المانیتور: ترکیه در منازعه ایران و عربستان جانب هر دو کشور را دارد

آنکارا در تلاش است از طریق ایران و عربستان، موقعیت سیاسی خود را تقویت کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور  در مطلبی نوشت: ترکیه در تلاش است تا با بهبود همزمان روابط با عربستان و ایران، موقعیت خود در منطقه خاورمیانه را مستحکم کند. تحلیلگران سیاسی اظهار کرده اند این روش فعلا آزمایشی بوده؛ اما می تواند ترکیه را به کشوری توانمند در منطقه تبدیل کند.

این رویکرد جدید باعث شده تا بازدیدهای بسیاری میان ترکیه - عربستان و ترکیه – ایران صورت گیرد. با این حال ترکیه از حمایت ایران از بشار اسد و ایران از حمایت ترکیه از گروه های مخالف در سوریه ناراضی هستند. در همین حال برخورد شدید مصر با اعضای "اخوان المسلمین" و حمایت عربستان از دولت فعلی مصر، باعث نارضایتی ترکیه شده است.

سیاست های اخیر ترکیه در منطقه باعث شده تا سطح اختلاف ها افزایش یابد؛ اما ایران و عربستان به دلیل داشتن اهداف مشترک، برای ایجاد ارتباط با ترکیه علاقه مندی نشان داده اند. 

سلمان بن عبد العزيز آل سعود‎، پادشاه عربستان، برای مذاکرات در زمینه های مختلف در تاریخ 11 آوریل (23 فروردین) وارد ترکیه شد. سلمان به اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول نیز سفر خواهد کرد. سفر او به آنکارا، پس از سفر کم سابقه اردوغان به ریاض بوده است. تحلیلگران سیاسی اظهار کرده اند روابط ترکیه و عربستان پس از به قدرت رسیدن سلمان بهبود یافته است.

پس از دیدار اردوغان از ریاض، صحبت های بسیاری در خصوص ایجاد یک اتحاد میان این دو کشور مطرح شد. پس از این که اعلام شد هواپیماهای سعودی در یک مرکز هوایی ترکیه ای قرار خواهند گرفت، گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال مداخله مشترک دو کشور در سوریه مطرح شد.

این صحبت ها از سوی عربستان به کلی رد شده است و این کشور گفته  از این تجهیزات تنها در عملیات ائتلاف استفاده خواهد شد. با این حال آنکارا و ریاض همچنان از نیروهای مخالف دولت سوریه حمایت می کنند.

بهبود روابط ترکیه و عربستان امتیازهای بسیاری برای این دو کشور به همراه دارد. ترکیه می تواند از وضع فعلی تنهایی در منطقه خارج شود و عربستان می تواند در برابر ایران که روابط خود با سایر کشورها را بهبود بخشیده، قدرت دوباره ای کسب کند.

با این حال بعید به نظر می رسد ترکیه وارد اتحاد خاصی با عربستان شود. دیدار ناگهانی داووداغلو از ایران و انتشار بیانیه های مشترک برای بهبود روابط، نشان از علاقه مندی ترکیه برای افزایش تعاملات با این کشور دارد.

اقتصاد ایران که پس از لغو تحریم های بین المللی برای ورود کشورهای جهان باز شده است، بازار خوبی را برای ترکیه ایجاد می کند و این کشور نمی تواند این فرصت را نادیده بگیرد.

تحلیلگران اظهار کرده اند سیاست های جدید ترکیه می تواند موقعیت این کشور را در منطقه تثبیت کند؛ اما ممکن است نتیجه مورد نظر را نیز به همراه نداشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار