در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وضعیت نگران کننده رودخانه‌های کشور/سد بلای جان رودخانه ها است

استاد علم هیدرولوژی آب واحد علوم تحقیقات تهران گفت: با احداث سدهای ساخته شده در طی 30 تا 40 ساله گذشته وضعیت رودخانه‌های کشور، نگران کننده است.

وضعیت نگران کننده رودخانه‌های کشور/سد بلای جان رودخانه ها استحسین صدقی استاد علم هیدرولوژی آب واحد علوم تحقیقات تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روز ملی حفاظت از رودخانه‌ها در برابر سدهای بزرگ، اظهار داشت: وضعیت رودخانه‌های کشور به عنوان موجودات زنده جهان هستی که نفس می‌کشند و حیات بخش هستند با احداث سدهای ساخته شده در طی 30 تا 40 ساله گذشته بد و نگران کننده است.

وی با بیان اینکه وضعیت رودخانه‌های کشور کاملا نامناسب است، تصریح کرد: برخی از رودخانه‌ها بنا به وضعیت هیدرولوژی و عرصه آبگیری خود چنان ظرفیتی دارند که گاهی اوقات، حتی نباید به آنها دست بزنیم چرا که ادامه حیات آنها با تهدید مواجه است.

استاد علم هیدرولوژی آب واحد علوم تحقیقات تهران، افزود: سازه‌ای به نام سد که به ادعای سازندگان آن قرار بود، آب را مدیریت و تنظیم کند نه تنها در ذخیره میزان آب موفق نبوده بلکه به مهمترین عامل مرگ رودخانه‌های کشور تبدیل شده است.

صدقی تاکید کرد: با برداشت‌های بی رویه از منابع آب سطحی، مسیر طبیعی جریان رودخانه‌ها به پایین دست را دچار مشکل کرده‌ایم، چرا که سدهای ساخته شده بر روی رودخانه‌های مهم کشور از جمله کرخه، دز، کارون و مارون که 40 تا 50 درصد آب تمیز سرتاسر ایران را تأمین می‌کنند، نشان دهنده ی اوضاع اسفبار این موضوع است.

وی به فاجعه بزرگ سد گتوند که بر روی کارون بنا شده است اشاره و مطرح کرد: با ورود سالانه 1210 میلیارد متر مکعب آب تمیز حاصل از چرخش بالا دست رودخانه کارون به سد گتوند، این آب به نمک تبدیل می‌شود و دشت خوزستان را که در معرض شوری متعدد دیگر است، بیشتر از قبل تهدید می‌کند.

صدقی در پایان گفت: طبیعت زخمی شده و این زخم‌ها به راحتی قابل درمان نیست و زمان زیادی لازم است تا این دردها درمان شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار