تعداد فالوئرهای شاعران، بیشتر از تیراژ اثرشان است

یك شاعر و روزنامه‌نگار معتقد است كه خیلی از شاعران جوان، تعداد فالوئرهایشان در اینستاگرام بیشتر از نسخه‌هایی است كه ناشر به شكل مكتوب منتشر می‌كند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سینا علی محمدی، شاعر و روزنامه‌نگار، با بیان اینكه عناصری در ادبیات ما اگر هست، وامدار بزرگان این عرصه است، اظهار كرد: عناصر دیگری مانند جسارت، خلاقیت و نوآوری كه در شعر امروز هست، وامدار جوانان است و این گونه ویژگی ها را بیشتر در كار جوانان می‌بینیم.

وی ادامه داد: زمانی در یك یا دو دهه پیش، شاعر باید 50 سال از سنش می‌گذشت تا نامش به عنوان شاعر بر سر زبان‌ها بیفتد، اما امروز به دلیل فضای ارتباطاتی و جهان رسانه‌ای كه در آن حضور داریم، این‌گونه نیست.

علی‌محمدی خاطرنشان كرد: هر شاعری، علاوه بر اینكه شعر می گوید، ناشر و رسانه هم دارد. در فضای مجازی، صفحه، كانال و گروه راه اندازی می‌كند. در چنین شرایطی ناشر می‌خواهد یك هزار و 500 نسخه و یا 2 هزار نسخه از مجموعه شعری شاعر چاپ كند، در حالی كه خیلی از شاعران جوان، تعداد فالوئرهایشان در اینستاگرام بیشتر از نسخه‌هایی است كه ناشر به شكل مكتوب منتشر می‌كند. این موضوع، باعث شده كه نام و اثر شاعر شناخته شود و به همین دلیل هم مهم ترین تفاوت شاعر امروز با شاعر چند دهه قبل، نوع تفاوت جهان رسانه ای امروز، با آن زمان است.

این شاعر جوان كشور یكی از آفت‌های استفاده از فضای مجازی را وجود انبوه آثار و اشعاری دانست كه از شاعران مختلف منتشر می‌شود و گفت: در چنین فضایی نمی توان سره را از ناسره تشخیص داد. در كالایی با عنوان شعر، جنس مرغوب كمتر پیدا می‌شود و باید از درون این آثار، اثر خوب را پیدا كرد و این رویكرد، بر عهده ناشر جدی شعر است. كسی كه شعر نامرغوب را در فضای مجازی به راحتی منتشر می‌كند، نباید بتواند در فضای حقیقی و مكتوب نشر، آن را بازنشر دهد. ناشر اسم و رسم دار، یكی از وظایفش این است كه جنس مرغوب را از نامرغوب تمیز دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، عنوان كرد: جشنواره‌ها نمی‌توانند اثر خوب را به مخاطب معرفی كنند؛ چرا كه اغلب موضوع محور شده‌اند و شعر را به طور كلی مورد بررسی قرار نمی دهند. البته برخی جشنواره‌ها هنوز می‌توانند به عنوان معیار برای تعیین شعر و شاعر خوب قرار بگیرند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار