غار مزدوران در خراسان رضوی یکی از بی نظیر ترین غارهای افقی در ایران

غار مزدوران یکی از قدیمی ترین غارهای خراسان رضوی و درمسیر روستای شیخ کاتلو شهرستان قوچان و با طول 100متر یکی از بی نظیر ترین غارهای افقی ایران است

غار مزدوران در خراسان رضوی یکی از بی نظیر ترین غارهای افقی در ایرانبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی؛ غار مزدوران یا مزداوند در 95 کیلومتری مشهد و در ارتفاعات چاهک و شورلق است که دهانه آن در میان تخته سنگی رو به مشرق میباشد و عرض ورودی این غار 2متر و ارتفاع آن 5/2متر است که پس از آن تالاری 100متری با عرض 50متر و ارتفاع 20متر قرار دارد.

تمام طول این غار با ستون ها و تشکیلات آهکی بسیار جالب پوشیده شده و یک تالار بزرگ در این غار وجود دارد كه محل زندگی خفاش‌های كمیاب از نوع " نعل اسبی " است که این روزها به دلیل برق ‌کشی محوطه غار خفاش‌ها مجبور به پناه بردن به گوشه‌های دنج و تاریک غار شده اند.

غار مزدوران در سال1335 توسط دو غار نورد کشف شد که هم اکنون به دلیل نزدیک بودن به جاده و وجود چشمه های آب گرم معدنی در نزدیکی غار گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

همچنین در نزدیکی این غارمزدوران غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد که قدمت این غار به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد که با شماره 659 به ثبت رسیده است.

این غار در روستای بزنگان در 128 کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی قرار دارد و رشته کوه زیبای آن در بین کوهنوردان کشور شهرت زیادی دارد.

انتهای پیام//

 

برچسب ها: غار ، مزدوران ، افقی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار