وضعیت بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی نهایی شد/ نبود داروساز در بیمارستان‌ها فاجعه است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی ناشی از مطالبات سنگین بیمه‌ها است که بانک رفاه به عنوان عامل سوم برای رفع این مشکل مداخله کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سهم بازار دارویی ایران 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، گفت: در سال 94، 70 درصد از بازار دارویی سهم تولید داخل بوده و برای اولین بار روند کاهشی را در دو سال اخیر در خصوص میزان واردات داشته‌ایم.

وی در خصوص علل کاهش میزان واردات دارویی عنوان کرد: سختگیری‌ها در حوزه واردات دارو و توسعه صنعت در این حوزه از علل کاهش میزان واردات دارویی به کشور بوده که تلاش داریم تا پایان برنامه ششم توسعه تولیدات داخلی را در این حوزه به 75 درصد برسانیم.

دیناروند با بیان اینکه اعداد و ارقام گفته شده سهم ریالی بازار دارویی کشور است، گفت: از لحاظ عددی سهم تولیدات داخلی دارویی 97.5 درصد است.

وی با بیان اینکه نبود داروساز در بیمارستان‌ها یک فاجعه است، گفت: با پیگیری‌های متعدد به دنبال رفع این مشکل هستیم.

دیناروند گفت: مشکلات گردش نظام دارویی و بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی ناشی از مطالبات سنگین از بیمه‌ها است که بانک رفاه به عنوان عامل سوم برای رفع این مشکل مداخله کرده است.

وی افزود: جلسات متعددی بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه صورت گرفته که سازمان تأمین اجتماعی همکاری لازم را داشته و در حال حاضر مشکل بیمه سلامت است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جامعه داروسازان مسئله اشتغال آنان است، گفت: حدود 150 هزار نفر در صنعت داروسازی اشتغال دارند که از این تعداد تنها 20 هزار نفر داروساز هستند.

وی با بیان اینکه 10 تا 12 درصد هزینه‌های حوزه سلامت مربوط به بخش دارو است، گفت: این آمار مطلوبی است چرا که این عدد در کشورهای مختلف از 10 تا 70 درصد است.

وی افزود: میزان هزینه ایران در حوزه دارو نشان‌دهنده کنترل هزینه‌های دارویی و جایگاه خوب آن است.

دیناروند در خصوص برنامه سازمان غذا و دارو برای اشتغال داروسازان بیان کرد: با مذاکرات صورت گرفته 400 تا 500 داروساز در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جذب می‌شوند که در آینده نزدیک این برنامه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه داروسازان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، گفت: 10 درصد داروسازان در بخش دولتی و 90 درصد در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که 50 درصد از داروسازان بخش خصوصی به عنوان مسئول فنی یعنی با حداقل حقوق ارائه خدمت می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه هزار داروساز فارغ‌التحصیل می‌شوند، عنوان کرد: با محاسبات صورت گرفته تا سال 1404 از نظر اشتغال داروسازان مشکلی نداریم.

وی با تأکید بر نقش موثر داروسازان در طرح تحول سلامت گفت: این جامعه از موفق‌ترین حوزه‌های فعال در طرح تحول سلامت بوده‌اند اما متأسفانه خدمات ارائه شده در این حوزه چندان به چشم نیامده است.

دیناروند گفت: مشکلات گردش نظام دارویی و بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی ناشی از مطالبات سنگین از بیمه‌ها است که بانک رفاه به عنوان عامل سوم برای رفع این مشکل مداخله کرده است.

وی افزود: جلسات متعددی بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه صورت گرفته که سازمان تأمین اجتماعی همکاری لازم را داشته است و در حال حاضر مشکل بیمه سلامت است.

صادرات دارویی در سال 95 به 250 میلیون دلار می رسد

رییس سازمان غذا و دارو از افزایش میزان صادرات دارویی در سال 95 تا 250 میلیون دلار خبر داد.

دیناروند با بیان اینکه در برخی بیمارستان ها حتی یک داروساز هم وجود ندارد، گفت: این وضعیت مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که بعد از اجرای طرح تحول سلامت نقش موثر جامعه داروسازان در بیمارستان ها ثابت شده است .

رییس غذا و دارو در خصوص هزینه های دارویی نسبت به هزینه های حوزه سلامت عنوان کرد: هزینه دارویی کشور حدود 6 درصد در بخش داروهای وارداتی و داروهای  پرمصرف کاهش یافته که این امر پاسخی برای مخالفان طرح تحول سلامت است.

دیناروند در خصوص چشم انداز سازمان غذا و دارو برای توسعه صادرات گفت: تلاش داریم صادرات دارو را در سال 95 به 250 میلیون دلار برسانیم .
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت صادر کننده دارو نیست بلکه تسهیل کننده شرایط برای صادر کنندگان است.

وی در خصوص وضعیت دریافتی داروسازان بیان کرد: داروسازان مستقر در بیمارستان ها از محل اعتبارات طرح تحول سلامت دریافتی دارند اما مشکل اساسی دریافتی برای افراد مشغول به فعالیت های نظارتی در بیمارستان ها هستند که کارانه دریافت نمی کنند.

دیناروند افزود: 50 درصد بار هزینه های دارویی بر دوش بیمه سلامت است که هنوز همکاری لازم را با  سازمان غذا ودارو نداشته است.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اغلب داروهایی که با نشان سازمان غذا و دارو در داروخانه ها عرضه می شوند از کیفیت لازم برخوردار هستند، گفت: سیاست سازمان غذا و دارو در بیمارستان های دولتی کنترل هزینه ها است .

وی ادامه داد: در سال 94 گروه بازرسی به تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی فرستادیم و مشکلات شناسایی ، تذکر و برخورد انجام شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار