فراموش شدن نوسازی بافت‌های فرسوده در هیاهوی معضل آلودگی هوا

فرسودگی بافت‌های شهری امروزه به عنوان عاملی برای جلوگیری از تحقق روش‌های مدرن مدیریت شهر در شهرسازی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اثر مدرنیزه شدن را به طور مستقیم در دگرگونی معماری ساختمان‌ها به صورت ساخت‌ برج‌ها و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده می‌توان مشاهده کرد.

خطر بافت فرسوده برخی از مناطق و محله‌های شهرهایمان هر لحظه بیشتر می‌شود و دست آخر هم به دردسرمان خواهند انداخت. این درست که گمانه زنی‌هایمان به جایی قد نمی‌دهد و نمی‌دانیم آخرش چه خواهد شد، اما  همگی می‌دانیم این خانه‌ها باید بمیرند و از خاکستر شان کاشانه‌ای قرص و محکم در محله‌های فرسوده و قدیمی بنا شوند.

عباداله فتح الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران ستاد باز آفرینی ملی و متعاقب آن ستاد بازآفزینی پایدار شهر تهران را تمرینی برای ایجاد مدیریت هماهنگ و منسجم جهت ساماندهی محلات دارای مشکل در شهرها دانست و گفت: این جلسات با هدف هم اندیشی و تعامل  برای بسیج پتانسیل و امکانات نهادهای مسئول به منظور ارائه راهکارهای شایسته برای رفع موانع نوسازی و حل مسائل پیچیده بافت‌های فرسوده، تا کار آمد و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه بافت‌های فرسوده به سه دسته‌ بافت‌های فرسوده تاریخی، فرسوده میانی و فرسوده جدید الایجاد که همان سکونت گاه‌های غیر رسمی در حاشیه‌های شهر هستند، تقسیم بندی می‌شود، تصریح کرد: انواع بافت‌های فرسوده در منطقه 12 وجود دارد و همین امر شرایط این منطقه را پیچیده و حائز اهمیت کرده است.

فتح اللهی گفت: به همین دلیل شهرداری تهران علاوه بر سرمایه گذاری ریالی با سرمایه گذاری مدیریت ارشد شهرداری و سرمایه گذاری کیفی، فنی و همه جانبه وارد این عرصه شده و امید است تمامی دستگاه‌های مربوطه برای حل مشکلات این منطقه وارد شوند، چرا که اقدامات معمول برای حل مشکلات منطقه ویژه بازار تهران با حجم گسترده‌ای از نیازهای زیر ساختی، پاسخگو نخواهد بود.

اگر چه گشت گذار در محله های قدیمی همیشه خاطره انگیز و آرام بخش است، اما مدت‌هاست بافت‌های فرسوده و قدیمی شهرهایمان به تهدیدی جدی برای جان ساکنان آن تبدیل شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار