اصفهان؛

افتتاح دبیرخانه جهانی "خانه" در کاشان پایگاه تمدن تاریخ بشری

دبیرخانه جهانی "خانه" با حضور رییس و دبیر کل مجمع جهانی شهرهای اسلامی طی آیینی صبح امروز 20 اردیبهشت در خانه تاریخی آل یاسین کاشان افتتاح ‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شهردار کاشان، در این آیین   گفت:شهر کاشان از جهت داشته‌ها و پهنه‌های تاریخی در شهر نا در حاشیه آن، دارابودن 800 خانه تاریخیف باغ‌های ایرانی به‌ویژه باغ تاریخی فین،گنبدهای اجری مساجد کم‌نظیر است.
سید محمد ناظم رضوی، پیوستن شهر کاشان طی سال گذشته به لیگ شهرهای تاریخی بعد از اصفهان و شیراز را از دیگر افتخارات و ظرفیت‌های ویژه این شهر تاریخی و گردشگری برشمرد و گفت:اختصاص دبیرخانه"خانه" به کاشان نیز با همکاری و تلاش رییس و دبیر کل مجمع جهانی شهرهای اسلامی به منظور معرفی آن در اندازه و مقیاس جهانی فرصتی دیگر برای معرفی پتانسیل‌های ارزشمند و کم‌نظیر این شهر در حوزه تاریخی و گردشگری است.
وی، با تاکید بر تلاش وهمکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان درراستای تحقق اهداف دبیرخانه"خانه" با برنامه‌ریزی مناسب و معرفی کاشان در سطح بین‌الملل حرکت کند.
به‌گفته وی،دبیرخانه"خانه" در کاشان ویترین خانه در جهان برای باززنده‌سازی و مرمت بافت‌های تاریخی و استفاده از روش و الگوهای نوسازی بافت فرسوده است.
شهردار کاشان با تاکید بر تحقق رویداد دیپلماسی  در " اردیبهشت کاشان" برند گردشگری این شهر تاریخی هفت هزار ساله گفت:کاشان به عنوان دبیرخانه دائمی"خانه" شهرهای اسلامی بر اساس پروتکل سه جانبه ای که میان مجمع جهانی شهرهای اسلامی(WAIC)، بنیاد جهانی رهبران شهری(ICL) و شهرداری کاشان سال گذشته در اجلاس شهرداران با موضوع شکوفایی شهری واقع در دفتر سازمان ملل اجلاس وین به امضا رسید و انتخاب شد.
وی، مکان استقرار این دبیرخانه در خانه تاریحی آل یاسین کاشان با هدف معرفی این هر چه بیشتر این آثار فاخر تاریخی و معماری ارزشمند و اصیل ایرانی اسلامی آن تصریح کرد: ترویج، اطلاع رسانی و حمایت از اهداف و برنامه ها در سطح منطقه، تقویت و گسترش شبکه ها و تسهیل تعاملات میان شهرها پیرامون موضوعاتی از قبیل معیارهای شهری، ظرفیت سازی داخل شهرداری ها برای ارتقای طرح های توسعه پایدار شهری و اجرا و پیاده سازی آن، بسیج آگاهی و تخصیص منابع مالی برای داده های شهری از جمله وظایف تعریف شده برای دبیرخانه دائمی"خانه" شهرهای اسلامی درکاشان است.
به‌گفته وی، انتخاب کاشان به عنوان شهر "خانه" حفظ و پاسداشت هر چه بیشتر معماری اصیل و سنتی این شهر در خانه های تاریخی و دیگر مواریث کهن و ارزشمند آن را توسط مسوولان ذی ربط و شهروندان آن را ملزم می سازد.
شایان ذکر است: آیین افتتاح  با دبیرخانه جهانی "خانه" با حضور مسعود نصرتی رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی، پروفسور مسعود مصاحب دبیر کل انجمن اتریش و ایران، سید محمد مجابی معاون سازمان حفاظت از محیط زیست و رییس پارلمانی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، سجاد یارزاده دبیر کل مجمع جهانی شهرهای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان وتعدادی از مسوولان و مدیران این شهرستان  صبح امروز 20 اردیبهشت در خانه تاریخی آل یاسین برگزارشد.
هم اکنون نشست تخصصی مسوولان ارشد مجمع جهانی شهرهای اسلامی و سازمان‌های مرتبط کشوری با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان در این خانه تاریخی در حال برگزاری است. 



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.