مغازه لوازم آرایشی یا سوپر مارکت؟ / شمارش معکوس برای اتمام کارعرضه کنندگان لوازم آرایشی تقلبی

ایران یکی از پر مصرف ترین کشورها در محصولات آرایشی و بهداشتی است که قطعا تقلب در این زمینه سلامت بسیاری از افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران از لحاظ میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی جزو 10 کشور اول است تا جایی که تمایل به مصرف لوازم آرایشی بازار فروش این محصولات را حسابی داغ کرده است.

بسیاری از افرادی که به دنبال کسب سود کلان هستند یا به عبارتی می خواهند راه یکساله را در یک شب بروند، ورود به این بازار را راهی برای رسیدن به آرزوهای بزرگ خود می دانند.

حتی گاهی دیده شده که افراد برای نجات خود از ورشکستگی شغلی که در آن مشغول هستند، در کنار آن اقدام به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی می کنند تا از سود آن بتوانند کشتی به گل نشسته را دوباره رو به راه کنند.

شاید این تمایل مردم به مصرف لوازم آرایشی در کشور، زمینه را برای وارد کردن کالاهای تقلبی آرایشی و بهداشتی با کمترین قیمت توسط افراد سود جو و فروش آن با قیمت کمی ارزان تر از مراکز معتبر فراهم کند تا به این وسیله سلامتی مردم را به بازیچه ای برای رسیدن به خواسته های خود مبدل کنند.

نمونه بارز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت های بسیار ارزان بازارچه تعطیلی ناپذیر به نام مترو است که مشتریان آن اغلب دانشجویان و افراد شاغل هستند و درصد قابل توجهی از افراد جامعه را تشکیل می دهند.سوپرمارکت ها نیز از غافله عقب نمانده اند و این روزها در بیشتر مغازه های اغذیه فروشی بزرگ دکوری به مواد آرایشی و بهداشتی اختصاص داده شده است.

مصطفی اسماعیلی رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایران بعد از عربستان در منطقه خاورمیانه بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را دارد، می گوید: متاسفانه اغلب دختران کم سن وسال جزو مصرف کنندگان عمده لوازم آرایشی در کشور هستند.

لوازم آرایشی را فقط با این نشان تهیه کنید
رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به ورود محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور، بیان کرد: مردم باید لوازم ارایشی و بهداشتی را از داروخانه ها و مراکز دارای مجوز با پروانه بهداشتی و برچسب اصالت و سلامت کالا تهیه کنند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو نظارت دقیق و کافی بر سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی دارد و پس از بررسی دقیق به آنها برچسب سلامت می دهد بنابراین مردم به نشان سلامت محصول توجه داشته باشند.

یک ماه؛ شمارش معکوس برای شفاف سازی بازار لوازم آرایشی!
اسماعیلی با بیان اینکه سامانه نظارت و ارزیابی بر لوازم آرایشی و بهداشتی از سال 94 به صورت آنلاین راه اندازی شده، عنوان کرد: این سامانه تا یک ماه دیگر عملیاتی می شود و کارشناسان سازمان غذا و دارو نظارت لازم برای سلامت این محصولات را دارند.

وی ادامه داد: مردم می توانند با ارسال مشخصات محصول آرایشی و بهداشتی به سامانه نظارت و ارزیابی از سلامت آن اطمینان حاصل کنند تا در صورت وجود تقلب برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت گیرد.

کارت قرمز سازمان غذا ودارو برای این مراکز
رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در برخی فروشگاه ها اظهار داشت: عرضه این محصولات در فروشگاه هایی که مجوز لازم را ندارند غیر قانونی و مستلزم برخورد قانونی است.

وی در خصوص روند پیگیری تخلفات در عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی فروشگاه ها و مراکز غیر معتبر تصریح کرد: در صورت بروز تخلف باید از طریق صنف مربوطه به مراجع قانونی مراجعه شود.

دست آخر؛ به چه محصولاتی می توان اطمینان کرد؟
اسماعیلی با بیان اینکه نظارت کامل در خصوص کالاهای وارداتی در این بخش انجام می شود، عنوان کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی مجوز گشایش وترخیص را از مسیر دانشگاه ها دریافت می کنند بنابراین امکان تخلف و تقلب دراین محصولات بسیار کم است.

بنابراین علاوه بر لزوم فرهنگ سازی برای کاهش مصرف لوازم آرایشی در کشوری که مردم آن مسلمان و متدین هستند باید نظارت دقیق تری در خصوص ورود غیر مجاز این محصولات از مرزها  داشته باشیم تا راه را برای جولان افراد سود جو و به خطر انداختن سلامت مردم باز نکنیم.

گزارش میترا پوررمضان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۱۴:۳۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
سلام من ی جوون ۱۹ سالم میخوام ی مغازه لوازم ارایشی بزنم میشه راهنمایی کنید ک مجوز میخواد؟مغازه رو خودم دارم فقط الان مشکلم گرفتن مجوز ک واقعا لازمه؟و اسنکه چقدر هزینشه و چ مدارکی لازمه خواهشا یکی جواب بده مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
ای وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
نه تنها , سوپر مارکت ها تبدیل به لوازم آرایش فروشی شدن بلکه قسمت اعظم دارو خانه ها هم لوازم آرایش فروشی شده , قبلا میرفتی دارو خانه بیشتر چشمت به دارو میخورد تا لوازم آرایش الان طوری شده که میری داروخانه ۸۰درصد واسه لوازم آرایش میان ۲۰درصد واسه خرید دارو
اگر میگین تقلبی هست پس چرا جلو ورود قاچاق رو نمیگیرین , چرا هشدار هاتون رو بیشتر رسانه ای نمیکنین تا مردم مصمم شن دیگه سراغ این گونه لوازم نروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
یک مشت دروغ بود جلوی لوازم ارایشی رو هیچ کس نمیتونه بگیره چون کسی قرار نیست بگیره
معاونت غذا و دارو هم تنها کاری که میکنه چند میلیون تومن پول از شرکت وارد کننده میگیره و هزینه لوازم ارایشی رو واسه مردم بالا میبره
آخرین اخبار