عراقچی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

"ایران هراسی" ابزاردست برخی دشمنان برای عدم ارتباط موسسات خارجی با کشورمان

معاون وزیر خارجه گفت: سفارتخانه‌های ایران باید تلاش داشته باشند تا فرصت‌های اقتصادی پیش آمده در پسابرجام را بارور کنند.

عراقچی: نقش مهم سفارتخانه‌ها در پیشرفت اقتصادی کشور
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"سید عباس عراقچی" در حاشیه همایش "برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها" گفت: سفارتخانه های ما نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی کشور داشتند.

وی افزود: در شرایط پس از برجام این نقش افزایش پیدا کرد؛ آنها در شرایط تحریم نقش دیگری داشتند و سعی می کردند به کشور کمک کنند.اکنون در شرایط پس از تحریم وضعیت دیگری به وجود امده و فرصت هایی ایجاد شده است و نمایندگان  ما در وزارت خارجه باید تلاش داشته باشند تا این فرصت ها را بارور کنند.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: هماهنگی نزدیکی بین دستگاه دیپلماسی و نهادهای اقتصادی کشور در جهت توسعه تجارت لازم است و از کشورهایی که نقش انها در این حوزه فعال تر است استفاده خواهد شد.

عراقچی گفت: در جلسه امروز "محمدجواد ظزیف" وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون موضوع هسته ای صحبت کردند مبنی بر اینکه چه ظرفیت هایی وجود دارد تا درباره همکاری های هسته ای با کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم.سازمان انرژی اتمی فرصت هایی را برای تعاملات برجام آماده کرده است و برخی پروژه های مشترک با تعدادی از کشورها آغاز شده است.نمایندگی های ما در خارج از کشور توجیه شدند که در این زمینه با سازمان انرژی اتمی همکاری کنند.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: جلسه مشترک اقتصادی نیز در جریان این همایش در حال برگزاری است که در آن رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارات راهبردی و رئیس دفتر رییس جمهور در حال رایزنی هستند و انتظارات خود را از دستگاه دیپلماسی برای سازو کار پیش برد برجام مطرح کردند.

عراقچی با بیان اینکه دیپلمات های ما می توانند ظرفیت های اقتصادی را در داخل مطرح و ارتباطات را ایجاد کنند، تصریح کرد: در این زمینه دیپلمات ها وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید ارتباطات را ایجاد نمایند .

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه برخی دشمنان تلاش میکنند با سناریوی ایران هراسی بانک ها و موسسات خارجی را از ارتباط با ایران دور کنند عنوان داشت: سیاست ما معرفی ایران و جلوگیری از ایران هراسی برای ترغیب طرف های خارجی برای حضور در ایران است.

عراقچی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و ارتباط برجام با این موضوع گفت: آنچه که برای ما مسیر را تعیین می کند اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری است.

وی از جمع بندی مباحثات این جلسه با حضور رییس جمهور خبر داد.

عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نقش سفرا و اقدامات آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی چه خواهد بود اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی دارای ویژگی‌های متعددی است که دو ویژگی بسیار مهم آن درون‌زا و برونگراست، به لحاظ موتور محرکه دورن‌زاست و از منابع داخلی استفاده می‌کند، ولی برای ارتقا و تضمین اقتصاد مقاومتی برون‌گراست و با بیرون ارتباطات مفصلی خواهد داشت.
 
وی افزود: برای اینکه این مبادلات اقتصادی هرگونه فشار خارجی را به کشور بتواند کاهش دهد و مانع شود تا دیگران بتوانند از تحریم‌ها برعلیه کشور استفاده کنند دراین راستا طبیعی است که در بعد برون گرا بودن اقتصاد مقاومتی نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور مأموریت دارند تا این مسأله را محقق کنند.
 
عراقچی در پایان تصریح کرد: در بحث صادرات غیرنفتی، صادرات تکنولوژی، کمک به شرکت‌های دانش بنیان و جلب سرمایه شرکت‌های خارجی و ایجاد ارتباطات با مؤسسات مالی و بین‌المللی در راستای ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف که خود این ارتباطات مانع از هرگونه تحریم در آینده می‌شود و این‌ها مواردی است که جزئیات آن در این سمینار بیشتر بحث خواهد شد.

شایان ذکر است؛ همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عنوان "برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها" با سخنرانی وزیر امور خارجه افتتاح شد.

 همایش دو روزه برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها با حضور سفرا و رؤسای برخی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور امروز و فردا 25 و 26 اردیبهشت در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۴۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
دشمن ایران وشیعه وهابی ها هستند.. حزب بعث داعش طالبان
همه این ها عربستان سعودی است
باید خیلی مواظب باشیم
آخرین اخبار