سالی که برای کارگردان‌ها و بازیگران مشهور سینما بد تمام شد

کارگردانان و بازیگرانی که در تولیدات دوسال گذشته ضعیف ظاهر شدند.

10///فیلم های ضعیف اکران93و94به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درکارنامه هنری هر فیلمساز و بازیگری درجات کیفی مختلفی از آثار وجود دارد. از فیلم خوب و ماندگار تا فیلمی که به عقیده مخاطبان و منتقدان سینما لزومی بر ساخت یا بازیگری این کارگردان یا بازیگر در آن نبوده است. در جدول سالیانه اکران سینمای ایران و جهان هم ، فیلم‌های ضعیف، متوسط و خوب وجود دارند. ممکن است فیلم‌هایی که در درجه ضعیف ساخته شدند و بی محتوا هستند در گیشه فروش آنچنانی داشته باشند ولی از نظر رضایت عمومی در درجات پایین باشند. برخی فیلم‌ها ممکن است از کارگردان‌های مطرح و با بازی بازیگران مشهور و درجه یک سینمای ایران و جهان باشند اما مخاطب پس از تماشای آن‌ها شانه بالا می‌اندازد و ....

در ادامه این گزارش آثار اکران شده از فیلمسازان مطرح و مشهور سینما در دو سال 93و94 که از نظر اهالی رسانه، مخاطبان و منتقدان فیلم ضعیف یا متوسط محسوب شده‌اند معرفی می‌شوند. در این ارزیابی، میزان فروش فیلم‌ها و سلیقه شخصی تاثیری نداشته است.

**کارگردان‌های مطرح با فیلم‌های ضعیف در سال 1393

رضا عطاران-«ردکارپت»
این فیلم در ژانر طنز ساخته شده و با وجود اینکه رضا عطاران، ستاره پولساز این سال‌های سینما، فیلمنامه نویس،کارگردان و بازیگر آن بود یکی از آثاری بود که از لحاظ اقبال عمومی و منتقدان در سال 93 رضایتی کسب نکرد و نسبت به فیلم اول این کارگردان فیلم ضعیفی محسوب می‌شد که بار طنز تنها بر دوش حرکات و دیالوگ‌های رضا عطاران بود و جز این موقعیت‌ها چیزی موجب پسند مخاطب نمی‌شد.
 
فریدون جیرانی-«خواب زده‌ها» 
این فیلم نیز در ژانر کمدی ساخته شده و اثری ضعیف در کارنامه جیرانی محسوب می‌شود. بار دیگر تکرار بازی اکبر عبدی در نقش یک پیرزن و تقابل این نقش با فرهاد اصلانی تنها ایجاد طنز موقعیت می‌کند و فیلم قصد دارد تنها با تکیه بر این ایده تکراری و چند موقعیت دیگر در برخورد صابر ابر و شقایق فراهانی مخاطب را در سالن سینما نگه‌دارد. 

حمید نعمت الله-«آرایش غلیظ» 
این اثر نسبت به سایر آثار سینمایی حمید نعمت الله با استقبال چندانی در میان مردم و منتقدان مواجه نشد. بازیگری و طرز ادای دیالوگ‌های کلیشه‌ای حامد بهداد نیز دیگر حتی از حوصله طرفدارانش خارج است.مخاطب در هنگام تماشای فیلم «آرایش غلیظ »سررشته داستان را گم می‌کند.

بهروز افخمی -«آذر، شهدخت، پرویز ودیگران» 
«آذر، شهدخت، پرویز ودیگران» فیلم متوسطی در کارنامه بهروز افخمی محسوب می‌شود. ضعف این اثر در فیلم نامه رخ داده است. فیلم‌نامه دچار سر در گمی است و تکلیف خود را در روایت قصه‌ها و اولویت پرداخت به آن‌ها نمی‌داند. در مواقعی نیز ریتم فیلم کندمی‌شود اما به شیوه‌ای خود را نجات می‌دهد و در نهایت فیلم به پایان می‌رسد. در این فیلم عوامل پشت صحنه از بازیگران و کارگردان موفق‌تر بوده‌اند.

مسعود کیمیایی-«متروپل»  
فیلم «متروپل» به گواهی اهالی رسانه، منتقدان و مخاطب عام، اثر متوسط  کارنامه هنری مسعود کیمیایی محسوب می‌شود. فیلم ریتم کند و کسل‌کننده‌ای دارد و تکرار و کلیشه و ... مخاطب آن‌را پس می‌زند.

داریوش مهر‌جویی-«اشباح»
«اشباح» نیز مانند فیلم «چه خوبه که برگشتی»از آثار ضعیف کارگردان مطرح سینما، داریوش مهرجویی است.
مخاطبان در این فیلم با کلیشه‌ای بودن داستان، بازی نه چندان مطلوب وعمیق  بازیگران و  لو رفتن یکباره همه اتفاقات فیلم مواجه می‌شوند و فیلم دیگر جذابیت و برگ برنده‌ای برای ادامه کار ندارد. 

کیومرث پور‌احمد-«پنجاه قدم آخر»
این اثر از فیلم‍های نسبتا ضعیف این کارگردان است  که در جریان نمایش آن در جشنواره فجر نسبت به کیفیت محتوایی و فنی آن ایراداتی وارد شده است. پوراحمد که خود نیز بر ضعف‌های فیلم واقف بوده‌است بابت نواقص فنی و محتوایی فیلم عذرخواهی کرده است.

**بازیگرانی که در اکران93 در فیلم‌های ضعیف ظاهر شدند
شهاب حسینی، رضا عطاران، فرهاد اصلانی، ساره بیات، صابر ابر، شقایق فراهانی، اکبر عبدی، بابک حمیدیان، حسین یاری، طناز طباطبایی، هنگامه قاضیانی، کامبیز دیرباز، فخرالدین صدیق شریف، احمد نجفي، نسرين مقانلو، رضا رويگري، مهتاب كرامتي، همايون ارشادي، حسن معجوني، مهدي سلطاني، اميرعلي دانايي، حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، هومن برق‌نورد بازیگران مطرحی هستند که در اکران سال 93 در آثار متوسط و ضعیف ظاهر شدند.

 **کارگردان‌های مطرح با فیلم‌های ضعیف در سال 1394

کمال تبریزی-«طعم شیرین خیال»
این فیلم که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر اکران شد از همان زمان اواین نمایش با انتقاداتی نسبت به پرداخت و توجه افراطی و شعاری به محیط زیست توسط یکی از شخصیت‌های اصلی و کل داستان مواجه شد. بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و مردم با اتفاق نظر عقیده داشتند این فیلم در سطح کمال تبریزی نبوده و از وی بیشتر ازاین‌ها انتظار می‌رود.

«طعم شیرین خیال» پانزدهمین اثر کمال تبریزی در مقام کارگردان است که نسبت به آثار قبلی این کارگردان ضعیف بوده است.

نیکی کریمی-فیلم «شیفت شب»
این فیلم با نگاه به رنج زنانه شخصیت زن قصه و درگیری و بحران شخصیت مرد و سوء تفاهمات بین این دو، بدون گره‌افکنی و رازی که موجب کشش داستان شود ساخته شده است. 

شخصیت های فیلم برخلاف تصور کارگردان ما به ازای بیرونی ندارند و واکنش‌ها و رفتارهای شخصیت ‌ها بیشتر تصنعی ،کم عمق و سطحی است. البته بازیگران این فیلم از مطرح‌های سینما هستند اما در مجموع جدیدترین اثر نیکی کریمی اثری در بازی و کارگردانی قابل قبول و مخاطب پسند نبود.

هاتف علیمردانی-«مردن به وقت شهریور»
این فیلم نیز از آثار ضعیف اکران سال 94 محسوب می‌شود. برخی از منتقدان این فیلم را در حد فیلمسازان تازه وارد می‌دانند و از علیمردانی انتظار ساخت چنین فیلمی را نداشته‌اند.

این فیلم به موضوعات موسیقی، اعتیاد و و سرکشی جوانان می‌پردازد و البته در پرداخت به موضوع سطحی و بدون عمق لازم عمل کرده است.

لازم به ذکر است این فیلم در فروش با شکست مواجه نشده است، اما از نظر محتوا و سوژه نتوانسته نظر منتقدان سینما را جلب کند.

سیروس الوند-«این سیب هم برای تو»
سیروس الوند پس از گذشت چهارسال از ساخت فیلم « پرتقال خونی »، این فیلم را ساخته است. 

 این فیلم به‌عقیده عده‌ای از منتقدان اثری سطحی و ساده و بدون برگ برنده و سوژه جذاب برای مخاطب سینما بوده است.

در این فیلم مخاطب با هجوم اتفاقات و مشکلات شخصیت ‌های داستان رو‌به رو و کلافه می‌شود و در نهایت این اثر نه مخاطب را سرگرم می‌کند و نه پیام خاصی  به او می‌دهد.

فیلم از نظر بینندگان آن فضای شلوغ و دیالوگ‌های غیرضروری و نامناسب زیادی دارد.شخصیت پردازی‌ها سطحی بوده و فیلم عمق و ریشه نداشته است.

علی عطشانی-«نقش نگار»
این فیلم با تمام حواشی و مسائلی که پیش از اکران برایش پیش‌آمد فیلم متوسطی بود و جز یک تصمیم شجاعانه از شخصیت اول قصه چیزی نداشت. ناصر ملک مطیعی تنها در دو سکانس ایفای نقش کرده بود و خبری از آن‌همه جنجال و اتفاق و حاشیه در فیلم نبود. 

امید بنکدارو کیوان علیمحمدی-«ارغوان»
فیلم ارغوان شروع خوبی داشت اما در میانه راه نتوانست آن طور که شروع شده بود ادامه پیدا کند و راه به جایی نبرد.

اتفاقات و حرف‌های ناگفته فیلم می توانست در صورتی که به درستی به آن‌ها پرداخته می‌شد داستان جذاب‌ و بهتری بسازد اما این اتفاق نیفتاد و فیلم با وجود بازیگران مطرح، نه در فروش و نه در اقبال منتقدان موفقیت لازم را کسب نکرد.

بهروز افخمی-«روباه»
فیلم «روباه» با پرداخت ناقص و سطحی به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای و نفوذ عوامل بیگانه به کشور ضعیف‌ترین، اثر سینمایی بهروز افخمی تا سال 94محسوب می‌شود. فیلمی که با موضوع امنیت ملی و شهدای هسته‌ای ساخته شده در موقعیت‌هایی موجب تمسخر و خنده مخاطبان می‌شود. شخصیت منفی فیلم به عنوان برادر نتانیاهو معرفی می‌شود که بیش از تصور خیالی بودن، فیلم را کمدی جلوه می‌دهد.

در حالی‌که فیلم به عقیده اهالی رسانه، مخاطبان و منتقدان فیلم ضعیفی بوده ،بهروز افخمی از فروش و استقبال اندک آن ابراز تعجب کرده است.

**بازیگران مطرح در فیلم‌های متوسط و ضعیف 
در مجموع اکران‌های سال 94 بازیگران مطرح بسیاری در فیلم‌های ضعیف که با اقبال مخاطبان،اهالی رسانه و منتقدان مواجه نشد حضور یافتند و اغلب آن‌ها نیز در این فیلم‌ها بازی درخشان و در حد انتظار نداشتند.

پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، بابک حمیدیان، حمید گودرزی، جلال فاطمی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی، بهرام رادان ، پانته آ پناهی‌ها، هومن سیدی، قطب‌الدین صادقی، ناصر ملک مطیعی، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، حسین یاری،مسعود رایگان، محمدرضا فروتن، لیلا زارع ، سحر قریشی ، امیرحسین آرمان، شهاب حسینی، پریوش نظریه، مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی

تعدادی از این بازیگران که در دو سال متوالی در فیلم های متوسط یا ضعیف ظاهر شدند، در فیلم های سال 94 و در جریان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درخشیدند و موجب تحسین مخاطبان، اهالی رسانه ومنتقدان شدند که می‌توان به بازیگری درخشان شهاب حسینی در دو فیلم «چهارشنبه» و «برادرم خسرو» و بابک حمیدیان در «نیم‌رخ‌ها» و «بادیگارد» و.... اشاره کرد.

گزارش از شیما شفیعی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.