دانشجویان سینما از 9 کشور در کنار جوانان ایرانی در «دارالفنون»/ 16 استاد به جوانان سینما می‌آموزند

دانشجویانی از 9 کشور منطقه زیر نظر 16 استاد با حضور در «دارالفنون» به شکلی ویژه و تخصصی از برنامه‌های علمی جشنواره جهانی فیلم فجر استفاده می‌کنند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مازیار میری مدیر بخش «دارالفنون» به ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: کمپ استعدادیابی در بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا وجود دارد، در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر این بخش با نام ایرانی دارالفنون تدارک دیده شده. طبق ایده و دیدگاه آقای میرکریمی درباره اهمیت توجه به حضور جوان‌ها و افزایش بار علمی و آکادمیک در این دوره جشنواره، تلاش کردیم در کنار نمایش فیلم‌ها، به کشف استعدادهایی بپردازیم که آینده سینمای ایران را رقم می‌زنند.
 
او  ادامه داد: رویکرد این دوره از جشنواره برگزاری به شیوه‌ای تخصصی و علمی‌تر است. دارالفنون در راستای این هدف برپا شده و قرار است عایدی مضاعف برای مخاطبان جشنواره به ویژه جوان‌های علاقمند به سینما داشته باشد. این جوان‌ها از سراسر ایران و حتی از بخش‌های محروم کشور و نقاط مختلف منطقه هستند و در کمپ استعدادیابی همراه با استادان سینما، آموزش دیده و با آموخته‌های کاربردی جشنواره را ترک خواهند کرد.
 
این کارگردان درباره انتخاب اعضای دارالفنون گفت: از مدتی قبل برای انتخاب دانشجویان، با مراکز و نهادهای مختلف وارد مذاکره شدیم تا جوان‌های بااستعداد و نخبه سینما را به ما معرفی کنند. مدرسه عالی سینما، انجمن سینمای جوان، جشنواره فیلم عمار،  مدرسه شهید آوینی و دانشکده سینما و تئاتر با ما همکاری کردند. با مسئولان فرهنگی از کشورهای مختلف در منطقه رایزنی کردیم تا آنها هم در جریان امر قرار بگیرند و دانشجویان رشته سینما را در این کشورها، شناسایی کنیم. در نهایت حدود 100 جوان انتخاب شدند که در شش روز جشنواره در کنار ما هستند، همراه ما فیلم می‌بینند، در کارگاهها حضور می یابند و در کمپ از تجربه‌های استادان ایرانی و خارجی استفاده می کنند. در پایان این دوره، یک نمونه کار هم ارائه خواهند داد.
 
میری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: جوانانی از افغانستان، تاجیکستان، لبنان، فلسطین، عراق، آذربایجان، ترکیه، سوریه و پاکستان در کنار جوانان ایرانی در کمپ حضور دارند. در مدت جشنواره چهار استاد خارجی و 12 استاد ایرانی آموزش و انتقال تجربه به این دانشجویان را برعهده خواهند داشت.
 
مدیر بخش دارالفنون ادامه داد: بعد از پایان این دوره، دانشجویان رها نمی‌شوند. با آنها در تعامل خواهیم بود. ایده ها، طرح‌ها و تجربه هایشان را رصد خواهیم کرد.
 
او درباره سابقه اعضای دارالفنون گفت: بیشتر این جوان ها در رشته سینما تحصیل کرده یا مشغول به تحصیلند، اغلب آنها فیلم کوتاه و مستند ساخته‌اند و بر اساس کیفیت آثارشان انتخاب شده اند. در میان کارهایی که از این دانشجویان دیدیم نمونه‌های درخشانی وجود داشت که قابلیت و استعداد آنها را نشان می‌دهد.
 
میری درباره نحوه گزینش اعضای خارجی دارالفنون گفت: با نهادها و مراکز فرهنگی کشورهای منطقه وارد مذاکره شدیم، مسئولان فرهنگی این مراکز استعدادها را معرفی کردند، ما فیلم ها و نمونه آثار دانشجوها را دیدیم و آنها را گزینش کردیم. فصل مشترک این جوانان و جوانان ایرانی حاضر در دارالفنون، علاوه بر دانش سینمایی، انرژی و انگیزه‌ای است که برای کار جدی در سینما دارند. نگاه آنها به موضوع سینما علمی و تخصصی است.
 
مدیر بخش دارالفنون درباره پیش بینی اش از موفقیت این تجربه گفت: من و آقای میرکریمی دبیر محترم جشنواره به موفقیت این بخش بسیار امیدواریم. تا اینجا طبق برنامه پیش رفتیم و خوشحالیم که دوستان سینماگر بزرگواری در کنارمان خواهند بود و در کمپ، به آموزش سینما و انتقال تجربه به این جوانان خواهند پرداخت. فکر می‌کنم دارالفنون یک حرکت فرهنگی مفید برای ما و کشورهای منطقه است. در مدت جشنواره، جوانانی با فرهنگ‌های مختلف به بهانه سینما در کنار هم جمع می‌شوند، آداب و عادات و قابلیت‌های فرهنگی ایران را می بینند و سفیر سینمای ایران در کشور خود خواهند بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار