واشینگتن تایمز: آمریکا باید علیه عربستان اقامه دعوی کند/ عربستان ریشه تروریسم است

یک روزنامه آمریکایی خواستار بر ملا شدن نقش عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن تایمز در مطلبی به قلم «بروس فاین» -- یکی از مقامات دولت آمریکا در زمان زمامداری رونالد ریگان -- نوشت: کنگره باید بدون کمترین تاخیری لایحه 11 سپتامبر که به خانواده قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر امکان می‌دهد علیه دولت عربستان اقامه دعوی کنند را تصویب کند. 

کشوری که عدالت را قربانی حمایت از یک حکومت افراطی مستبد کند، راه خود را گم کرده است. در حال حاضر، شهروندان آمریکایی می‌توانند کشورهایی که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا در فهرست حامیان دولتی تروریسم قرار گرفته‌اند را به اتهام مشارکت در حملات تروریستی تحت تعقیب قضایی قرار دهند و پیگیری این اتهامات از سوی شهروندان و مقامات غیردولتی تاکنون آسیبی به روابط دیپلماتیک آمریکا با این کشورها نرسانده است. به عنوان مثال، ایران به رغم احکام مختلفی که در دادگاه‌های آمریکایی تاکنون علیه آن صادر شده، به تازگی با آمریکا و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده برسر برنامه هسته‌ای خود به توافق رسید.

لایحه «اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم» نیز تنها در خاک آمریکا از دولت‌های حامی تروریسم سلب مصونیت می‌کند و به شهروندان آمریکایی که عضوی از خانواده آنها در خاک آمریکا قربانی تروریسم بین‌الملل شده است، اجازه می‌دهد در دادگاه‌های آمریکا علیه دولت‌های خارجی اقامه دعوی کرده و درخواست غرامت کنند. دادگاه نیز نه بر اساس یک مقاله چاپ شده در یک روزنامه یا نتایج جستجو در گوگل بلکه براساس مستندات قوی و محکمه‌پسند ادعای قربانیان را بررسی و در این رابطه حکم صادر خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: هدف قانون کمک به عدالت است نه کمک به دشمنان آن. اگر به این اصل مهم اعتقاد داشته باشیم، باید بپذیریم که لایحه مذکور باید مدتها پیش به تصویب می‌رسید. هر عضو کنگره که علیه این لایحه رای دهد، در تناقض با اخلاقیات عمل کرده و باید از قدرت خلع شود. چراکه تصویب این قانون برای اینکه قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر یا خانواده‌های آنها بتوانند از عربستان سعودی بابت عملی که ظاهرا در آن مشارکت داشته است، ادعای غرامت کنند، ضروری است. 

در دسامبر 2002، کمیته حقیقت‌یاب کنگره گزارش نهایی خود را از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 منتشر کرد؛ اما یک فصل 28 صفحه‌ای از این گزارش که در آن به نقش حمایت‌های خارجی از برخی عاملان این حادثه تروریستی اشاره شده تا امروز به صورت محرمانه و طبقه‌بندی‌شده باقی مانده است. امروز بخش اعظمی از افکار عمومی آمریکا معتقدند که در این 28 صفحه ارتباطی میان خاندان سلطنتی عربستان و حملات تروریستی 11 سپتامبر وجود دارد. 

در اوت 2003، 46 سناتور آمریکایی از جمله «هیلاری کلینتون» و «جان کری» – وزرای اسبق و فعلی امور خارجه آمریکا – و «جو بایدن» – معاون اوباما – طی نامه‌ای به جرج بوش – رئیس جمهور وقت آمریکا – خواستار افشای این اسناد محرمانه شدند.

در این نامه، برای توجیه این درخواست به نقش بانکهای عربستانی برای انتقال پول به القاعده و ترویج عقاید ضدآمریکایی در مدارس مذهبی این کشور و شستشوی ذهنی تروریست‌ها در آنها اشاره شده بود. ضمن اینکه همانگونه که همه می‌دانیم از 19 هواپیماربایی که در حملات تروریستی 11 سپتامبر نقش داشتند نیز 15 تن از آنها سعودی بودند. 

حال با توجه به این حقایق، حمایت از رژیم سعودی از طریق افشا نکردن این اسناد و تصویب نکردن لایحه‌ای که آن را در قبال حمایت از تروریسم از داخل مرزهای خود مسئول قلمداد می‌کند، اشتباه نیست؟!

عربستان سعودی با اقداماتی که در حال حاضر در سطح منطقه انجام می‌دهد و پشتیبانی مالی و ایدئولوژیکی که از تروریست‌ها به عمل می‌آورد، ریشه تروریسم به شمار می‌رود نه درمان آن. با این حال، آمریکا در تقلید کورکورانه‌ای از معاملات نظامی ما با شاه سرنگون شده ایران، از سال 2010 تاکنون به این رژیم مستبد حدود 100میلیارد دلار تسلیحات یا تجهیزات نظامی فروخته است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بابا بیایین این اف 16 هاتونو بگیرین
ما حالا ساعقه داریم
Germany
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرگ بر ال سعود وهابی
ریشه رشد داعش
آخرین اخبار