نشست هم‌اندیشی لیست امید؛

ظریف: با اشتباهات خود آب به آسیاب دشمنان نریزیم/ضرورت امتناع از حرکات حساب نشده

وزیر امور خارجه گفت:باید از هر گونه حرکت احساسی و حساب نشده پرهیز کنیم زیرا با اشتباهات داخلی و خارجی آب به آسیاب دشمنان خواهیم ریخت.

ظریف: به جای دعوا بر سر به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست هم‌اندیشی منتخبین امید که بعدازظهر امروز در مجلس سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: امروز صبح در جلسه نمایندگان منتخب عرایضی را مطرح کردم و تلاش می کنم بخش دیگری در چارچوب حرکت سیاست خارجی دولت تدبیر و امید و مبانی فکری این سیاست خارجی را مطرح کنم.

وی ادامه داد:  قبل از اینکه این بحث را ادامه دهم از شما اجازه می‌خواهم از حمایت‌هایتان برای سیاست خارجی تشکر کنم.

وزیر امور خارجه گفت: امروز در دنیایی زندگی می کنیم که مهمترین مشخصه آن تعدد مراکز قدرت و تکثر بازیگران و تنوع روش های نفوذ و جلوگیری از آسیب‌پذیری است.

ظریف افزود: در چنین دنیایی سیاست خارجی نیازمند درک عمیق از شرایط بین‌المللی، امکانات و ظرفیت‌های مالی است و همچنین نیازمند درک این واقعیت است که مجموعه‌ای از امکانات و ظرفیت‌های ملی است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی که به اطرافمان نگاه می کنیم مشاهده می‌کنیم که اشتباه در محاسبه می‌تواند آثار بسیار خطرناک و وخیمی داشته باشد و محاسبه دقیق می تواند کشوری را چندین برابر قدرت ظاهری‌اش نقش دهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بهترین نمونه دوم جمهوری اسلامی است که با تکیه بر آموزه‌های امام راحل که بر مبنای خودباوری و همچنین استفاده از رهنمودهای رهبری توانسته قدرتی بی نظیر را در این منطقه حساس رقم بزند.

ظریف با بیان اینکه نمونه‌هایی از شکست و خطر از بین رفتن را می‌توانید در همسایگی خود از جمله صدام مشاهده کنید، خاطرنشان کرد: همیشه در جهان در شرایط انتقالی امکان جهش و امکان سقوط بیش از شرایط عادی فراهم است و در چنین شرایط هوشمندی، دقت و درک دقیق از روابط بین‌المللی برای تأثیرگذاری و کاهش آسیب‌پذیری ضروری است.

ظریف گفت: در شرایط حساسی که در منطقه ما وجود دارد امروز به لطف خدا و به برکت خون شهدا و وجود مردم تنها کشور امن در این منطقه پرتلاطم جمهوری اسلامی ایران است لذا نیاز است که سیاست‌هایی را حساب شده استفاده کنیم تا بتوانیم این شرایط را در شرایط متلاطم وضعیت کنونی منطقه تعمیق ببخشیم تا معضلات و مشکلاتی که به دلیل برخی اشتباهات و تندروی‌هایی را که در این میان ایجاد شده است را برداریم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: هدف برجام و مذاکرات هسته‌ای و استفاده از این شرایط برای حل و فصل مشکلی بود که مانع پیشرفت کشور بود، مشکلی بود که بر سیاست داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی کشور سایه انداخته بود و  هر اقدام عملی را ایران را در قالب آن مشکل توجیه می کردند و مشکلات خودشان را در چارچوب تهمت‌زنی به جمهوری اسلامی ایران حل  و فصل می‌کردند.

وی تصریح کرد: بی دلیل نیست که شما می‌نگرید که رژیم غاصب صهیونیستی و یا دولت‌های پوشالی بیشترین نگرانی را از توفیق مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند زیرا نگران این بودند که آن فضاسازی را که علیه ایران با هزینه‌های زیادی داشتند بر هم بریزند.

وی گفت: امروز دیگر در منطقه کسی ایران را تهدید حساب نمی‌کند و کسی کار کردن با ایران را هزینه‌مند نمی‌داند.

ظریف گفت: مهم‌ترین وظیفه ما ضمن تأکید به حقوق کشور و پافشاری و فشار به طرف‌‌های خارجی برای رعایت تعهدات خودشان در برجام این است که یک فضای آرامش و امنیت را ایجاد کنیم.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم واردات بی رویه کشور در طول سال‌های فشار اقتصادی، مجدداً درهای کشور را به واردات بی رویه باز کنیم و برای اینکه این کشور امن باشد و همچنین برای روابط اقتصادی مفید و انتقال فناوری و تکنولوژی نیازمند این هستیم که شرکای خارجی ما اطمینان پیدا کنند که می‌توانند با اعتماد و اطمینان دانش فنی خودشان را به ایران منتقل کنند چرا که اگر این اطمینان حاصل نشود تنها فایده برجام واردات بی رویه خواهد بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به فواید برجام برای کشور خاطرنشان کرد: زمانی فقط همان 800 میلیون دلاری که از طریق توافق ژنو فراهم شده بود را ماهیانه دریافت می‌‌کردیم اما به نظر ما این کف نیاز است و نباید شرایطی را فراهم کنیم که خدایی نکرده نتیجه این حضور شکوهمند و مقاومت مردم در انتخابات 92 و 94 باز شدن درهای کشور برای واردات کالا باشد.

 ظریف افزود: برای اینکه چنین هدفی حاصل شود سرمایه‌گذار خارجی باید احساس کند ایران شریکی امن و دراز مدت برای روابط اقتصادی است و بنابراین اگر می خواهیم این هدف حاصل شود نیازمند این هستیم که شرایط را خوب بشناسیم.

وی با بیان اینکه باید شعارهای صهیونیست‌ها را تکرار نکنیم گفت: خدا نکند حرف‌هایی که از حلقوم دشمنان خارج می‌شود دانسته یا ندانسته از زبان برخی از دوستان ما صادر شود لذا نباید با کمک همدیگر این امکان را فراهم کنیم.

ظریف با اشاره به شرایط موجود در منطقه گفت: نظام فعلی در حل مشکلات جهان عرب و اسلام ناکارآمد بوده است که مهم‌ترین دلیل آن باقی ماندن غده سرطانی به نام اسرائیل است. البته باید بگویم که این تنش‌ها به خاطر حضور عناصر خارجی هم افزایش یافته است. همانطور که  رئیس جمهور اسبق معتقد بود که تروریست روی دیگر استفاده از زور در صحنه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: به خاطر باقی ماندن این بحران‌ها  در منطقه و ناتوانی قدرت‌های بزرگ در حل آن برخی سعی دارند حرکت‌های تند و  افراطی را به نام اسلام در قالب وحشی‌گری معرفی کنند.

وزیر امور خارجه با ابراز نگرانی از شرایط فعلی تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ از دو جهت نگران وضعیت آشوبگری‌ها در خاورمیانه است خطر اول افراط‌گری است که جغرافیا نمی‌شناسد همانطور که خشونت و افراط‌گرایی سوریه را تهدید می‌کند ایران، اروپا و همچنین آمریکا را نیز تهدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: خطر دیگری که قدرت‌های بزرگ در جهان نگران آن هستند خروج ایران از پوشش ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی است که پس از این شرایط ایران تبدیل به یک قدرت بزرگ شده و برای آنها خطرآفرین شود.

محمد جواد ظریف با انتقاد از حرکت‌های احساسی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود گفت: برای مقابله با این خطر باید از هر گونه حرکت احساسی و حساب نشده پرهیز کنیم زیرا با اشتباهات داخلی و خارجی آب به آسیاب دشمنان خواهیم ریخت.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در همین راستا ما مبنای سیاست خارجی خود را اعتدال و روشن‌گری قرار داده‌ایم و برای ادامه این مسیر نیازمند هستیم که سیاست خارجی در یک بستر فراجناحی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با انتقاد از جهت‌گیری ها نسبت به برجام گفت: بیایید همه با هم توافق کنیم که برجام نه صد است نه صفر برجام در حقیقت یک تلاش عزت‌مندانه است در برابر 6 قدرت بزرگ که در مقابل ایران ایستاده بودند.

ظریف ادامه داد: برجام فرصتی بود تا در سایه آن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دنبال شود  و همگان باید قبول کنند که برجام تهدیدی بزرگ را از کشور دور کرد.

وی گفت: اگر بخواهیم مانند چند ماه گذشته وقت را صرف نمره دادن به برجام کنیم فرصت‌ها را از دست خواهیم داد و من امیدوارم بتوانیم با فرصت پیش آمده از این آزمون الهی سربلند بیرون بیاییم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، مجلس ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار