جبار آذین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مسئولان فرهنگی نگاهشان را تغییر دهند/ دوبله ایران جایگاه جهانی دارد

برای رونق گرفتن حرفه دوبله، مسئولان باید نگاهشان را تغییر دهند.

جبار آذین منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بی‌رونق شدن فعالیت دوبلاژ در کشور گفت: دوبله ایران به لحاظ قدمت و اعتبار جایگاه جهانی دارد. در سال‌های اخیر به دلیل  حمایت از آثار سینمایی ایران، رونق گرفتن صدابرداری سر صحنه و استفاده از صدای بازیگران و همچنین منطبق نبودن فرهنگ فیلم‌های خارجی با برنامه‌های فرهنگی داخل کشور، مانع از ورود فیلم‌های خارجی به کشور شده‌اند و این اقدام موجب شده دوبلورهای ما کمتر فعالیت حرفه‌ای داشته باشند و از نظر اقتصادی کارشان از رونق بیفتد.

وی افزود: صدا و سیما سعی کرده با خریدن فیلم‌های مناسب و مجاز خارجی به کار خود و دوبلورها رونق بدهد اما هنوز مشکلات پابرجاست؛ چون مسئولان فرهنگی باید نگاهشان را تغییر دهند و در دیدگاهشان اتفاق جدیدی بیفتد.

آذین با اشاره به دو اتفاق جشنواره بین‌المللی فجر و برجام اظهار داشت: دو اتفاق می‌تواند به رونق مجدد، فعالیت دوبلورهای کشور کمک کند. یکی برگزاری جشنواره بین‌المللی فجر است که فیلم‌های مرغوب، مناسب و مجاز از کشورهای دیگر دارد و دوبله می‌شوند و به رونق کار دوبلورها کمک می‌شود و دیگری با اجرایی شدن برجام، مناسبات جهانی کشورمان با سایر کشورهای خارجی بهتر شده و با تعاملاتی که بین ایران و کشورهای خارجی رخ می‌دهد، فیلم‌های مناسب و مجاز کشورهای خارجی وارد سیستم سینمایی و دوبله کشور می‌شوند.

وی با اشاره به نقش موثر مسئولان در بهبود شرایط فرهنگی کشور گفت: در درجه اول مسئولان فرهنگی و سینمایی با ایجاد تفاوت در نگرش خود می‌توانند از فعالان این عرصه حمایت کنند. باید فیلم‌های مناسب خریداری و زمینه و مسیر فعالیت دوبلورها فراهم شود.

این منتقد در خصوص استعمال دخانیات در آثار سینمایی به عنوان مهمترین مشکل فیلم‌های جشنواره فجر 94 عنوان کرد: هرکس با نگاه و باور و سلیقه خودش به مسائل نگاه می‌کند. در نتیجه سیاست‌های سلیقه‌ای بر جشنواره فجر حکمفرما می‌شود. هر مسئولی در  جشنواره با نگاه شخصی خودش به فیلم‌ها نگاه می‌کند و نداشتن قانون ثابت و مدون مشکل ریشه‌ای سینمای ماست.

وی افزود: اگر فیلمساز بداند چه چیزهایی را می‌تواند به تصویر بکشد و مجاز به نشان دادن چه صحنه‌هایی است، این اتفاقات نمی‌افتد. استفاده از دخانیات، البسه نامناسب یا آرایش سبک یا دیالوگ‌هایی که موجب بی‌حرمتی در فرهنگ خانواده و جامعه می‌شوند، باید در تعریف سینمای ما لحاظ شوند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار