توزیع ۱۰ هزار اصله نهال در قالب نهضت سبز در شهرستان شهرضا آغاز شده است.

امان الله نیکرو توزیع نهال را بهترین فرصت برای ایجاد فرهنگ حفظ منابع طبیعی در کشور دانست و افزود : بدرفتاری با منابع طبیعی بلایایی نظیر سیل، خشکسالی، سرمازدگی و تغییر اقلیم را به دنبال دارد .

وی تصریح کرد : منابع طبیعی موهبتی خدادادی بوده که حفظ , نگهداری و گسترش آن همکاری و همیاری مردم وبخصوص دوستداران طبیعت را می طلبد .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا وسعت مراتع شهرستان شهرضا را۱۷۴ هزار هکتار اعلام کردو گفت : مراتع محل چرای دام عشاير قشقايي و دام روستايي بوده که در دو فصل چرايي ييلاقي و قشلاقي مورد بهره برداري قرار مي گيرد .

نیکرو افزود : بیش از هزار خانوار عشایر از مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان بهره برداری می کنند که علوفه مورد نیاز دام خود را از مراتع تامین می کنند .

وی تصریح کرد : مراتع شهرستان ظرفیت چرای ۶۰ هزار دام را دارد و بعضا مشاهده شده این ظرفیت رعایت نمی شود .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت : مسئولان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان از بدو ورود عشایر آنها را تشویق و ترغیب به رعایت قوانین کرده ولی در صورت رعایت نکردن با آنها برخورد قانونی می شود

نیکرو افزود : مراتع شهرستان ذخيرگاه ژنتيكي گياهي و جانوري بوده که باید از آن محافظت شود تا نسل آینده نیز بتوانند از زیبایی های آن لذت ببرند .

وی تصریح کرد : توليد علوفه قابل برداشت جهت چراي دام, توليد محصولات فرعي اعم از صنعتي, خوراكي و داروئي, اشتغال به حرفه هاي جانبي مانند پرورش زنبور عسل,توليد اكسيژن, وجود مناطق تفرجگاهي جهت اوقات فراغت, تنظيم آب و هوا و تلطيف آن, گرده افشاني و توليد بذر, وجود زيستگاه و پناهگاه حيات وحش, تشکيل خاک و جلوگيري از فرسايش آن و تنظيم و تامين آب تنها بخشی از منافع مراتع است.

دانشگاه شهرضا در سال 90 تاسیس و در حال حاضر 900 دانشجو در 68 رشته مشغول به تحصیل هستند. 



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.