مانی ویک: ایران؛ بازار پیشتاز در جذب سرمایه‌گذاری

به باور کارشناسان، لغو تحریم‌های ایران تا حد زیادی ظرفیت مازاد این کشور را در هر بخش آزاد خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان «مانی ویک» در گزارشی نوشت: اقتصاد ایران از ظرفیت‌های متنوع و جذابی برخوردار است. «مایکل آکس ورثی» --استاد دانشگاه اکستردرباره ایران می‌گوید: ایران جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده دارد؛ 60 درصد آن‌ها زیر 35 سال داشته و تقریباً متمول، کارآفرین و خلاق هستند. نرخ سواد در این کشور 85 درصد است. 68 درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند و این روند به هیچ‌وجه قابل قیاس با برخی کشورهای غربی نیست.

آکس ورثی در گفتگویی با «دومینیک بوکور» -- ایران‌شناساظهار داشت: تولید ناخالص داخلی ایران قابلیت رشد 6 تا 8 درصدی را دارد. تنها کاری که برای آن باید انجام داد، لغو تحریم‌ها است. برداشته شدن تحریم‌ها تا حد زیادی ظرفیت مازاد ایران را در هر بخش آزاد خواهد کرد. ایران در حال حاضر تنها از 42 درصد ظرفیت خود بهره می‌برد که با مدیریت این جمعیت می‌توان آن را افزایش داد.

اقتصاد ایران از استرالیا بزرگ‌تر است. این کشور بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز و معادن را دارد؛ بنابراین تنها راه پیشرفت آن مدیریت در بخش‌های مختلف است. رشد تولید ناخالص داخلی در بخش انرژی از سال 2014 فقط 10 درصد بوده است. این در حالی است که با توجه بیشتر به خودروسازی این کشور می‌توان تولید ناخالص داخلی آن را در سطح گسترده‌ای افزایش داد.

بورس ایران نیز یکی از 30 بخش مطرح ایران است که ظرفیت رشد دارد. به‌طور کل بهبودی اوضاع اقتصادی ایران در پسا تحریم قوت می‌گیرد. این در حالی است که ایران همچنان در معرض خطر قرار دارد. دخالت نظامی ایران در سوریه می‌تواند تا حدودی این کشور را در تأمین بودجه با مشکلاتی مواجه کند. از سوی دیگر، حرکت سریع به سوی مدرنیسم می‌تواند فروپاشی خانواده، تبعیض جنسیتی، اعتیاد و فساد را نیز تسریع کند. با تمامی این قضایا، ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انرژی، بورس، ارتباطات، بانک و حتی آموزش است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار