پور سید آقایی:

سفر ریلی تهران - اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ساخت قطارهای سریع السیر ، سفر ریلی تهران - اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسید اقایی امروز در همایش مشترک ایران و ژاپن درباره فناوری های ریلی گفت : برخی از طرح ها شامل راه آهن تهران - اصفهان، محور ریلی تهران - مشهد، محور قم - اراک، محور تهران - همدان، محور تهران - تبریز و بالاخره محور ریلی اصفهان - شیراز است.

وی گفت : ساخت خط سریع السیر محور تهران - قم - اصفهان درحال اجراست ، طول این مسیر 409 کیلومتر و برنامه حرکت این قطار بر مبنای سرعت 250 کیلومتر بر ساعت است.

پورسید اقایی اظهار داشت : در حال حاضر قسمت اعظم عملیات زیرسازی در محور قم - اصفهان به پایان رسیده و عملیات زیرسازی بقیه مسیر کار دردست انجام است. دو دستگاه تونل به طول 5 کیلومتر و 300 متر و چهل دستگاه پل بزرگ و تعداد 600 دستگاه پل کوچک نیز در این مسیر کار گذاشته می شود. با بهره برداری از این پروژه زمان جابجایی مسافر بین تهران - اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید.

وی همچنین اعلام کرد : ارتقای دو خطه موجود تهران - مشهد به طول 926 کیلومتر، برقی کردن و سریع السیر کردن این محور هم در دست اجراست و با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان مناسب در چهار سال آینده این مسیر به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت : مبنای کار رساندن سرعت از 160 کیلومتر به 200 کیلومتر بر ساعت است. این مسیر ظرفیت جابجایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت کنونی به 6 ساعت کاهش خواهد داد.

وی در باره سریع السیر کردن محورهای قم - اراک به طول 146 کیلومتر، تهران - همدان به طول 260 کیلومتر، تهران - تبریز به طول 600 کیلومتر و اصفهان - شیراز به طول 493 کیلومتر نیز گفت : سرعت این محورها را به 250 کیلومتر برساعت می رسانیم و در مجموع ما سریع السیر کردن بیش از 2800 کیلومتر خط را با جدیت دنبال می کنیم.

وی افزود : هزینه زیرساخت ها برای قطار پرسرعت بیشتر از هزینه زیرساخت برای قطارهای معمولی یا کلاسیک است. معمولا هزینه ساخت، بهره برداری و نگهداری این سیستم ها حداقل 10 برابر خطوط راه آهن متعارف است، از نقطه نظر فنی، بهره برداری از سیستم های ریلی سریع السیر نیازمند قطارهای ویژه خطوط اختصاصی ویژه و سیستم خاص سیگنالینگ است، البته هزینه ها یکسان نبوده و می توانند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت باشند.

مدیر عامل راه آهن گفت : برای طرح های دارای توجیه اقتصادی نیاز به فاینانس داریم و چنانچه راه آهن ژاپن و شرکت های دارای تکنولوژی سریع السیر آماده سرمایه گذاری و فایناس به صورت soft loan باشند استقبال می کنیم و آماده مذاکره در این خصوص هستیم.

وی افزود : سیستم های سریع السیر شیوه جدیدی از حمل و نقل هستند که به سرعت رو به توسعه بوده و غالبا از آن به عنوان شیوه حمل و نقلی آینده یاد می شود و این به علت مزایای بسیار مهمی است که به ارمغان می آوردند نظیر ارتقای خدمات ریلی، رضایت مشتریان، ایمنی و پایداری به خصوص پایداری محیط زیست.

پورسید اقایی گفت : افزون بر این، قطارهای سریع السیر این مزیت قابل توجه را دارند که آلودگی بسیار کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما برای محیط زیست ایجاد می کنند.

وی افزود : ژاپن با داشتن قطارهای سریع السیر با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت یکی از کشورهایی است که از نیم قرن پیش در پی احداث خطوط ریلی سریع السیر بوده است البته کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان فناوری ها و ابداعاتی به وجود آورده اند که مبنای توسعه سیستم های سریع ریلی است.

مدیر عامل راه آهن ایران گفت : به دنبال آن چین نیز سرمایه گذاری عظیمی در این حوزه انجام داده است و با دارابودن بیشترین خطوط ریلی و طولانی ترین خط قطار سریع جهان در این زمینه پیشرو است، سرعت قطارهای سریع السیر چین 350 کیلومتر در ساعت بوده و هم اکنون این کشور به دنبال بهره برداری از قطاری با سرعت 465 کیلومتر در ساعت است.

درحال حاضر، توجه به قطار سریع السیر در سراسر جهان رو به افزایش است. براساس آمار ارائه شده، تا اول آوریل 2015 در کل جهان 29792 کیلومتر خطوط سریع السیر درحال بهره برداری بوده و براساس برنامه های کنونی تا ده سال آینده کشورهای جهان بیش از 50 هزار کیلومتر خطوط ریلی سریع السیر خواهند داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
جذب سرمایه گذار و جذب فاینانس از ژاپن, کره جنوبی, چین, اسپانیا, ایتالیا, فرانسه
آخرین اخبار