وال استریت ژورنال: تحریم‌های اولیه واشینگتن علیه تهران، عامل حضور نیافتن شرکت های آمریکایی در ایران

نشریه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت ادامه یافتن «تحریم‌های اولیه» دولت واشینگتن علیه تهران، مانع اصلی سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وال استریت ژورنال نوشت : آمریکا و شرکای اروپایی آن روز پنجشنبه از بانک ها و شرکتهای اروپایی خواستند در ایران سرمایه گذاری کنند و اعلام کردند اکنون که بیشتر تحریمها برداشته شده اند ، برای تشویق تجارت قانونی با تهران اقدامات بیشتری صورت خواهند داد.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی نوشت : جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و همتایان کری از فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار کردند.
دولتهای این کشورها پس از این دیدار قول دادند برای کمک به تشویق شرکتها برای اینکه روابط تجاری با تهران را از سر بگیرند ، اطلاعات و کمک های بیشتری ارائه خواهند داد.

این کشورها با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند :« ما بر سر راه فعالیت تجاری مجاز با ایران قرار نمی گیریم . ما بر سر راه موسسات مالی یا شرکت های بین المللی که با ایران تعامل دارند قرار نمی گیریم. البته این تا زمانی خواهد بود که موسسات و شرکت ها همه قوانین مربوط را رعایت کنند.» 

زمانی که توافق هسته ای سال گذشته به اجراء در آمد ، بیشتر تحریم های اقتصادی ، مالی و انرژی ایران لغو شدند. با این حال ، شرکت های خارجی بویژه بانک‌های اروپایی به سبب این خطر که مغضوب تحریم های فعلی آمریکا بر ضد ایران قرار بگیرند ، تمایلی به آغاز یا از سرگیری تجارت با تهران ندارند. در نتیجه توافق هسته ای ، آمریکا طیف وسیعی از اقداماتی  که شرکت های خارجی را به سبب تعامل با ایران هدف قرار داده بودند به حالت تعلیق در آورد.در عین حال ، آمریکا بیشتر تحریم های موسوم به تحریمهای اولیه را حفظ کرده است. این محدودیت ها مانع از آن می شوند که شرکت های آمریکایی به تجارت در ایران بپردازند.

این محدودیت ها ، ممنوعیت معاملات دلاری را نیز شامل می شود. 
وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: ایران ادعا می کند آمریکا برای تشویق بانک ها به انجام تجارت با تهران اقدامات کافی انجام نداده است. چند بانک اروپایی در  سال های اخیر به سبب نقض تحریم های آمریکا ، جریمه های هنگفتی پرداخته اند.

نشست روز پنجشنبه تازه ترین تلاش برای رسیدگی به این مشکل بود. کری با محمود جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این باره گفتگو کرده است. 

دولت ها در بیانیه روز پنجشنبه اعلام کردند اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن ، حوزه های مختلف همکاری با ایران از جمله استفاده از اعتبارات صادراتی به منظور تقویت تجارت ، تامین مالی پروژه ها و سرمایه گذاری در ایران را بررسی کردند.

این دولت ها اعلام کردند علاوه بر راهنمایی هایی که قبلا به شرکت ها ارائه داده اند ، زمانی که لازم شود ، اطلاعات بیشتری ارائه خواهند داد.

مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست روز پنجشنبه همچنین در این بیانیه گفتند :« ما درک می کنیم که شرکت ها ممکن است همچنان پرسشهای مشخصی در خصوص تحریم ها یا نگرانی ها در مورد تجارت با ایران داشته باشند  و ما آماده شفاف سازی های سریع هستیم. ما از شرکت ها می خواهیم برای رسیدگی به پرسش های باقیمانده به جای صرفنظر کردن از فرصت ها به سبب سوء تعبیرها یا فقدان اطلاعات ، با دولت های ما تماس برقرار کنند.»

مقامات ایرانی هشدار داده اند اگر کشورشان مزایای اقتصادی توافق هسته ای سال گذشته را مشاهده نکند، حمایت از این توافق ممکن است تضعیف شود و آینده توافق به خطر بیفتد.

وال استریت ژورنال در ادامه با مطرح کردن ادعایی بی اساس درباره ایران گفت: با وجود این ، مقامات اروپایی و آمریکایی هشدار داده اند بخشی از بی میلی شرکت های مالی غربی برای تجارت با ایران ناشی از تداوم حمایت این کشور از گروههای تروریستی وابسته و نیز بخش مالی غیر شفافی است که در آن شرکت های خارجی قادر نیستند  به طور دقیق اعلام کنند چه کسی دریافت  کننده نهایی تامین یا نقل و انقالات مالی است.

دولت ها بار دیگر با درخواست از ایران برای رسیدگی به این چالش ها اعلام کردند ایران باید به توصیه های مطرح شده از طرف « گروه اقدام مالی » توجه ویژه ای داشته باشد. گروه اقدام مالی،نهادی جهانی است که به گسترش سیاست ها برای مقابله با پولشویی و تامین مالی فعالیتهای تروریستی می پردازد.

برخی بانکها اعلام کرده اند تصمیم خود را گرفته اند که با ایران روابط تجاری نداشته باشند. این وضع تا حدودی ناشی از این است که این بانکها با نهادهایی در آمریکا به توافق هایی رسیده اند که ممکن است دیدگاهی متفاوت از موضع رسمی دولت در خصوص تهران اتخاذ کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
تمام بدبختی کشور آمریکا حزب شیطان هستند ،ای کاش دین خوب های آمربکا اورا از بین ببرند
آخرین اخبار