ایران زمین/38

دریاچه دوقلوی سیاه گاو؛ آكواريومی پر از ماهی

دریاچه دوقلوی سیاه گاو پدیده ای نادر در شهرستان آبدانان استان ایلام است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهان‌گردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. این‌بار به سراغ منطقه‌ای گردشگری در استان ایلام می‌رویم.

استان ایلام با مسا‌فتی در حدود 20133 کیلومتر مربع در غرب کشور، دومین استان ایران به لحاظ امنیت است.

این استان در زمره استان‌های نیمه مرطوب کوهستانی ایران است که وسعت، عظمت جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی آن هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

شهرستان آبدانان با مرکزیت آبدانان در جنوب استان ایلام واقع شده است. این شهرستان در میان دو کوه کبیر کوه و دینارکوه قرار گرفته و همین موقعیت جغرافیایی از عوامل مهم عدم پیشرفت صنعتی آبدانان بوده اما طبق آمار ارائه شده فرمانداری این شهرستان در سال 94،  حدود 93 درصد از مساحت شهرستان آبدانان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد که عاملی مهم در جذب تعداد بی‌شماری گردشگر به این شهرستان است.

سه آبشار زیبای ماهوته، خروزان و تختان از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی آبدانان هستند اما بسیاری دریاچه دوقلوی سیاه گاو واقع در این شهرستان را مهمترین پدیده گردشگری آن می دانند.

 برای دیدن این دریاچه که در 180 کیلومتری جنوب شهر ایلام واقع شده و شهرت جهانی دارد، باید از راه جاده ایلام وارد شهرستان دره شهر و بعد وارد شهرستان آبدانان شده و با پشت سر گذاشتن ۸ کیلومتر جاده آسفالت درون شهری و عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی  به دریاچه ‌رسید.

با وجود اینکه این دریاچه به سیاه گاو معروف است، بعضی معتقدند  نام آن سیاگ او یا سیاگ آب بوده در حالی که برخی دیگر نیز این نامگذاری را به شکل ظاهری آن ارتباط می دهند؛ چرا که اين نوع درياچه از نوع رودخانه‌ای است و مسيرهای قطع‌شده آبكندها به وسيله آب پر شده و تشكيل درياچه‌های هلالی شكل (شاخ گاوی) را داده است. دریاچه دوقلوی سیاه گاو  که سرچشمه آن از اعماق زمين بوده شامل دو دریاچه است که این دو دریاچه دایره وار، هر کدام به شعاع ۳۰ متر مربع، حدود 3 متر ژرفا دارند و با یک جوی آب طبیعی به عرض یک و طول 8 متر به هم متصل شده و به یک دریاچه دوقلو تبدیل شده اند. آب این درياچه به قدری زلال است كه مي توان تا اعماق آن را كه شبيه آكواريوم پر از ماهي است، مشاهده كرد. 
 
از دیگر ویژگی‌های این پدیده طبیعی زیبا، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب آن و وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است اما متاسفانه کارشناسان جغرافیایی و زمین‌شناسی معتقدند در حال حاضر فرسایش، این دریاچه را تهدید می‌کند و مساحت دریاچه به همین دلیل در حال کم شدن است.

در حال حاضرآبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رودی نسبتا پرآب راهی زمین‌های اطراف می‌شود. دریاچه زیبای سیاه گاو در فهرست میراث فرهنگی مکتوب طبیعی کشورمان نیز به ثبت رسیده است. 







گزارش از: زهرا علی اکبرلو


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.