قطارهای حومه‌ای؛ از مقابله با حاشیه نشینی تا کاهش آلودگی هوا

توسعه قطارهای حومه ای راهکار موثری برای مقابله با حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها وکاهش آلودگی هوا بشمار می رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، استاندار در جلسه بررسی توسعه شبکه قطارهای حومه ای مشهد که با حضور  معاون عمرانی وزارت کشور، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور برگزار شد، بر اهمیت توسعه قطارهای حومه ای به دلیل مقابله با پدیده حاشیه نشینی و کاهش مهاجرت به شهرها تاکید کرد و گفت: توسعه خطوط قطارهای حومه ای در کنار بهبود وضعیت حمل و نقل کلان شهرها در توسعه روابط اقتصادی و تجاری اهمیت ویژه ای دارد.
علیرضا رشیدیان با اشاره به افزایش تراکنش جمعیت  مشهد مقدس در افق 1405، افزود: تمرکز زدایی از کلان شهر مشهد در افق 1405  از طریق ایجاد هسته های جمعیتی در اقمار پیرامونی مثل گلبهار، چناران و بینالود را ضروری است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های حفاظت از محیط زیست بر بهبود شبکه حمل و نقل عمومی تاکید فراوان داشتند، تاکید کرد: آغاز پروژه برقی کردن قطار مشهد-تهران و رشد قطارهای حومه ای نقش موثری در نهادینه کردن فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا دارد.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر بررسی مشکلات موجود و تلاش برای رفع موانع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای سرریز جمعیت به شهرهای جدید، گفت: با توسعه حمل و نقل ریلی می توان ایمنی ترددها را افزایش داد و همچنین زمینه افزایش سفرها با هدف بهره گیری از مواهب گردشگری اطراف مشهد را فراهم کرد.
رشیدیان وجود قطارهای دیزلی در مسیرهای نیشابور و سرخس را از امکان های حمل و نقل حومه ای موجود برشمرد و افزود: با استفاده از تکنولوژی های نوین و پایان پروژه برقی کردن راه آهن مشهد-تهران می توان زمینه ارائه خدمات بهتر به زائران و مجاوران را فراهم کرد.
وی خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای خطوط قطارهای حومه ای چناران-مشهد و فریمان-دوغارون از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شد و ابراز امیدواری کرد: به دلیل زیرساخت های مناسب موجود با آغاز پروژه توسعه قطارهای حومه ای از خراسان رضوی و شهر مشهد زمینه تسری این مهم به سایر نقاط کشور فراهم شود.
معاون عمرانی وزارت کشور نیز در این جلسه پروژه قطارهای حومه ای را برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی در شهر مشهد موثر دانست و گفت: با ایجاد زیرساخت های ریلی لازم برای تردد آسان و ارزان امکان اسکان جمعیت در شهرهای جدید اطراف فراهم می شود.
هوشنگ خندان دل بر لزوم همکاری وزارت خانه های راه و شهرسازی و کشور برای ایجاد شرکت هایی با هدف رفع مشکلات حمل و نقل بین مادرشهر و شهرهای اقماری تاکید کرد.
پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به افزایش جمعیت شهر مشهد در افق 1405 بر لزوم توسعه خطوط حمل و نقل ریلی بین کلان شهر و شهرهای اقماری تاکید کرد و گفت: در تحقق این مهم باید اسناد بالادستی و مطالعات کلان مورد توجه قرار گرفته و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان راهکارهای عملیاتی شدن توسعه خطوط قطارهای حومه ای بررسی شود.
محسن پور سیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن کشور هم در این جلسه به تبیین سیاست های وزارت راه و شهرسازی پرداخت و گفت: شهرسازی ریل پایه،  مبنای توسعه شهرها در این وزارت خانه قرار دارد.
معاون وزیرراه و شهرسازی نیز گفت:  راه حل رفع مشکل کلان شهرها ایجاد اقمار از طریق توسعه حمل و نقل ریلی برای سهولت تردد شهروندان است.
انتهای پیام//
برچسب ها: قطار ، آلودگی ، هوا ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار