مارکت واچ: تولید بیشتر نفت از سوی عربستان چه پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت؟

وبسایت مارکت واچ در گزارشی به تحلیل اهداف عربستان از افزایش احتمالی تولید نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت مارکت واچ در مطلبی نوشت: پیش‌بینی ماه گذشته تحلیلگران حاکی از این بود که اوپک هرگز تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد و همانطورکه دیدیم عربستان بجای تلاش برای کاهش سقف تولید نفت، خواستار برگزاری نشستی برای حفظ تولید نفت در سطح ژانویه شد. نشستی که روز یکشنبه در دوحه برگزار شد اما باز هم نتیجه‌ای به همراه نداشت.

"اگر سقف تولید را در سطح ماه ژانویه حفظ نکنیم، در هر فرصتی اقدام به فروش نفت خواهیم کرد". این جمله‌ای بود که محمد بن سلمان – جانشین ولیعهد عربستان سعودی – هنگام ورود به نشست دوحه آن را به زبان آورد تا غیرمستقیم به دیگران بفهماند که عربستان سعودی درصورت همراهی نکردن ایران با توافق فریز نفتی، تن به حفظ سطح فعلی تولید نفت نخواهد داد و با توجه به اینکه ایران پیشاپیش اعلام کرده بود در نشست دوحه شرکت نمی‌کند، خروجی ناامیدکننده این نشست برای هیچکس غافلگیرکننده نبود.

شاهزاده سعودی همچنین در حاشیه این نشست اظهار داشت که عربستان می‌تواند تولید نفت خود را از رقم کنونی 10.4 میلیون بشکه در روز به 11.5 میلیون بشکه افزایش دهد و دیگر اینکه این کشور تنها به 6 ماه زمان نیاز دارد تا در صورت تمایل، این رقم را حتی به 12.5 میلیون بشکه در روز برساند. 

اظهارات شاهزاده سعودی سخنانی بیهوده و بی‌اساس نیست و در پس هر کلمه آن یک نیت پنهان نهفته است. سایر تولیدکنندگان عمده نفت باید بفهمند که عربستان سعودی می‌خواهد به بهای منافع بلندمدت خود، آنها را از بازار نفت خارج کند.

آمریکا بدون شک مشکلی با افزایش تولید نفت اوپک و کاهش هر چه بیشتر بهای آن نخواهد داشت؛ چراکه بهای پایین نفت برای بخش غیرنفتی اقتصاد آمریکا خبر خوبی است و فشار اقتصادی آن تنها متوجه کشورهای متکی به نفت می‌شود.

با این حال،‌ استراتژی احتمالی عربستان برای افزایش تولید نفت صرفا با هدف تامین منافع خودش انجام می‌شود. اولین هدف این استراتژی جدید، شکست دادن تولیدکنندگانی است که نفت را با هزینه‌های بالا تولید می‌کنند و همچنین ناامید کردن حامیان و سرمایه‌گذاران آنها؛ و هدف دوم، تسلط حداکثری خود بر بازار نفت است بدون آنکه بهای آن را تا حدی بالا ببرد که رقبای دیگر را دوباره برای ورود به بازار تشویق کند.

یکی از پیامدهای دیگر رویکرد جدید عربستان متوجه پروژه‌های حفاری در عمق دریاست که هزینه‌های فوق‌العاده زیادی را برای تولیدکنندگان نفت به همراه دارند و ممکن است رویکرد جدید عربستان برای افزایش تولید نفت، نظر خریداران و سرمایه‌گذاران را درخصوص سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به کل تغییر دهد.

اینجاست که عربستان سعودی با حذف رقبای قدیمی به خوبی می‌تواند خلاء بوجود آمده در بازار نفت را پر کند. عربستان به خوبی از این حقیقت ساده آگاه است که با رواج یافتن خودروهای الکتریکی در دهه آینده و دورنمایی که از توسعه صنعت در اقتصاد جهان وجود دارد، تقاضای نفت در آینده نه چندان دور مطمئناً به اندازه‌ای نخواهد بود که همه تولیدکنندگان نفت را راضی و خشنود نگه دارد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار