پیشنهاد نبیه بری: برای حل بحران سوریه، گروه 1+6 تشکیل شود

رئیس پارلمان لبنان پیشنهاد کرد برای حل بحران سوریه، مانند مذاکرات هسته‌ای ایران، گروه "شش به علاوه یک" تشکیل و جایگزین گروه وین شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت: در حالی که نشست وین درباره سوریه به نتایج مهمی منجر نشده است، "نبیه بری،" رئیس مجلس نمایندگان لبنان، پیشنهاد کرد همانند مذاکرات هسته ای ایران، گروه "شش به علاوه یک" برای حل بحران سوریه جایگزین گروه وین شود. 
بری در این باره تصریح کرد: باور کردنی نیست که آمریکا و روسیه نمی توانند طرفهای درگیر را به پایبندی به آتش بس وادار کنند. 

وی بر این باور است که گروهی متشکل از بیست کشور نمی تواند به راه حلی دست یابد، به ویژه این که برخی از کشورهای عضو این گروه یا به دنبال به تعویق انداختن دستیابی به راه حل یا به دنبال ناکامی نشست های این گروه هستند. 

فایده نقش لبنان، قطر و امارات در نشست وین همچنین برای بری سئوال برانگیز بود. نبیه بری در دیدار با مقامات اروپایی و "استفان دی میستورا،" فرستاده سازمان ملل به سوریه، و "اخضر ابراهیمی،" فرستاده سابق این نهاد بین المللی، و دیگران پیشنهاد کرد: کمیته ای از اتحادیه اروپا، دو طرف بین المللی ( آمریکا و روسیه)، دو طرف منطقه ای (ایران و ترکیه) و دو طرف عربی (عربستان و مصر) تشکیل شود و در یکی از شهرهای اروپا مانند پاریس، ژنو و بروکسل نشست های این کمیته برگزار شود. 
   
روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این که رئیس پارلمان لبنان این اظهارات را در دیدار با جمع محدودی از خبرنگاران فرانسوی مطرح کرد، نوشت: نبیه بری در این دیدار به مسائلی اعم از گفتگوی ملی و خلأ جایگاه ریاست جمهوری لبنان، پیشنهاد وی درباره قانون انتخابات این کشور و تحولات سوریه پرداخت. بری در این دیدار همچنین اظهار داشت: تروریسم از حکومت غیر دمکرات یا گروههای ناکام و شکست خورده خطرناکتر است. 

الشرق الاوسط با تکیه بر استنباط های خود نوشت: به نظر می رسد بری در این اظهارات به حکومت سوریه و گروه های تروریستی اشاره می کرد.

رئیس پارلمان لبنان همچنین به دیدارش با شماری از مقامات اروپا و آمریکا که آخرین آنان "فرانسوا اولاند،" رئیس جمهور فرانسه، بود اشاره و خاطرنشان کرد: در این دیدار،  من، پول یا کاهش بار آوارگان سوری را از طریق انتقال شماری از آنان درخواست نکرده ام؛ بلکه وی از آنها خواست به لبنان لطفی کنند و  به سوی راه حل سیاسی پیش بروند، زیرا لبنان دیگر نمی تواند پیامدهای میزبانی از یک میلیون آواره سوری را تحمل کند. 

الشرق الاوسط نوشت: بری همچنین در گفت و گو با خبرنگاران فرانسوی گفت: علیه سوریه  توطئه شده است و اینجا به جای این که به سئوالات پاسخ دهد، دست کم بیست و پنج سئوال را مطرح کرد که پاسخ قانع کننده ندارد خلاصه این سئوالات این است که سوریه عرصه "بازیچه کشورها" شده است. آمریکا از یک طرف، گاهی اوقات با گروه تروریستی داعش می جنگد و از طرف دیگر با هر کسی که در برابر گروه های تروریستی می جنگد، مبارزه می کند. 

آمریکا همچنین از یک طرف اعلام می کند از یکپارچگی سرزمینی سوریه حمایت می کند و از طرف دیگر، واشینگتن حامی کردهای جدا طلب سوریه است. وی همچنین گفت ترکیه از مخالفان (گروههای مسلح ) نظام حاکم بر سوریه حمایت می کند؛ اما ایران از این نظام دفاع می کند و هر دو کشور در برابر کُردها ایستادند. با این وجود رئیس پارلمان لبنان در دیدار یک ساعته با خبرنگاران به نقش حزب الله در سوریه هیچ اشاره ای نکرده است. این در حالی است که پس از شهادت "مصطفی بدرالدین،" یکی از فرماندهان حزب الله، نقش این گروه در محافل رسانه ای و سیاسی مطرح شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار