خواستگاه رادیکالیسم منطقه ثابت است/ عربستان هزینه‌های سنگینی به دنیای اسلام وارد می‌کند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: رفتار عربستان هزینه های سنگینی به دنیای اسلام وارد می کند

خواستگاه رادیکالیسم منطقه ثابت است/ رفتار عربستان هزینه های سنگینی به دنیای اسلام وارد می کندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: شرایط امروز منطقه کاملا با دیروز متفاوت است و تحلیل‌های دیروز برای امروز راهگشا نیست.

وی افزود: ما نیازمند یک بازشناسایی، بازنگری و بازمهندسی، مطالعاتی در این حوزه هستیم.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه مسائل خلیج فارس بایستی از سطح سیاسی به سطح فرهنگی منتقل شود، خاطرنشان کرد: ریشه‌های فرهنگی مجموعه مناقشات و تحولات سیاسی عمیق‌تر از ریشه‌های سیاسی آن است.

رئیس کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پدیده رادیکالیسم در منطقه اظهار داشت: زایشگاه رادیکالیسم یک زمان در طالبان و چند مدرسه در پاکستان بود، اما امروز این زایشگاه در کل جهان به یک تهدید تبدیل شده است.

وی در همین باره اضافه کرد: کسی فکرش را نمی‌کرد که از دل طالبان به القاعده و در نهایت به همه جریانات سلفی، رادیکالی و داعش امروز برسیم.

صالحی امیری با بیان اینکه عناوین و اسامی این تشکل‌ها تغییر می‌کنند اما خاستگاه همه آنها ثابت است، تصریح کرد: تفکر رادیکالی از پاکستان و مدرسه‌های سلفی‌گری در عربستان بیرون می‌آید و امروز تمام نقاط جهان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه ما به عنوان ایران عقلانی و اسلامی این است که تفکر رادیکالی بزرگترین ضربه را به دنیای اسلام وارد آورده است و آن مخدوش کردن چهره اسلام است.

رئیس کتابخانه ملی در همین باره تاکید کرد: ما برای پاکسازی این چهره در آینده بایستی هزینه‌های بسیار سنگینی را بپردازیم. امروز چنانچه در افکار عمومی غرب، ایران‌هراسی تبدیل به یک نشست فکری شود، پاکسازی این ذهنیت صدها سال به طول خواهد انجامید.

وی در ادامه با بیان اینکه ما بایستی به آینده پژوهی خلیج فارس فکر کنیم، گفت: چنانچه می‌خواهیم به آینده فکر کنیم، نیازمند متدلوژی برای آینده پژوهی هستیم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود با پیش ‌بینی سه سناریو برای آینده منطقه ابراز کرد: یکی از این سناریوها، گسترش منازعات دینی و تحولات منطقه‌ای و افزایش حجم خونریزی‌ها در کشورهایی نظیر یمن، عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان است.

وی ادامه داد: سناریوی دوم شکل‌‌گیری نظام ایرانی_ عربی و شیعه و سنی است که محصول تحریکات و تحولاتی است که از خارج به منطقه وارد می‌شود.

رئیس کتابخانه ملی با ابراز نگرانی از این دوقطبی سازی افزود: امروز شاهد برخی آثار این دوقطبی‌سازی در رفتار عربستان در منطقه هستیم که باید مدیریت شود، چرا که هزینه‌های سنگینی را به دنیای اسلام وارد می‌کند.

صالحی امیری در پایان با برشمردن سناریوی سوم در منطقه خاطرنشان کرد: سناریوی سوم همگرایی منطقه‌ای است که امید داریم در سرلوحه استراتژیک منطقه‌ای خود قرار دهیم. چنانچه ما به دنبال تمدن سازی اسلامی هستیم، قطعا این مسئله با همگرایی دنیای اسلام محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما باید نیم‌نگاهی به تحولات منطقه‌ای و نیم‌نگاهی به تحولات جهانی داشته باشیم، تصریح کرد: برآیند این دو نیم‌نگاه بایستی ما را به یک سمت هدایت کند و آن اینکه شکل‌گیری تمدن اسلامی_ ایرانی در منطقه لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی_ ایرانی در منطقه، کاهش مداخلات خارجی و خنثی‌سازی ایران هراسی است.

رئیس کتابخانه ملی در پایان با اشاره به نقش مهم دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی در حقیقت شناخت راهکارها و راهبردها جهت تاثیرگذاری در افکار ملت‌هاست. به جای آنکه همه هزینه‌ها و همه مخاطبان خود را در ظرف دولت‌ها بگذاریم، بایستی از ظرف بزرگ دیپلماسی فرهنگی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ملت‌های خلیج فارس استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار