فارین پالیسی: پشت پرده تلاش عربستان برای خاموش کردن منتقدان جنگ یمن

مجله «فارین پالیسی» از اقدامات عربستان برای خاموش کردن صدای مخالفان مداخله نظامی این کشور در یمن پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله "فارین پالیسی" در گزارشی نوشت: با این که عربستان و کشورهای عربی متحدش هیچ نقشی در شورای امنیت ندارند، در یک سال گذشته بدون در نظر گرفتن بسیاری از محدودیت های بین المللی وارد نبرد مستقیم در یمن شده اند.

آمریکا و انگلیس، دو کشور عضو شورای امنیت، بخش عظیمی از مشکلات یمن را به عربستان واگذار کرده اند؛ اما حتی آن ها نیز در خصوص اقدامات بی ملاحظه عربستان در نابودی یکی از فقیرترین کشورهای خاورمیانه و ایجاد فرصت برای رشد تروریسم در آن نگران شده اند.

بررسی سیاست عربستان سعودی در خصوص یمن نشان می دهد این کشور به دلیل حمایت آمریکا، مجوز اقدامات نظامی و غیرقانونی را به دست آورده است و تمام تلاش ها برای ایجاد محدودیت در دخالت هایش را نیز متوقف کرده است.

"آکشایا کومار،" معاون مدیر بخش حقوق انسانی سازمان ملل، در این باره اظهار کرد:" آن ها می توانند در خصوص آینده یمن با یکدیگر بحث کنند؛ حتی وقتی که این کشور در این بحث ها شرکت نداشته باشد. این کشورها توانسته اند موضع یک طرفه سیاست شورای امنیت در خصوص یمن را حفظ کنند؛ به خصوص درباره جرایم آن ها در این کشور."

رفتار اعضای شورای امنیت در خصوص یمن، به شدت با سیاست این کشورها در سوریه در تضاد است. آمریکا و متحدانش در جنگ سوریه از مخالفان دولت حمایت می کنند و حتی خواستار دخالت دادگاه های جهانی در خصوص اقدامات دولت این کشور شده اند. با این حال وقتی نیوزیلند خواستار صدور قطعنامه ای برای ورود نیروهای امدادی به یمن شد، مقاومت بسیاری در برابر آن صورت گرفت.

سفیر عربستان در سازمان ملل، این پیشنهاد را به عنوان طرحی "غیر ضروری" رد کرد. انگلیس نیز که در ابتدا از آن حمایت کرده بود، در نهایت اصرار کرد این طرح می تواند در مذاکرات تاثیر گذار باشد و به مخالفت با آن پرداخت.

عربستان در مارس سال 2015 بمباران هوایی یمن را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون مرتکب جنایات بسیاری در این کشور شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، در این میان می توان به مرگ 6400 نفر، نیمی از آن ها غیر نظامی، و آوارگی 2.8 میلیون نفر اشاره کرد.

محدودیت های ایجاد شده در زمینه واردات سوخت، غذا و سایر امکانات باعث بحران شدیدی در یمن شده است. یونیسف اعلام کرده در طول یک سال گذشته، 10 هزار کودک بر اثر بیماری های قابل پیش گیری جان خود را از دست داده اند.

قطعنامه ابتدایی شورای امنیت از سوی عربستان و سایر کشورهای متحد آن ارایه شد؛ اما منتقدان در داخل و خارج شورای امنیت، معتقد هستند در تصویب آن به عربستان و دولت "هادی" امتیازات بسیاری واگذار شده است.

عربستان سعودی مدعی شده در زمینه کمک های انسانی، نقش اصلی را به عهده گرفته است؛ اما این کشور همچنان اصرار دارد بحران یمن در ابتدا باید با محوریت جنگ داخلی آن حل شود. عربستان معتقد است قطعنامه های جدید متمرکز بر کمک های انسانی، باعث می شود تا مخالفان دولت تسلیم نشوند و به مقاومت خود ادامه دهند.

عربستان توانسته در ماه های اخیر تلاش های بین المللی در خصوص یمن را متوقف کند. سپتامبر ماه گذشته این کشور و متحدانش تلاش هلند برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در یمن را متوقف کردند. بخشی از شدیدترین فشارهای دیپلماتیک بر عوامل سازمان ملل وارد شده است تا از موارد نقض حقوق بشر چشم پوشی کنند. در مدت فعالیت تیم های نظارتی سازمان ملل، چندین نفر از منتقدان اقدامات سعودی ها به کلی جایگزین شده اند و تعدادی دیگر به دلیل محدودیت های موجود در انجام تحقیقات خود کناره گیری کرده اند.

در سال 2014 عربستان سعودی و متحدانش با ارایه طرح تحریم رییس جمهور سابق یمن (صالح) و هم‌پیمانانش، کوشیدند موقعیت او را تضعیف کنند. آن ها هیئت ویژه ای را تشکیل دادند تا بر اجرای تحریم ها نظارت کند. وظیفه دیگر این هیئت بررسی موارد نقض قوانین حقوق بشر از سوی تمام طرف ها بود. در ابتدا اقدامات این هیئت در خصوص مخالفان دولت هادی اجرا می شد؛ اما در ماه های اخیر عربستان سعودی نیز مورد کنکاش قرار گرفته است و این اقدام، سعودی ها و متحدانش را بسیار ناراضی کرده است.

در همین حال استفاده هواپیماهای سعودی ها و متحدانش از بمب‌های خوشه ای در یمن همچنان ادامه دارد. در این زمینه مدارک تصویری و ویدیویی بسیاری نیز منتشر شده که نشان می دهد از این بمب ها در بمباران شهرها استفاده شده است.

اما در گزارشی منتشر شده در ماه ژانویه، هیئت مورد بحث، در گزارش 51 صفحه ای خود تنها یک پاراگراف را به موضوع بمب های خوشه ای اختصاص داده بود. این بمب ها به دلیل شدت خسارت بالا در مناطق مسکونی از سوی 118 کشور جهان ممنوع اعلام شده اند.

عربستان مساله استفاده از بمب های خوشه ای را رد و اعلام کرده از آن ها استفاده نمی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار