مراکز علمی ایرانی در بهت فراموشی/ترافیک سنگین مشتاقان همکاری با دانشگاههای ایرانی

این روزها دانشگاه‌های ایرانی آنقدر که دم از همکاری‌های بین المللی می زنند، متاسفانه از همبستگی و اتحاد داخلی حرف نزده و به آن بهایی نمی دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،داشتن ارتباط یک نیاز مبرم و ضروری است که با دربرگرفتن کل جوامع بشری، هیچ حد و مرزی برایش قابل تصور نیست. در مقیاسی محدودتر، از خانواده گرفته تا تمام نهادهای اجتماعی با داشتن این ارتباط است که رشد و نمو پیدا می کنند.

امروزه همگام با سایر نهادها، مسئولان مراکز آموزش عالی نیز بر این باورند که بایستی ارتباط ویژه‌ای با جوامع علمی آن‌سوی مرزها داشته باشند و سطح علمی خود را فراتر از مرزها با برترین دانشگاه‌ها برقرار و افزایش دهند؛ این در حالی است که در تمامی مباحث مربوطه، پیش زمینه محکم کردن ریشه آن که همان ارتباطات دانشگاه‌های داخلی یا درون اجتماعی است، هرگز مطرح نشده یا شاید هم کمتر از حد انتظار مورد توجه قرار گرفته است. 

اما به وضوح و با نگاهی کاملا سطحی می توان پیش از ارتباطات برون مرزی، ضرورت همسان شدن دانشگاه‌های معتبر داخلی را احساس و جای خالی ارتباطات و همکاری‌های آنها را مشاهده کرد. اتحاد، همبستگی و همکاری‌های بیش از پیش مراکز و موسسه‌های آموزش عالی می تواند برای پیشرفت جامعه دانشگاهی نیز بسیار موثر باشد؛ حتی آنها را در همکاری با دانشگاه‌های بین المللی و معتبر دنیا موفق‌تر از قبل کند؛ بعنوان مثال در جلب نظر و جذب دانشجویان خارجی می توانند از تمام ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده کنند و در مقابل از علم، اطلاعات و درآمد این جذب برای ارتقای خود بهره گیرند.

ترافیکی از جنس علم و فناوری

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل توسعه دیپلماسی علمی و فناوری را از جنس قدرت نرم با  اثری پایدار و طولانی مدت دانست و گفت: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید؛ تهران، شاهد ترافیک سنگین ورود و خروج مسولان علم و فناوری بوده است. درواقع می توانیم با یک سری از کشورهای دوست که دارای فناوری بالایی هستند بحث آموزش و پژوهش در داخل کشور را توسعه کیفی دهیم. 

وی یکی از طرح های توسعه همکاری های بین المللی برای پژوهش های کاربردی را تحت عنوان «ایکار» عنوان کرد که براساس آن 21 طرح با همکاری دانشگاه های داخل و خارج از کشور برنامه ریزی شده است.

تلاش برای پر کردن صندلی دانشگاه با دانشجویان خارجی
علی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره جذب دانشجویان خارجی گفت:‌ خوشبختانه دانشکده بهداشت با بیش از 40 دانشجوی خارجی در رشته‌های تحصیلات تکمیلی (مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و MPH)، در زمینه جذب دانشجوی خارجی پیشگام است و برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی در سال 95 نیز تلاش می کنیم.

دانشگاه‌ها به جای رقابت رفاقت کنند
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش همکاری دانشگاه‌ها را در افزایش جذب دانشجویان خارجی موثر دانست و عنوان کرد: برای آموزش و تربیت دانشجویان خارجی در تلاشیم از همکاری استادان دانشگاه‌های داخلی بهره بگیریم، بنابراین از استادان توانای دانشگاه‌ها برای کمک در آموزش و پایان‌نامه‌های دانشجویان خارجی دعوت می کنیم.

اکبری ساری همکاری داخلی دانشگاه‌ها را به اندازه کافی ندانست و یادآور شد: هنوز همکاری‌ کاملا نظام مند و منسجم بین دانشگاه‌های داخلی شکل نگرفته است و باید همکاری‌ها بخصوص بین دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی بیشتر شود.

محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هرچند که در فرهنگ ما توجه و بهای بیشتر به همکاری‌های بین االمللی دانشگاه‌ها، جا افتاده است اما برای رفع این مشکل در تلاش هستیم.

وی با اشاره به موفقیت‌های دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: این دانشکده یکی از دانشکده های موفق دانشگاه صنعتی شریف است که توانسته گام‌های موثری در گسترش همکاری های داخلی بین دانشگاهها بردارد. 

 شریفی ها آستین بالا زدند
رییس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: به تازگی تفاهم نامه‌ای بین پنج دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران امضا شده که نشان از توجه به همکاری‌های داخلی دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه‌های پزشکی با غیرپزشکی است.

وی توسعه و حفظ همکاری‌های داخلی را مهم دانست و افزود:‌ دانشگاه صنعتی شریف در گذشته همکاری‌هایی را در حوزه سلامت با دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع کرده بود، چون دانشگاه شریف یکی از دانشگاه های فنی و مهندسی است که با فعالیت در حوزه مهندسی پزشکی می تواند در بحث تکنولوژی مورد نیاز دانشگاه‌های پزشکی، موثر عمل کند. لذا برقراری و تقویت ارتباط دانشگاه‌های داخلی با یکدیگر ضروری است و باید در این راستا همکاری‌ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد.

استادان فرنگ رفته در خدمت دانشجویان ایرانی
فرهاد یزدان دوست معاون بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیر درگفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای امسال موضوع دعوت استادان ایرانی مقیم خارج، برای تدریس در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح شد. این گروه از استادان به عنوان مهمان و مدعو همکاری می کنند. وزارت علوم و تمام اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند با توجه به فعالیت بی سابقه ای که در پژوهش، آموزش و کسب رتبه برتر در دنیا وجود دارد، دانشگاه‌ها توان بین المللی شدن را دارند.

نقش همکاری بین المللی دانشگاه‌ها بر هیچکس پوشیده نیست و همان‌گونه که محمد فرهادی وزیر علوم بر آن تاکید دارد می تواند جایگاه دانشگا‌های ما را در رده بندی جهانی ارتقا و از هر لحاظ برای نسل جوان و محقق کشور مفید و پرسود واقع شود، اما تنور این پیشرفت و ارتقا تا زمانی داغ است که اتحاد داخلی باشد و در صورتی که دانشگاههای داخلی دست یکدیگر را نگیرند و بهم بها ندهند نمی توانند آنطور که باید در این همکاری‌ها بخصوص جلب نظر و جذب دانشجویان خارجی موثر عمل کنند؛ بنابراین افزایش همکاری‌های داخلی دانشگاه‌ها زمینه موفقیت هرچه بیشتر در روابط بین المللی را به ارمغان می آورد و توجه ویژه‌تری را از سوی مسئولان دانشگاهی می طلبد.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار