كميسيون اصلاح انتخاباتی يا كميسيون ارگ؟

از اوضاع مشخص است كه قرار نيست انتخابات برگزار شود، اگر هم برگزار شود انتخاباتی پنجاه پنجاه خواهد بود كه برای مردم غير قابل قبول است. انتخابات با كميسيون ارگ و قصر سپيدار ناممكن است

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛رییس كمیسیون انتخابات استعفا داد. در همین حال گزینش تازه كمیته گزینیش، انتقادهایی را به همراه داشته است. انتقادها بر این است كه این كمیسیون بیشتر رنگ و بوی دولتی دارد و بیشتر خواست های دولت در قدم های بعدی اصلاحات نظام انتخاباتی دیده خواهد شد. با این تغییرات تازه در كمیته گزینش، حكومت در پی چیست؟ و اصلاحات نظام انتخاباتی به كجا خواهد رسید؟

ذوالفقار امید، رییس حزب كار و توسعه در برنامه «باخبر» گفت: در حكومت وحدت ملی نه اراده ای برای انتخابات شفاف و عادلانه وجود دارد و نه زمینه آن فعلاً وجود دارد. اراده وجود ندارد چراكه كمیسیونی كه برای اصلاحات ساخته شده، كمیسیونی متعلق به ارگ ریاست جمهوری است. نام آن را باید كمیسیون ارگ و سپیدار انتخاباتی گذاشت. آنچه برای انتخابات آزاد، شفاف و به دور از فساد مهم است، استقلالیت این كمیسیون است. متاسفانه هیچگونه از این مسایل در این كمیسیون لحاظ نشده است.

وی، معتقد است اصلاحلاتی در انتخابات آورده نمی شود و انتخابات نیز برگزار نخواهد شد و در این مورد افزود: تا كنون حكومت وحدت ملی در هیچ ساحه ای اصلاحات نیاورده است. در حالیكه اولین كاری كه حكومت باید می كرد، این بود كه باید كسانی را كه در گذشته به آرای مردم دستبرد زده بودند و كسانی را كه متهم به تقلب بودند، به دادگاه می كشاند تا اینكه اعتماد زخم خورده و اعتماد از بین رفته مردم دوباره ترمیم شده و برای مردم امیدواری پیدا می شد كه اصلاحاتی در راه است. اگر حكومت واقعا اصلاحات می خواست نباید اعضای كمیسیون را از ارگ پیشنهاد می كردند. بلكه باید افرادی مستقل، تكنیكی و كسانی كه واقعا در این عرصه تجربه دارند را گزینش می كرد. ولی صد متاسفانه چنین چیزی انجام نشد، مردم هم هر روز فریاد می زنند كه ما به این پروسه اعتماد نداریم و زمینه ناامنی ها هم هر روز رو به گسترش است. در بسیاری از ساحات در این روزها جنگ است و داعش و طالب و حزب اسلامی و حكمتیار و دیگر گروه ها هر روز ساحه نفوذ خود را بیشتر می كنند.

امید، با بیان اینكه، در حكومت اراده ای برای انتخابات مردمی وجود ندارد افزود: چیزی كه سران حكومت، روی دست گرفته اند یك انتخابات گوسفندی است كه در گذشته نیز چنین انتخاباتی داشتیم كه مادر بحران و عامل بحران در افغانستان شد. تلاش های فعلی هم این است كه چنین انتخاباتی برگزار شود. در اخیر هم سران، بین خود بنشینند و نمایندگان مجلس را هم خود گزینش كنند تا از تیم شان باشد اما آنها باید یقین داشته باشند كه مردم این وضعیت را تحمل نمی كنند. البته از اوضاع مشخص است كه قرار نیست انتخابات برگزار شود، اگر هم برگزار شود انتخاباتی پنجاه پنجاه خواهد بود كه برای مردم غیر قابل قبول است. انتخابات با كمیسیون ارگ و قصر سپیدار ناممكن است و اگر آنها این خواب را دیده باشند كه می توانند نماینده ها را خود گزینش كنند، مردم هرگز چنین شانسی به آنها نخواهند داد.

رییس حزب كار و توسعه، در خصوص نقش نمایندگان در برگزاری انتخابات و اصلاحات آن بیان داشت: دروازه پارلمان افغانستان باید بسته شود. چرا كه این پارلمان نه در عرصه قانونگذاری و نه در عرصه نظارت بر عمل قانون و نه در رسیدگی به خواسته های مردم كوچكترین گامی را برنداشته است. می گویند پارلمان مظهر اراده مردم است اما پارلمان مظهر اراده شخصی است كه كوچكترین تاثیرگذاری روی روند و بهبود ندارد. هم اكنون هم سال ششم نمایندگان است و كار آنها كاملاً غیر قانونی است.

امید، همچنان در خصوص نقش احزاب در اصلاحات و برگزاری انتخابات ابراز داشت: حكومت ها در افغانستان عمداً و قصداً برای احزاب افغانستان نقشی ندادند. چرا كه احزاب ستون اصلی مردم سالاری در جوامع است. همچنان حكومت ها مبتنی بر احزاب تشكیل می شوند. حكومت ها در افغانستان بیشتر روی جرگه، روی شوراهای قبیله ای، روی شوراهای قومی كاركرده اند و یك وزارت را به نام وزارت اقوام و قبایل به وجود آورده اند. به جای اینكه ما به سمت مردم سالاری و نهادهای دموكراتیك برویم، ما به عقب رفته ایم و به نهادهای قبیله ای و سنتی روی آورده ایم.

وی، در پایان گفت: پیش از اینكه این حكومت و این پارلمان افغانستان را به سقوط دچار كند و به دست داعش بسپارد باید كاری انجام شود. در اینجا نقش مردم بسیار مهم است. نقش نخبه های سیاسی و دلسوز هم بسیار مهم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار