در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

رحیمی : قسمت عمده فعالیت بانک مسکن در حوزه ساخت و ساز است

عضو هیئت مدیره بانک مسکن و رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان در گفتگوی ویژه خبری امشب حضور یافتند.

رحیمی : قسمت عمده فعالیت بانک مسکن در حوزه ساخت و ساز استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع بازار و تسهیلات جدید مسکن با حضور ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن و سید مجید نیک نژاد رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه اول اردیبهشت ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن در تشریح وام جدید 150 میلیون تومانی خرید مسکن گفت: بیش از 3 سال است که حوزه مسکن در کشور با رکود مواجه شده است و آمار و ارقامی که از پروانه های صادره طی این سال ها منتشر شده نشان می دهد که هر سال ساخت و سازها نسبت به سال قبل از آن با کاهش مواجه بوده است.

** میزان تسهیلات بانک مسکن در حوزه تکمیل و احداث مسکن بیشتر از تسهیلات پرداخت شده در حوزه خرید بوده است

وی اضافه کرد: تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت می کند شامل تسهیلات خرید مسکن، تکمیل و احداث و جعاله تعمیر مسکن است که در این جا باید تاکید کنم میزان تسهیلاتی که ما برای تکمیل و احداث مسکن پرداخت می کنیم به مراتب بیشتر از تسهیلات خرید مسکن است.

** قسمت عمده فعالیت بانک مسکن در حوزه ساخت و ساز است

رحیمی یادآور شد: در سال 94 ما چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان برای بحث تکمیل و احداث مسکن تسهیلات پرداخت کردیم که این رقم  در حوزه خرید مسکن 35 هزار میلیارد تومان بوده است و این آمار نشان می دهد که قسمت عمده فعالیت بانک مسکن در حوزه ساخت و ساز است.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن اظهار داشت: در طی دو سال اخیر توجه مقداری بیشتر به حوزه تقاضا صورت گرفته است که این سیاست ناشی از رکودی است که در حوزه بازار مسکن وجود دارد.

وی درباره تفاوت این وام با وام های قبلی نیز اظهار داشت: تسهیلاتی که قرار است پرداخت شود از منابع بانکی نیست و به عنوان تسهیلات بانکی  تلقی نمی شود و قرار است انبوه سازان واحدهایی که در اختیار دارند و به هر دلیلی واحدهای آن ها به فروش نمی رسد بخشی از بهای واحد مسکونی را در قالب اقساط از خریداران دریافت کنند.

رحیمی با بیان این که این توافقی بین خریداران و انبوه سازان است به روند ارائه تسهیلات بر اساس این طرح اشاره کرد و گفت: ابتدا بایستی توافق بین انبوه سازان و خریدار انجام گیرد و پس از آن است که طرفین معامله به بانک مراجعه می کنند و کاری که بانک در راستای این طرح انجام می دهد این است که عاملیت وصول اقساط را تقبل می کند ضمن این که تصمین بازپرداخت اقساط را بنا به درخواست انبوه سازان برعهده خواهد گرفت.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با بیان این که میزان نرخ سود این وام بر اساس توافقی خواهد بود که بین انبوه ساز و خریدار صورت می گیرد و بانک هیچ دخالتی ندارد تصریح کرد: البته بانک کارمزدی را بابت قرارداد عاملیت وصول اقساط و نگه داری حساب خواهد گرفت و رقمی را نیز بابت تضمین بازپرداخت اقساط دریافت می کند که این رقم متفاوت است البته نرخ موثر حدود 2.3 دهم درصد است.

در ادامه این بحث سید مجید نیک نژاد رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان نیز اظهار داشت: با توجه به این که دولت امکان تزریق تسهیلات به بخش مسکن را ندارد ما در جلساتی که بامعاون اول رئیس جمهور در کانون انبوه سازان داشتیم طرح لیزینگ مسکن را برای خروج از رکود تورمی در بخش مسکن ارائه دادیم.

وی یادآور شد: هم اکنون بانک مسکن به عنوان پایلود انتخاب شده و این طرح یک طرح کلی برای تمام املاک از جمله تجاری و مسکونی است.

رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان با اشاره به این که بانک مسکن فقط در واحدهای مسکونی مداخله می کند گفت: باید با بانک های دیگر وارد مذاکره شویم زیرا برنامه هایمان برای تمام املاک است.

** بانک مسکن عامل گرفتن اقساط است

وی با اشاره به این که سودی که می گیریم به صورت توافقی است خاطر نشان کرد: بانک مسکن عامل گرفتن اقساط است لذا ممکن است به صورت ماهانه، سه ماهه، 6 ماهه و یا در مدت زمان 3، 4 ساله اقساط گرفته شود

نیک نژاد با بیان این که این روش بانک مسکن دست و پا گیر است گفت: از درآمد اشخاص اعتبارسنجی به عمل می آید به طوری که پیش بینی می کنیم که کسی که می خواهد تبدیل به احسن کند از چه روش هایی استفاده خواهد کرد.
** انبوه سازان به سود 12 درصد برای فروش اقساط مسکن راضی هستند

رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان با بیان این که انبوه سازان به سود 12 درصد برای فروش اقساط مسکن راضی هستند اظهار داشت: نرخ سود فروش قسطی انبوه سازان از سود تسهیلات بانکی بانک مسکن کمتر خواهد بود.

*** در مرحله اول سقف تسهیلات 150 میلیون تومان و در مرحله بعدی تسهیلات بدون تضمین بانک مسکن افزایش می یابد

وی افزود: در مرحله اول سقف تسهیلات 150 میلیون تومان و در مرحله بعدی تسهیلات بدون تضمین بانک مسکن افزایش می یابد

نیک نژاد با اشاره به این که مبنای سقف سود را تورم گذاشته ایم تصریح کرد: انشالله تورم تک رقمی خواهد بود.

رئیس کمیسیون حقوقی و تدوین آیین نامه کانون انبوه سازان با اشاره به این که کانون سراسری انبوه سازان فقط با بانک مسکن به صورت پایلود کار خود را آغاز کرده است گفت:  باید بتوانیم از طرح جدید به درستی استفاده کنیم لذا بیش از 50 درصد ارزش واحد مسکونی را در مرحله پایلود پرداخت می کنیم.

انارکی در ادامه برنامه با اشاره به این که روابط جدید در دو قالب صورت می گیرد گفت: در قالب اول تضمین اقساط وجود دارد اما در قالب دوم تضمین اقساط وجود ندارد لذا فقط عاملیت وصول اقساط را خواهیم داشت.
**5 درصد کارمزد عملیات بانکی به میزان سود توافقی مشتری  و انبوه ساز افزوده می شود

وی با اشاره به این که محدودیتی در مدل دوم در تضمین بازپرداخت اقساط وجود ندارد اظهار داشت: 5 درصد کارمزد عملیات بانکی به میزان سود توافقی مشتری  و انبوه ساز افزوده می شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به این که برنامه نرم افزاری را تهیه خواهیم کرد تا بتوانیم به درستی مدیریت کنیم افزود: قسمت عمده فعالیت هایمان به صورت دستی در شعبات بانک خواهد بود لذا در مراکز استان ها این امر در شعب مرکزی انجام می شود و در شهر تهران از سوی 6 شعبه بانکی این مهم انجام خواهد شد.

انارکی با اشاره به این که بانک مسکن مجموعه از طرح های را تعریف کرده است افزود: از دهک چهارم به بعد را پوشش خواهیم داد.

عقبایی  رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که اخذ  کارمزد 5 درصد در جهت منافع عمومی مردم نیست گفت: در صورت اخذ 5 درصد کارمزد از سوی بانک ایراد بسیار اساسی برای این طرح وارد خواهد بود زیرا در جهت منافع عمومی مردم و دهک های ضعیف نخواهد بود.

وی با اشاره به این که این طرح دست و پا گیر است افزود: بانک مسکن به نوعی کار کرده است که نمی تواند این طرح را انجام دهد.

عقبایی با بیان این که دولت باید در اجرای طرح ها ، صنایع مرتبط را دعوت کند ادامه داد: 300 صنعت در ارتباط با مسکن موجود است لذا باید آن ها بتوانند در این عرصه ورود پیدا کنند تا از رکود خارج شویم.

** برای خروج بخش مسکن از رکود نیازمند همفکری با صنایع مربتط با این بخش هستیم

 رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با تاکید بر این که برای کمک به قدرت خرید مردم در بخش مسکن باید رعایت حال مردم مد نظر قرار گرفته شود ادامه داد: برای خروج بخش مسکن از رکود نیازمند همفکری با صنایع مربتط با این بخش هستیم

وی طرح دولت را برای افزایش تسهیلات بانکی مطلوب دانست و عنوان کرد: تحریک تقاضا در شرایط فعلی از موجبات خروج از رکود مسکن است.

*** بانک مسکن باید عملیات اجرایی طرح اعلام شده برای فروش مسکن انبوه سازان را تسهیل کند

عقبایی با بیان این که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دولتی را نمی توان پیاده کرد گفت: بانک مسکن باید عملیات اجرایی طرح اعلام شده برای فروش مسکن انبوه سازان را تسهیل کند.



انتهای پیام/

 


برچسب ها: گفتگو ، رحیمی ، بانک مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار