سفیر افغانستان در ایران خبر داد:

صدور ویزای طولانی مدت برای تجار ایرانی

سفیر افغانستان در ایران گفت: اخیرا جلسه‌ای در کابل در زمینه سهولت در دریافت ویزا برای تجار برگزار شد که بر اساس آن ویزای طولانی مدت برای تجار هر دو کشور صادر خواهد شد.

صدور ویزای طولانی مدت برای تجار ایرانیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "نصیر احمد نور" صبح امروز 19 فروردین ماه در نشست بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان و استان کرمان در اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تجارت و ترانزیت زیادی در افغانستان وجود دارد و اقتصاد افغانستان آن‌گونه که در قانون اساسی آن تصویر شده، اقتصاد بازار است و به روی همه ملت ‌ا و کشورها باز است.

وی افزود: در محاسباتی که صورت می‌گیرد، دیده می‌شود که اگر تجار ایرانی بخواهند در بازار افغانستان فعالیت کنند، شانس بیشتر و بهتری به حکم همجواری و همزبانی دارند.

احمد نور تصریح کرد: بنابر شرایط فعلی که در مقابله با تروریسم و تکفیری‌ها قرار داریم، نگرانی‌های امنیتی وجود دارد و کشورهای دیگر که بخواهند در افغانستان حضور یابند، مجموعه‌ای از محافظان امنیتی می‌خواهند و درباره ایرانی‌ها به لحاظ هم کیشی و هم شکلی، این مسئله حاکم نیست.

وی بیان کرد: در افغانستان حدود 130 هزار نیروی آمریکایی حضور سیاسی، اقتصادی و ... داشته‌اند اما به طور مثال در یک رقابت اقتصادی در بین بیش از 10 شرکت بین‌المللی اروپایی و آمریکایی، یک شرکت چینی برنده مزایده شد در حالی که چین یک سرباز هم در افغانستان ندارد.

سفیر افغانستان در ایران اظهار کرد: در فضای رقابت اقتصادی در افغانستان، تجار ایرانی می‌توانند دست بالا را داشته و در فضای پسابرجام برخی موانعی که قبلا بر سر راه بود، برداشته شده است.

وی افزود: متاسفانه افغانستان به دلیل جنگ‌های تحمیلی، محاسبات تولیدی خود را از دست داده و در حال بازسازی است و در پروژه‌های توسعه‌ای بیشتر متکی به کمک های بیرونی است و در این زمینه فرصتی برای ایران وجود دارد.

احمد نور با تاکید بر اینکه فرصت‌ها زودگذر است و باید به موقع از آن‌ها استفاده شود، اظهار کرد: استفاده از فرصت باید به نحوی باشد که دارای سود دو جانبه بوده و نه منافع زودگذر فرصت طلبانه و اگر براساس منافع دوجانبه و درازمدت نباشد، رقبای دیگری می‌توانند میدان را بگیرند.

وی بیان کرد: شرایط و فرصت افغانستان کاملا برای سرمایه گذاران و تجار ایرانی آماده است و این مربوط به علاقمندی و پشتکار آنهاست که خود را در میدان اقتصاد افغانستان تثبیت کنند.

سفیر افغانستان در ایران گفت: در حال حاضر نیز شرکت‌هایی در مواد غذایی، سوخت، مصالح ساختمانی ایرانی در افغانستان فعال هستند و اخیرا جلسه‌ای در کابل در زمینه سهولت در ویزا برای تجار برگزار شد هم اکنون ویزای طولانی مدت برای تجار هر دو کشور صادر خواهد شد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.