اصفهان؛

تنها آسیاب سنگی ایران با طعم ادویه جات در کاشان

یادگاری از قاجار در بازار مسگرهای کاشان با دستان پدری ناشنوا می چرخد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آسیاب سنگی سنتی(حنا ساب خانه قدیم)در راسته مسگرهای بازار تاریخی کاشان تنها آسیاب در ایران است که ساییدن ادویه‌جات را به طور طبیعی انجام می‌دهد.
وارد راسته مسگرهای بازار تاریخی کاشان که می‌شوی هرچند دیگر مثل گذشته صدای پتک مسگرها بر سندان پرده گوشت را به تلاطم در‌نمی‌آورد اما رنگ و لعاب و برق ظرف‌های مسی سرخ گداخته لذت خاصی را در موج نگاهت قاب می‌کند دیگر راسته مسگرها مختص این صنعتگران نیست و در کنار مغازه‌های آنها لباس فروشی، سبزی فروشی، خامه فروشی(رنگ‌های قالی) و دیگر اجناس مورد نیاز زندگی از چینی و پلاستیک و بلور را میبینی.
راسته مسگرها را کمی جلو رفتی به تابلوی دیجیتالی آسیاب سنگی که بارنگ قرمز چشمک می زند می رسی و زمانیکه از یک در دو لنگه‌ای کوچک وارد دالانی نه چندان طولانی با عرض کم وارد آسیاب شوی،بوی تند و دوست داشتنی زردچوبه و چرخش سنگ آسیاب حس زندگی و تازگی به تو می‌دهد.



در ورودی آسیاب یک سنگ نیز بدون استفاده و در حال سکون محو تماشای تو و محل نشیمن برای مشتریان بود شاید میخواست به تو بگوید فریفته زیر و زبر دنیای فانی نشو  و تحمل و صبوری در کشاکش دهر را از سنگ زیرین آسیا یاد بگیر.
سنگ آسیابی دیگر در انتهای مغازه با قدرت برق و چرخش یک لاستیک می‌چرخید و چوب‌های زردچوبه را برای عطر و رنگ دادن به سفره برکت می‌داد.
تماشای قاب مدور طلایی رنگ زردچوبه در گردش سنگ آسیاب و عطر و بوی آن مرا در پیچ زمان گم کرده بود که با شنیدن زبان انگلیسی گردشگران خارجی به آسیاب برگشتم و دیدم یک زوج هلندی نسبتا میانسال با صورت متبسم و خندان خیره به گردش سنگ آسیاب و هنر ایرانی در تبدیل سختی سنگ به نرم کردن دانه‌ها بودند.

مردی با سیمایی آرام، متین، مهربان  وکوله باری از تجربه کنار سنگ آسیا ب ایستاده بود و چوب‌های زردچوبه را با بیلی که در دست داشت به زیر سنگ هدایت می‌کرد.
آرامش عجیب و مهربانی خاصی در چهره آسیابان موج می‌زد و به تو محبت و لطافت و انرژی می داد.
بین این دو آسیاب سنگی نیز جوانی خوش‌برخورد و با اخلاق کنار  انبان‌های ادویه با  رنگ‌های زیبا و متنوع پشت ترازوی کامپیوتری  در حال وزن کردن ادویه برای مشتریان بود.

تنها آسیاب سنگی ایران با طعم ادویه جات در کاشان 
از جوانی که پشت ترازوی دیجیتالی پودرهای ادویه را وزن و بسته‌بندی می کرد خواستم که پدر را برای مصاحبه بیاورد گفت وی قدرت شنیدن و تکلم ندارد اینجا بود که راز آن همه انرژی و مهربانی را با زبان بی زبانی  سیمای با محبت این پدر سخت کوش در کسب روزی حلال فهمیدم.
حامد مازوچی، فرزند حسین نسل پنجم خاندان مازوچی گفت: این آسیاب در زمان‌های گذشته تا چهل سال قبل به وسیله شتر به حرکت در می‌آمد.
وی با اشاره به اینکه آسیاب سنگی سنتی(حنا ساب خانه قدیم) در ابتدا برای ساییدن و پودر کردن حنا و ساختن رنگ‌های طبیعی قالی از پوست انار، پوست گردو، روناس و مازو استفاده می‌شد گفت:زمانیکه رنگ‌های مصنوعی به بازارآمد کار آسیاب در ساخت و پودر رنگ‌های طبیعی نیز به پایان رسید و تا 10 سال گذشته از حرکت ایستاد.
به‌گفته‌وی، پدرش حسین مازوچی در سال 85 دوباره این آسیاب را با ساییدن ادویه و تبدیل آن به پودر به صورت کاملا طبیعی احیا کرد.
این جوان تحصیل کرده که با مدرک کارشناسی عمران برای رضایت و خشنودی پدر به یاریش شتافته و او را در آسیابانی کمک می‌کند گفت: این آسیاب  تنها آسیاب در ایران است که مواد ادویه در آن به شکل کاملا طبیعی، خام وبدون حرارت دادن و از بین رفتن خاصیت آن تبدیل به پودر می‌شود.
مازوچی با اشاره به اینکه در دیگر آسیاب ها مواد ادویه به شیوه صنعتی تهیه و پودر می‌شود گفت:در حال حاضر در این آسیاب سنگی سنتی فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و  لیموی بدون هسته تبدیل به پودر می‌شود که بسیار مورد استقبال و خرید رضایت آمیز مشتریان و گردشگران است.
این جوان کاشانی که همه دغدغه‌اش رضایت پدری مهربان است که از نعمت گفتن و شنیدن محروم است گفت: با وجود تامین هزینه‌ها  در احیای آین آسیاب سنتی حتی از گردشگران داخلی و خارجی ورودیه نمی‌گیرند و با آغوش باز و کریمانه از آنها استقبال میکنند.
مازوچی حمایت هر چه بیشتر میراث فرهنگی شهر از آنها را خواستار شد و گفت: همه توقع و انتظار ما اینست که میراث فرهنگی حداقل بانصب تابلو  در مسیرهای گردشگری و معرفی در کنار سایر آثار تاریخی این آسیاب سنتی را به گردشگران داخلی و خارجی شناسایی کند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه حفظ و احیای این آسیاب سنگی سنتی  برکت را در شهر می‌پروراندگفت:  این آسیاب به عنوان یک جاذبه تاریخی و اثری زیبا که تنوعی فراتر از دیدن خانه‌ها و آثار گردشگری کاشان ایجاد کرده عامل رونق و شکوفایی اقتصادی دیگر کسبه و بازاریان نیز شده است.

تنها آسیاب سنگی ایران با طعم ادویه جات در کاشان
شایان ذکر است نام این آسیاب سنگی در کتاب معروف LONELY PLANET (راهنمای بین المللی گردشگری) آمده است  که این کتاب در استرالیا به چاپ و روز رسانی می شود و در دستان تمام گردشگران است . 



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.