شیوع 8 تا 9 درصدی دیابت بارداری در بین زنان یاسوج

میزان شیوع بیماری دیابت بارداری در بین زنان شهر یاسوج 8 تا 9 درصد است و در صورتی که این بیماری کنترل نشود مشکلاتی را برای مادر و کودک ایجاد می‌کند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛دیابت یا بیماری قند هنگامی به وجود می‌آید که هورمون انسولین عامل تنظیم کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود و یا بافت‌های بدن به درستی پاسخ نمی‌دهند‌.
 
در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم دیابت به صورت پرخوری، پر نوشی و پر ادراری در فرد ظاهر می‌شود.
 
روند رشد بیماری دیابت در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت برای مبارزه به این بیماری شعار سال را دیابت انتخاب کرد و در هفته سلامت هم غلبه بر دیابت محور اصلی برنامه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بود.
 
دیابت بر حسب علت ایجاد شده به دو گروه دیابت نوع 1 یا دیابت نوجوانان و دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان که در 90 تا 95 درصد افراد بزرگسال دیده می‌شود نام‌گذاری شده است.
 
بالا رفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حاد، در دراز مدت باعث آسیب رساندن به اعضای حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم، کلیه‌ها و ...می‌شود.
 
مادران باردار در طول دوران بارداری به دلیل عدم رعایت برخی مسائل به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند و در اغلب پس از زایمان برطرف می‌شود اما برای جلوگیری از ابتلا زنان به این نوع دیابت رعایت برخی مسائل لازم و ضروری است.
 
مهدی اکبرتبار متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان شیوع بیماری دیابت در بین زنان شهر یاسوج 8 تا 9 درصد است که این میزان شیوع در بین زنان شهر یاسوج بالا است.
 
وی ادامه داد: 80 تا 90 درصد زنان قبل از اقدام به بارداری اقدامات لازم برای جلوگیری از دیابت را انجام نمی‌دهند، چراکه زنان قبل از بارداری چاق و اضافه دارند و باید مقداری از وزن خود را برای بارداری مناسب کاهش دهند اما این کار را انجام نمی‌دهند.
 
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رژیم غذایی در کاهش ابتلا زنان و مادران باردار به دیابت موثر است که بالا بودن مصرف گروه نانو غلات، کم‌تحرکی و عدم انجام حرکات ورزشی از عوامل ابتلا به دیابت بارداری است.
 
اکبرتبار تصریح کرد: اگر وضعیت مادر در دوران بارداری کنترل و اصلاح نشود هم برای مادر و هم نوزاد مشکلاتی ایجاد می‌شود، مادران بعد از زایمان مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و کودک متولد شده از مادر مبتلا به دیابت با وزن بیش از 4 کیلو به دنیا می‌آید.
 
وی تصریح کرد: کودک به دنیا آمده مستعد بیماری چاقی در سنین بزرگسالی است و زمینه ابتلا به دیابت، فشار خون و سایر بیماری‌های مزمن در این فرد فراهم می‌شود.
 
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خواستار رعایت نکات لازم پیش از اقدام به بارداری در بین زنان شد و گفت: با توجه به تغییر شیوه زندگی مردم، سبک زندگی ناسالم، استرس‌های محیطی، فشار ناشی از کار و زندگی، کم‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن، مصرف‌های غذاهای شیرین، شور و پرچرب همه از عوامل ابتلا به دیابت است.
 
اکبرتبار به اقدامات اساسی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری اشاره کرد و افزود: کاهش وزن قبل از اقدام به بارداری، استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی، کاهش مصرف چربی و روغن، کاهش مصرف مواد قندی در برنامه غذایی، استفاده از پنچ گروه اصلی غذایی نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها و رعایت تعادل و تناسب در رژیم غذایی در پیشگیری از دیابت بسیار موثر است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه زنان استان کهگلویه و بویراحمد دو برابر مردان چاق و اضافه وزن دارند، گفت: بیش از 80 درصد دیابتی‌ها نوع 2 چاق و اضافه وزن دارند و نکته مهم اینکه بسیاری از افراد مبتلا، از بیماری خود آگاهی ندارند.
 
در ادامه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به کارهای تحقیقاتی دانشگاه در خصوص دیابت اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون هشت طرح تحقیقاتی دیابت در این دانشگاه انجام شده است.
 
سید عبدالمحمد موسوی بیان کرد: سه طرح اثرات گیاهان دارویی"بومادران، کاسنی و زنجبیل بر دیابت، طرح در دست اجرای تاثیر ملاتونین خوراکی بر میزان قندخون، تاثیر عصاره برگ گردو بر قند خون، اجرای طرح خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع 2، بررسی تاثیرات گیاه صبرزرد بر دیابت، تاثیر صمغ گیاه آلوئه‌ورا بر درمان پای بیماران دیابتی و انجام دو طرح در خصوص میزان شیوع دیابت بارداری در زنان شهر یاسوج از طرح‌های دانشگاه در خصوص بیماری دیابت است.
 
وی تصریح کرد: برخی از طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه انجام شده و برخی دیگر در دست اجرا است.
 
موسوی خاطرنشان کرد: اگر بیماری دیابت کنترل نشود بخش عمده‌ای از پول و امکانات دانشگاه و استانداری‌ها باید صرف درمان این بیماری مزمن شود.
 
انتهای پیام/و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار