تحول جدیدی که حلب در انتظار آن است؛

گروههای تکفیری آینه عبرتی برای جنگ افروزی و افراط

در پی اقدام به نقض آتش بس؛ گروههای تروريستی مستقر در سوريه بايد منتظر پاسخ کوبنده ارتش سوريه باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،در پی نبرد سنگين در ريف حلب در سوريه جمعی از رزمندگان با گرفتار شدن در تله تروريست‌ها، اسير و شهيد شدند. اولين خبر به همين کوتاهی منتشر ميشود. اما بعد خبر ميرسد در حمله جبهه ‌النصره به خان‌طومان واقع در شمال سوريه 80 نفر کشته شده‌اند که اغلب آنها متعلق به نيروهای لشکر فاطميون و حزب‌الله لبنان بوده‌اند. بر اساس اعلام رسمی مسئولان کشوری، 13 مازندرانی در اين درگيری شهيد شده اند. علاوه بر آن 18 ايرانی مجروح و 5 الی 6 نفر هم اسير شدند.

خان طومان کجاست؟

گروههای تکفیری آینه عبرتی برای جنگ افروزی و افراط
 
خان طومان شهرکی در جنوب غربی شهر حلب و در فاصله 10 تا 15 کيلومتری جنوب اين شهر قرار دارد. اين شهرک به دليل نزديکی به اتوبان حلب - دمشق از اهميت تدارکاتی ويژه‌ای برخوردار است. شهرک خان طومان يکی از اصلی ترين راه‌های کمک‌رسانی گروه‌های مسلح مخالف دولت اسد به يکديگر از شمال به جنوب استان حلب است.

 خان طومان در سال‌های گذشته در کنترل مخالفان سوريه بود اما در ماه دسامبر 2015 به کنترل نيروهای اسد و هم‌پيمانان آنها درآمد. در اين فاصله يکبار تلاش تروریستها برای بازپس‌گيری اين شهرک ناکام ماند، اما روز جمعه گذشته، اين شهرک بارديگر به کنترل معارضان سوری درآمد. 

13 نفر از مدافعان حرم ايرانی در فاجعه خان طومان شهيد شدند

گروههای تروریستی سوری به
 
رئيس کميته دفاعی مجلس شورای اسلامی گفت: گروههای تروريستی مستقر در سوريه بايد منتظر پاسخ کوبنده ارتش سوريه به اين اقدام غير قانونی و نقض آتش‌بس باشند. اسماعيل کوثری درباره فاجعه خان طومان در منطقه حلب سوريه اظهار کرد: آمريکايی ها زمانی که ديدند نمی توانند به اهداف خود در سوريه و عراق دست پيدا کنند بحث صلح و آتش‌بس را مطرح کردند که اين موضوع با توافق روسيه در برخی از نقاط سوريه از جمله خان طومان صورت گرفت. او افزود: طبق توافقی که پيرامون آتش‌بس صورت گرفت نبايد هيچ گلوله‌ای ما بين دو طرف شليک می شد اما همان گونه که مقامات ايرانی بارها به آن اشاره کردند بار ديگر آمريکایی به تعهدات خود پايبند نبوده و شاهد بوديم با همکاری گروهک‌های معارض سوريه اقدامی ‌برخلاف آتش‌بس انجام دادند و آن را نقض کردند.

گروههای تروریستی سوری به

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به اينکه کشته شدن نيرو‌های نظامی در جنگ امری عادی محسوب می شود خاطر نشان کرد: منطقه خان طومان با مقاومت نيروهای ارتش سوريه از دست معارضين گرفته شده بود اما متاسفانه با حيله و نيرنگی که مقامات آل سعود و غربی ها به خصوص آمريکا اتخاذ کردند متاسفانه اين منطقه دوباره به دست گروهکهای تروريستی افتاد. کوثری تاکيد کرد: گروههای تروريستی مستقر در سوريه بايد منتظر پاسخ کوبنده ارتش سوريه به اين اقدام غير قانونی و نقض آتش‌بس باشند. او درباره جنگ روانی رسانه‌های غربی پيرامون به شهادت رسیدن تعداد کثیری از ايرانيان مدافع حرم در خان طومان گفت: اين اخبار تنها يک جنگ روانی است و طبق آمار اعلام شده در اين فاجعه از ايرانيان مدافع حرم13 نفر شهيد 18نفر مجروح و 5 الی 6 نفر اسير شده‌اند. عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: خون‌هايی که در خانطومان ريخته شده است نتيجه خباثت آمريکا است و دولتمردان اين کشور بايد پاسخگوی اين فاجعه باشند.
 
واکنش جمهوری اسلامی به اشغال خان طومان توسط تروريست‌ها

گروههای تروریستی سوری به
 
بلافاصله بعد از خبر شهادت ايرانی ها در منطقه خان طومان، معاون عربی و آفريقایی وزارت خارجه ايران اشغال خان طومان را محکوم کرد و گفت: راهکار در سوريه صرفا سياسی است و بايد تروريست‌ها و گروه‌های مسلح مرتبط با آنها توسط جامعه جهانی محکوم و سرکوب شوند. حسين اميرعبداللهيان معاون عربی و آفريقایی وزارت خارجه کشورمان اقدام تروريست‌ها و معارضه مسلح در اشغال خان طومان سوريه را محکوم کرد و افزود: در مذاکرات اخير با مقامات روسيه يکی از موضوعات مورد توجه تهران و مسکو بررسی عوامل نقض آتش‌بس بود. او افزود: اقدام مشترک تروريست‌ها و گروههای مسلح بی مسئوليتی که به غلط معارضه معتدل خوانده می شوند در سوء‌استفاده از فضای آتش‌بس در سوريه، اثبات می کند که اين جريان‌ها با حمايت خارجی بدنبال تداوم اقدامات نظامی هستند و هيچ اعتقادی به راه حل سياسی ندارند.
 
ماجرای خان طومان را بی پاسخ نخواهيم گذاشت

گروههای تروریستی سوری به
 
علی شمخانی نماينده مقام معظم رهبری و دبير شورای عالی امنيت ملی با اشاره به سوءاستفاده گروه‌های تروريستی از شرايط آتش‌بس در سوريه و انجام تحرکات محدود در جنوب حلب گفت: جمهوری اسلامی ايران از ابتدای مطرح شدن طرح آتش‌بس ضمن مخالفت نکردن با اصل آن، اشکالات ساختاری را متوجه اين طرح می دانست.

رخداد خان طومان نشان داد که نگرانی های مطرح شده از سوی ايران کاملاً درست و متناسب با واقعيت‌های صحنه بوده و آتش‌بس صرفاً فرصتی براي بازسازی گروه‌هاي تروريستی از سوی دولت‌های حامی آنان خواهد بود. دبير شورای عالی امنيت ملی همچنين گفت: قطعا ايران با متحدين خود يعنی روسيه، سوريه و حزب‌الله، اتفاقات اخير حلب را بی پاسخ نخواهد گذاشت. آنچه در اين ميان رخ داد، استفاده هدفمند از يک حُسن‌نيت در ايجاد آتش‌بس در منطقه عمومی حلب بود.  آمريکايیها به همراه متحدين منطقه‌ای و تروريستی خود با پشتيبانی لجستيکی ممتد، محور اين کار هستند. اتفاقات اخير خانطومان در قالب جيش‌الفتح نبود بلکه در حقيقت جبهه‌النصره بود.

حرکت مستشاری ايران خان طومان را آزاد می کند

گروههای تروریستی سوری به
 
مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی معتقد است طرح آمريکايی- عربستانی- ترکيه‌ای حمله به خانطومان برای جبران شکست آنها در مذاکرات ژنو درخصوص شرايط سوريه بوده است. حسين شيخ‌الاسلام گفته است: خانطومان منطقه‌ای راهبردی و مرتفع در حاشيه جنوبی حلب بوده که بر جاده حلب-دمشق مسلط است و گروه‌هايی که بر اين ناحيه تسلط يابند میتوانند کاملا اين جاده استراتژيک را تهديد کنند. پيش از اين، ناحيه خانطومان در دست نيروهای دولتی و به حالت آتش‌بس بود اما تروريست‌ها با استفاده فرصت غافلگيری از اين آتش‌بس سوءاستفاده و جبهه النصره با حدود 12 کاميون حاوی مواد منفجره به منطقه هجوم بردند. 

گروههای تکفیری آینه عبرتی برای جنگ افروزی و افراط

گروههای تروریستی سوری به

وي افزود: هجوم نيروهای جبهه النصره و شکست خط منطقه باعث بروز تلفاتی در ميان نيروهای ارتش سوريه و مقاومت در خانطومان شد که بعد از آن ساير تروريست‌ها نيز وارد منطقه شده و حمله سختی را ترتيب دادند اما از آنجايی که اين منطقه نقطه حساسی براي تأمين امنيت حلب است قطعا چاره انديشی شده و پس گرفته میشود. هنگامی که مذاکرات اخير ژنو در خصوص سوريه صورت گرفت هيأت رياض اين مذاکرات را به دليل عدم دست‌آورد و خسارت در حوزه نظامی، ترک کرد لذا بعد از آن با همکاری هم‌پيمانان خود در صدد جبران برآمد. مشاور امور بين الملل رئيس مجلس شورای اسلامي‌در پايان خاطرنشان کرد: اين طرح در راستای افزايش قدرت چانه زنی متحدان عليه سوريه بود که با سوءاستفاده از شرايط آتش‌بس شکل گرفت البته نبايد اهميت حضور مستشاری ايران در چنين شرايطی را فراموش کرد که همين حرکت در آينده باعث آزادسازی خانطومان خواهد شد. بنابراین آنطور که از تحولات منطقه بر می آید گروههای تروریستی در سوریه به پیشواز پاسخ کوبنده ارتش سوریه خواهند رفت. نظر به بسیج همه جانبه تسلیحاتی آمریکا و متحدانش برای از بین بردن سوریه؛ با توجه به تحولات میدانی در روزهای پیش رو به یاری خدا گروههای تکفیری آرزوی تسلط کامل بر منطقه استراتژیک حلب را به گور خواهند برد و به زودی آینه عبرتی برای سایر افراطیون جنگ طلب خواهند گشت.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار