دو خبر از بنیاد سعدی

اولین جلسه شورای عالی برنامه ریزی درسی و تالیف منابع آموزشی بنیاد سعدی با حضور اعضا در محل بنیاد سعدی برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل  از روابط عمومی بنیاد سعدی، این جلسه به ریاست رضامرادصحرایی، معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی و با حضور سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی، سیدمحمد حسینی معصوم، مدیر امور پژوهشی بنیاد سعدی و دبیر شورا، عباس نجار، مدیر امور آموزشی بنیاد سعدی، سیدضیاءالدین تاج الدین، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، امیررضا وکیلی فرد، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگااه بین المللی امام خمینی(ره)، احمد صفارمقدم، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حسین قاسم پور مقدم، رئیس گروه تالیف زبان و ادبیات فارسی وزارت آموزش و پرورش، سید محمدرضا هاشمی، استادیار زبان و ادبیات انگلیسی و رئیس کانون زبان ایران، بهروز محمودی بختیاری، دانشیار دانشگاه تهران و زهرا عباسی استادیار مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ابتدا از روند تشکیل شورای عالی برنامه ریزی درسی و تالیف منابع آموزشی و احکامی که دکتر حدادعادل، ریاست بنیاد سعدی برای هریک از اعضا صادر کرده اند، گزارشی ارائه داد و گفت: برای این شورا کمیته هایی همچون «فارسی برای همه»، «قند فارسی»، «کتاب ریشه»، «فارسی برای گردشگران»، «کتاب واژه»، «کتابهای موردنیاز دوره های دانش افزایی»، «تهیه بانک آزمون جهانی فارسی» و..، در نظر گرفته ایم که تعدادی از صاحب نظران و نماینده بنیاد در هرکدام عضویت خواهند داشت.

وی با اشاره به مراحل برنامه ریزی و تالیف منابع آموزشی گفت: در فرایند طرح و تولید اثر، نیاز سنجی و اولویت گذاری و تدوین برنامه های بلند مدت و سالانه در شورا انجام و به کمیته های تألیف ابلاغ می شود و سپس تدوین نقشه محتوایی در کمیته ها انجام می شود.

وی همچنین به اولویت های پژوهشی بنیاد سعدی در حوزه تامین محتوا برای فارسی آموزان خارجی اشاره کرد و گفت: 23 دوره کتاب های متنوع دراین حوزه پیش بینی و برخی تا مراحلی انجام شده است که شامل «کتاب ریشه» مخصوص کودکان و نوجوانان در 4 جلد، کتاب «قند فارسی»، کتاب «آشنایی با ادبیات فارسی برای دوره دانش افزایی»، کتاب «لذت خواندن»، کتاب «کتاب ایران شناسی» در دو جلد، کتاب «دستور کاربردی زبان فارسی»، کتاب «کاربرد واژه» در پنج جلد، کتاب «فارسی برای تجارت»، کتاب «فارسی برای سیاحت»، کتاب «فارسی دانشگاهی»، کتاب «گپ سیاسی به زبان فارسی»، کتاب «فارسی در چند روز » و ...، می شود.

همچنین سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی به نیازهای فارسی آموزان درخارج از کشور اشاره کرد و گفت: در شوراهای راهبردی که برای کشورهای مختلف برگزار کردیم به نتایجی درباره نیازهای فارسی آموزان در هر منطقه دست یافتیم و براساس آن با هماهنگی معاونت آموزش و پژوهش کتاب های مورد نیاز تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته تنها کتاب های آموزش فارسی آقای صفارمقدم به عنوان کم اشکال ترین کتاب های موجود برای خارج از کشور ارسال شده است، گفت: متاسفانه از نظر منابع بسیار کمبود داریم و لازم است تا هرچه سریعتر کتاب هایی همچون کتاب آموزش زبان فارسی «مینا» و کتاب «ریشه» در اولویت قرار گیرند.

در این نشست هر یک از اعضا نظرات خود را درباره چگونگی مراحل و فرایند طرح و تولید کتاب های آموزشی، نوع قرارداد با مولف و ناشر مطرح کردند و همچنین موضوعات مهم در تهیه و اولویت قرار گرفتن کتاب های آموزش زبان فارسی برای گروههای مختلف سنی و اقشار مختلف مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

بنیاد سعدی برگزار می کند؛
دوره تخصصی تربیت مدرس زبان فارسی  

به منظور تربیت مدرس زبان فارسی برای دوره های کوتاه مدت و بلند مدت آموزش زبان فارسی در داخل و خارج ایران و ارتقای مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان واجد شرایط، اولین دوره دوره تخصصی تربیت مدرس زبان فارسی (Persian Teacher Training Course) در  اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

دوره های تخصصی مرکز آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی در دو بخش تخصصی و تکمیلی برگزار می شود که در بخش تخصصی، دوره پایه «آشنایی با نظام زبان فارسی و زیر نظام های آن» و همچنین «کارگاه روش تدریس مهارت خواندن و واژه»، «کارگاه روش تدریس مهارت شنیدن و تلفظ»، «کارگاه روش تدریس مهارت صحبت کردن و مکالمه» و «کارگاه روش تدریس مهارت نوشتن و دستور»، ارائه می شود.

همچنین در بخش تکمیلی دوره تربیت مدرس زبان فارسی، دوره های تخصصی با موضوعات «آموزش زبان فارسی مبتنی بر وب (CALL)»، «پیکره پژوهی(تحلیل خطاها/زبان میانی فارسی آموزان خارجی)»، «آزمون سازی زبان فارسی»، «آموزش ادبیات فارسی به خارجیان» و «رده شناسی آموزش زبان فارسی»، به حاضرین در دوره تدریس خواهد شد.

بخش تخصصی دوره های تربیت مدرس زبان فارسی، از پایان اردیبهشت سالجاری آغاز می شود و بخش تکمیلی این دوره ها در تابستان، پاییز و زمستان سالجاری برگزار خواهد شد. 

در پایان دوره های تربیت مدرس زبان فارسی، علاوه بر صدور گواهینامه معتبر برای شرکت کنندگان، کارت صلاحیت تدریس برای فارغ التحصیلانی که بخش تکمیلی دوره ها را نیز سپری کرده اند، صادر می شود.

همچنین علاوه بر تهیه بانک اطلاعاتی از فارغ التحصیلان این دوره ها و معرفی آنان به مراکز آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور، از فارغ التحصیلان دوره های تخصصی در بخش تکمیلی، جهت تدریس در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت دانش افزایی زبان فارسی که با حضور فارسی آموزان خارجی در بنیاد سعدی برگزار می شود نیز، بهره گیری لازم صورت می گیرد.

متقاضیان واجد شرایطی که مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در هر یک از رشته های «آزفا»، «زبان و ادبیات فارسی»، «آموزش هر یک از زبان های خارجی»، «زبان شناسی» و یا سابقه فعالیت آموزشی، پژوهشی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را دارند، می توانند در این دوره ها شرکت کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار