واشینگتن پست بررسی کرد:

بهای پایین نفت و آینده‌ نامعلوم عربستان!

سیاست‌های ریاضتی آل‌سعود فشار زندگی را بر مردم مضاعف کرده؛ شرایطی که به باور تحلیلگران می‌تواند زمینه‌ساز تحولات در عربستان شود.

بهای پایین نفت و آینده پریشان عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت: روند کاهشی بهای نفت صدمات جبران‌ناپذیری را به امپراتوری نفت وارد کرده است. به همین منظور حاکمان سرزمین شن‌ها به دنبال تغییرات اساسی در ایجاد ثبات اقتصادی هستند.

بحران اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت باعث شد شرکت‌های سعودی طی ماه‌های اخیر هزاران نفر از نیروهای خود را اخراج کنند. سیاست‌های ریاضتی دولت عربستان بیش از هر گروهی، فشار زندگی را برای مردم مضاعف کرد؛ شرایطی که به باور تحلیلگران می‌تواند زمینه‌ساز بیداری عربی در عربستان شود. از سوی دیگر، پیشنهاد ولیعهد 30 ساله سعودی برای اصلاحات اقتصادی، رقابت در میان اعضای خانواده سلطنتی و نخبگان مذهبی را تشدید کرده است و آن‌ها این حرکت شاهزاده را سیاستی برای تحکیم قدرت خود و رسیدن به پادشاهی قلمداد کرده‌اند.

بروس ریدل – مشاور سابق سیاست خارجی باراک اوباما و تحلیلگر ارشد موسسه بروکینگز-- می‌گوید: شرایط بهار عربی که 5 سال پیش عربستان را تهدید می‌کرد از بین نرفته است و به نظر می‌رسد در حال حاضر به یکی از نگرانی‌های مقامات سعودی تبدیل شده است. عربستان با نظام رفاهی وابسته به نفت خداحافظی کرده است و با این روش قادر به کنترل ناآرامی‌های نخواهد بود. این نظام در سال 2011 در کشورهای مصر، لیبی و سوریه با شکست مواجه شد.

رشد منفی اقتصادی و کمبود بودجه عربستان موجب شد صندوق بین‌المللی پول نسبت به پایان میزان سپرده عربستان و سیاست‌های ناموفق پولی این کشور هشدار دهد. با این وجود تنها راه‌حل مقامات سعودی برای مواجهه با این بحران حذف یارانه آب، برق و سوخت و افزایش مالیات بود.

در بخشی از این مطلب آمده است: عربستان سعودی، متحد آمریکا و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، همچنان کشور ثروتمندی است. بااین‌حال در کنترل بهای نفت شکست خورد. این کشور حتی با فروش نفت 50 دلاری قادر به بازگشت به دو سال پیش و دوره رونق اقتصادی نیست. به همین منظور، عربستان برای آنکه پیروز رقابت بین‌المللی نفت شود، به افزایش تولید روی آورد تا با به چالش کشیدن رقبای خود، آن‌ها را به ورطه ورشکستگی فرو اندازد. این سیاست چاقوی دو لبه، عربستان را به بحران اقتصادی نزدیک کرد.

ازآنجاکه 80 درصد درآمد عربستان از نفت است، شاهزاده محمد—معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان—با پیشنهاد چشم‌انداز 2030، از پایان وابستگی این کشور به درآمد نفتی و افزایش درآمد از بخش‌های غیرنفتی شامل خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی نفتی، ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری خبر داد. بخشی از مردم عربستان با تغییرات هماهنگ هستند بااین‌حال سیمون هندرسون – کارشناس سعودی موسسه واشینگتن—بر این باور است که ایجاد قدرت مذهبی در طرح شاهزاده محمد جایی ندارد. به علاوه، شاهزاده محمد به‌عنوان وزیر دفاع عربستان، آتش جنگ پرهزینه‌ای را در یمن روشن کرد که همچنان هزینه سرسام‌آور آن گریبان گیر این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار