قرص ها را دور بریزید؛ راهکارهای طبیعی برای خواب بهتر

کمبود خواب می تواند تمام تلاشتان را برای کاهش وزن و حفظ سلامتی از بین ببرد. کمبود خواب و یا خواب بی کیفیت، روی هورمون ها تاثیر معکوس داشته و باعث ایجاد حس گرسنگی می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق مطالعات انجام شده، خواب سطحی می تواند منجر به مقاومت بدن در برابر تولید انسولین و در نتیجه، بدن مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات از جمله بیماری های دیابتی می شود. تحقیقات دیگر نیز حاکی از آن است که کمبود خواب، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش امید به زندگی در افراد را بالاتر می برد.
 
هرچند وجود مشکلات متعدد در زندگی، مسئولیت های کاری و خانوادگی و... مانع از ایجاد فرصت کافی برای هفت الی هشت ساعت خواب مفید می شود؛ اما در ادامه به شش مورد از راهکارهایی که به شما در کنترل این شرایط و بهبود خواب کمک خواهند کرد؛ اشاره می کنیم.
 
برنامه منظم داشته باشید
 

برای خوابیدن و بیدار شدن ساعت مشخصی داشته باشید؛ بدین وسیله برای بدنتان ریتم مشخصی تعریف می کنید. به خاطر داشته باشید که از تختتان فقط جهت استراحت  استفاده کنید و در اتاق خوابتان به تماشای تلویزیون نپردازید. تحقیقات نشان داده اند نور های مصنوعی می توانند عملکرد مغز و هورمون هایی مانند ملاتونین( هورمون خواب) را مختل کند.
 
آفتاب بگیرید

 
هر روز حداقل ۲۰ دقیقه ترجیحا صبح ها آفتاب بگیرید. این امر به ترشح هورمون های تنظیم کننده خواب کمک می کند. همچنین یک الی دو ساعت قبل از خواب از موبایل، تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و... استفاده نکنید.
 
استفاده از زیرانداز های حصیری ماساژ
 
دراز کشیدن بر روی این زیراندازها به مدت ۳۰ دقیقه و یا بیشتر، قبل از خواب، اعصاب پاراسمپاتیک را تحریک و به ایجاد آرامش عمیق کمک می کند.
 
قبل از خواب ذهن خود را خالی کنید
 
خالی کردن ذهن از مشغله های روزمره کار دشواری است و معمولا یکی از عوامل اصلی کم خوابی و یا بد خوابی، تشویش ذهنی است. بهتر است قبل از خواب به مطالعه مجله و یا تهیه لیستی از کارهایی که می بایست انجام دهید بپردازید.
 
از درمان های گیاهی بهره ببرید
 
از دمنوش های گیاهی مانند گل گاو زبان و یا سنبل الطیب و ... و سایر منابع طبیعی ملاتونین و منیزیم استفاده نمایید.
 
نشاسته سیب زمینی را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. ابتدا با یک قاشق چای خوری شروع کنید و سپس میزان آن را افزایش دهید. این نوشیدنی نه تنها به بهبود خواب کمک می کند، بلکه باعث افزایش کنترل قند خون نیز می شود.
 
انجام مستمر تمرین های ریلکسیشن
 
تصویر سازی ذهنی، مدیتیشن، و یا تنفس عمیق باعث آرامش مغز و بهبود خواب می شود. روغن های گیاهی مانند بابونه و اسطوخودوس و... نیز می توانند در ایجاد آرامش موثر باشند.
 
در صورتی که با رعایت موارد فوق نیز همچنان از اختلالات خواب رنج می برید، پیشنهاد می شود با پزشک متخصص مشورت کنید تا از نظر حساسیت غذایی، بیماری های تیروئید، یائسگی، سندرم خستگی مزمن، مسمومیت و ... کنترل شوید.

منبع: سلامت آنلاین
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.