در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سازمان تامین اجتماعی جنبه حمایتی ندارد/ ضرورت پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت

در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث پیرامون بازنشستگان تامین اجتماعی و دغدغه افزایش دستمزدها پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بازنشستگان تامین اجتماعی و دغدغه افزایش دستمزدها با حضور "علی اصغر بیات" رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان کشوری و "محمد حسن زدا" معاون فنی و درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 22 اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث علی اصغر بیات رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان کشوری در پاسخ به این که بر چه مبنایی بازنشستگان تامین اجتماعی زیر یک میلیون تومان دریافتی دارند گفت: دو ماده قانونی داریم که بر مبنای آن افزایش حقوق بازنشستگان انجام می شود که یک ماده ، ماده 41 قانون کار و دیگری قانون 111 تامین اجتماعی است که تصریح دارد که یک بازنشسته نباید از یک کارگر ساده کمتر حقوق داشته باشد.

وی اضافه کرد: شورای عالی کار همه ساله بر اساس هزینه زندگی و اعلام تورم بانک مرکزی میزان افزایش حقوق شاغلین را تعیین می کند و همین عددی که شورای عالی کار تعیین می کند در حقوق بازنشستگان نیز تسری پیدا می کند.

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان کشوری با یادآوری این که میزان افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان در سال جاری 14 درصد بوده است گفت: از سال 59 تا 69 ماده 96 که تصریح دارد سازمان تامین اجتماعی مکلف است سالی یک یا چند بار بر اساس هزینه زندگی حقوق بازنشستگان را افزایش دهد اجرا نشده است و در سنوات گذشته نیز تورمی که بانک مرکزی اعلام می کرد در حقوق بازنشستگان در نظر گرفته نشده است بنابراین شاهد ایجاد یک شکافی در این حوزه هستیم.

بیات بیان داشت:بر اساس اعلام دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 12 درصد به حقوق همه در سال 95 اضافه خواهد شد و برای 1 میلیون و 260 هزار بازنشسته کشوری و 400 تا 500 هزار بازنشسته لشکری که از 750 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان حقوق دریافت می کنند به طور متوسط 20 درصد به حقوق آن ها اضافه خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی جنبه حمایتی ندارد

محمد حسن زدا معاون فنی و درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی نیز با بیان این که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر است که از محل درآمدهای خود باید هزینه هایش را پوشش دهد گفت: سازمان تامین اجتماعی اصطلاحاً یک سازمان درآمد، هزینه و یک سازمان بیمه گر است و جنبه حمایتی ندارد و باید با مکانیزم های بیمه گری و محاسبات بیمه ای اداره شود.

وی با بیان این که امسال پرداختی ما تنها برای حقوق بازنشستگان 31 هزار میلیارد تومان بوده است خاطر نشان ساخت: ما از وجوه عمومی دولت استفاده نمی کنیم و متکی به درآمد های خودمان هستم.

معاون فنی و درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: خوشبختانه قانون این فرصت را در اختیار بیمه شده ها قرار داده که خودشان حقوق بازنشستگی شان را تعیین کنند، از آن جا که ملاک تعیین حقوق بازنشستگی دو سال آخر بیمه پردازی است بیمه شدگان می توانند به گونه ای تنظیم کنند که با حقوق های بهتری بتوانند بازنشسته شوند اما متاسفانه شاهد هستیم حدود 55 درصد 2 میلیون و 800 هزار مستمری بگیر حداقل دستمزد را دریافت می کنند.

 سازمان های بیمه گر قادر به رقابت با تورم غیرمنطقی سال های اخیر نیستند

وی تاکید کرد: در سال های اخیر شاهد یک تورم غیرمنطقی بودیم که سازمان های بیمه گر به هیچ وجه نمی توانند با آن مسابقه بگذارند.

محمد حسن زدا در ادامه با اشاره به این که در قانون چیزی به عنوان همسان سازی نداریم گفت: نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی بار مالی ایجاد شده است.

معاون فنی و درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی با بیان این که 680 هزار تومان عیدی پرداخت شده است گفت: در مجموع هزار و 520 میلیارد تومان عیدی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

وی با بیان این که دولت از نظر نقدینگی نتوانسته مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم منابع لازم را تامین کنیم تا از شرمندگی مستمری بگیران در بیاییم.

محمد حسن زدا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا بازدهی شرکت تامین اجتماعی کم است گفت: باید به بحث در مسکن، بهداشت و درمان بازنشستگان پرداخته شود و این امور را مورد حمایت قرار داد لذا در این صورت می توان فشار نقدینگی را کم کرد.

معاون فنی و درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی با بیان این که باید از فشار را از دوش بازنشسته برداریم گفت: بحث مسکن اجتماعی را آغاز کرده ایم که این امر می تواند کمکی برای مستمری بگیران باشد.

در طول 3 سال گذشته حقوق بازنشستگان 65  درصد افزایش یافته است

وی با بیان این که 25 هزار نفر را برای سفرهای زیارتی اعزام کرده ایم  افزود: در طول 3 سال گذشته حقوق بازنشستگان 65  درصد افزایش یافته است.

بیات در ادامه برنامه با اشاره به این که در سال 88 ، 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای همسان سازی هزینه شد گفت: برای 13 میلیون بیمه پرداز شورای عالی کار افزایش حقوق در نظر گرفته است لذا باید حقوق در تمام سطوح یکسان شود.

دولت باید مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند

وی با اشاره به این که از دولت پنجم تا کنون هزار و 110 میلیارد تومان از دولت های قبلی مطالبات انباشته شده به وجود آمده است افزود: دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و باید بدهی خود را پرداخت کند.

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان کشوری با بیان این که دولت باید نسبت به بدهی انباشته شده اقدام کند بیان کرد: هم سان سازی باید صورت گیرد تا شاهد دریافت حقوق یکسان برای تمامی بازنشستگان باشیم.

وی با بیان این که حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با هزینه زندگی آن ها همخوانی ندارد گفت:  اگر سازمان تامین اجتماعی مطالبات خود را از دولت بگیرد موضوع حقوق مستمری بگیران تا حدود زیادی رفع می شود لذا انتظارمان از دولت این است که توجه ویژه ای را در این باره داشته باشد.

عبدالله مصری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چه طور می توان فاصله حقوق دریافتی را میان بازنشستگان کاهش داد گفت: مبلغی که بازنشستگان دریافت می کنند نسبت به هزینه های زندگی آن ها بسیار کم است و جای تعمل دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که مستری بازنشستگان کم است در سال 88 همسان سازی صورت گرفته بود لذا باید دولت هم سازی را برای همه اعمال کند.

دولت گذشته 900 میلیارد تومان بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است

وی با اشاره به این که امروز در همه دنیا کمک های اجتماعی از سوی دولت ها اعمال می شود گفت:  دولت گذشته 900 میلیارد تومان بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است لذا این پرداخت برای اولین بار در طول تاریخ ایران صورت گرفته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
سلام بزرگترین اشتباه الحاق بیمه تامین اجتماعی به دولت بود که هیچ کس به ان توجه نکرد وکارمنان تامین اجتماعی برای دولتی شدن همه کار کردند وبه بیمه شدگان وبازنشستگان ومعیشت جامعه ضربه سخت وغیر قابل جبران زدند ومتاسفانه ادامه هم خواهد داشت
آخرین اخبار