کرمان؛

پرونده های ساختمان بیشترین مراجعه به کارشناس دادگستری کرمان

رئیس دادگستری استان در مجمع عمومی سالیانه كانون كارشناسان رسمی دادگستری استان كرمان گفت:امروز می توان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم از ظرفیت علمی كانون كارشناسان رسمی دادگستری استفاده كرد و كارشناسان در مقام داوری نیز می تواند به حل و فصل اختلافات مردم بپردازد و قانون نیز این اجازه را به كارشناسان می دهد.

پرونده های ساختمان بیشترین مراجعه به کارشناس دادگستری  کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام دادگستری کرمان ،یداله موحد افزود: بسیاری از دعاوی در بستر خاصی تولید می شود و اگر كارشناسان در بررسی موضوعات به نقطه نظری برای پیشگیری از این دعاوی برسند، دامنه كار و اثربخشی فعالیت های آنها را افزایش می دهد.

وی قانون مناسب و عادلانه را یكی از مولفه های تحقق عدالت برشمرد و گفت: قانون گذار، وكیل، قاضی، كارشناس، شاهد و سایر افرادی كه دارای شغل حساس تحقق عدالت هستند باید ابتدای كار خود سوگند یاد كرده و پایبندی و التزام خود را اعلام كنند.

موحد افزود: كارشناسان به عنوان مشاور و راهنمای قاضی كار سنگینی را بر عهده دارند زیرا كارشناسی مشعل فروزانی است كه زوایای پنهان ماجرا را در معرض دید قاضی قرار می دهد.

وی بیان كرد: قاضی بر اساس اطلاع از زوایای كامل یك موضوع و انطباق آن با قوانین، رای خود را صادر می كند.

وی با اشاره به توسعه فناوری و علوم گفت: با توسعه روز افزون علوم و فنون و فنی شدن موضوعات روز به روز به اهمیت كار كارشناسی افزوده می شود و در بسیاری از دعاوی و اختلافات، قضات بدون كار كارشناسی امكان احراز حقیقت را ندارند و نمی توانند داوری خود را انجام دهند.

رئیس كل دادگستری استان كرمان تاكید كرد: تخصص و تبحر موجود در جامعه كارشناسی می تواند در بسیاری از حوزه ها نقش مهمی را ایفا كرده و تاثیرگذار باشد.

وی گفت: اگر كارشناسان فعال و پویا و با نگاه دقیق به موضوعات بنگرند و مراتب را به دستگاه قضایی اعلام كنند می توان برنامه ای را در جهت تامین منافع عمومی تدوین كرد.

وی تصریح كرد: نباید منفعلانه به موضوعات بپردازیم و باید به رسالت اجتماعی خود توجه لازم را داشته باشیم.

موحد اختلاف نظر كارشناسی را یكی از دغدغه های دستگاه قضایی دانست و گفت: تاكنون اقدامات خوبی برای ارتقای سطح كیفی كار كارشناسی انجام شده است و این امر باید تداوم یابد.

وی گفت: اختلاف نظر فاحش بین نظریات كارشناسی تبعات منفی به دنبال دارد كه موجب نارضایتی مردم می شود و نظر كارشناسی باید از نظر وجدانی و قانونی، قضات را اقناع كند.

رئیس كل دادگستری استان كرمان خاطرنشان كرد: لازم است كه در جامعه كارشناسی كشور و استان كرمان، كمتر شاهد تشتت آرا باشیم زیرا كاهش تشتت آرا در سرعت بخشی به رسیدگی به پرونده ها و جلوگیری از اطاله دادرسی نقش مهمی خواهد داشت.

وی با تاكید بر اینكه اظهار نظر خارج از موعود كارشناسان از مشكلات دیرینه دستگاه قضایی است اظهار كرد: سال گذشته چهار هزار و 729 مورد جدید وقت دادرسی به دلیل عدم وصول نظر كارشناسی انجام شده است.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار