مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری؛

هسته اولیه علم پزشکی، درایران شکل گرفت

همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران، با اندیشمندان و محققان تاریخ پزشکی ایران و دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در دانشگاه آزاد مشهد برپا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در این همایش با اشاره به اهمیت طب سنتی در پزشکی، گفت: طب سنتی امری اساسی و علم و پایه ی پزشکی است. در علوم دیگر مثل ریاضیات و فیزیک و ... علوم گذشته، مقدمه ای برای پیشرفت علم هاست؛ اما چرا می گوییم در طب این طور نیست.

علی اکبر ولایتی گفت: در ایران با توجه به انواع اقلیم ها حدود 7500 تا 8 هزار نوع گیاه است که 25 درصد از این تعداد، بیش از 2000 گونه گیاهان دارویی ما را تشکیل می دهند که همین امر موجب شده موضوع گیاهان دارویی در ایران سابقه بسیار بالایی دارد.

وی با بیان این که هسته اولیه پزشکی در اسلام در جندی‌شاپور ایران شکل گرفت، افزود : مهارت پزشکان ایرانی اگر ازمتخصصان خارجی بیش تر نباشد کم تر هم نیست .

رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد: ما شناخن چندانی در باره ی مکانی مانند جندی شاپور نداریم؛ این در حالی است که جامع علوم پزشکی در زمان خودش است و امروز حدود 200 صفحه در باره ی جندی شاپور مستندات وجود دارد.

وی تاکید کرد: نهضت نفی ایرانیان به دلیل اثبات غرب از گذشته تا امروز ادامه دارد؛ پس دانشجویان باید بدانند که این نسل و این کشور چنانچه استعداش بیش تر از غربی‌ها نباشد کم تر نخواهد بود.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره ی اهمیت درمان بیماران براساس آموزه های دینی، گفت: در قرآن آمده است چنان چه فردی یک بیمار را شفا دهد گویی تمام انسان ها را نجات داده و بالعکس چنانچه یک نفر را به قتل برساند گویی کل انسان های کره زمین را به قتل رسانده است.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: پزشکی در ایران حدود هفت قرن سابقه دارد و تا اواخر قرن پنجم هجری چهار کتاب مهم در حوزه دانش پزشکی نوشته شده که نویسندگان آنان همه ایرانی بودند دو کتاب از زکریای رازی، یک کتاب ازعلی بن عباس اهوازی و یک کتاب را ابن سینا نوشته است.

ولایتی با بیان این که ابن سینا بیش از 180 کتاب دارد، عنوان کرد: از این تعداد 15 کتاب درعلم طب است که مهم ترین آن "قانون" است .

وی با تاکید بر این که کتاب قانون ابن سینا جامع تمام کتاب های پیش از خود است، خاطرنشان کرد: ابن سینا تالیف این کتاب را در سال 403 هجری قمری در گرگان آغاز کرد و در سال 414 در همدان آن را به پایان رساند.

وی در خصوص اهمیت این کتاب یادآور شد: گستاو لوگون یک خاورشناس فرانسوی در باره ی کتاب قانون ابن سینا گفته است این کتاب تا اواخر سده 15 در اروپا بیش از 16 بار به چاپ رسیده و تا قرن ششم مرجع علم پزشکی بوده است؛ به طوری که در تمام دانشگاه های فرانسه و ایتالیا تنها کتاب درسی در زمینه پزشکی بوده و تا 50 سال پیش در دانشگاه مون پلیه تدریس می شده است.

در پایان این مراسم، دکتر ولایتی و سایر مسئولین دانشگاه آزاد مشهد از چهار کتاب تاریخ پزشکی به نام های کفایه المجاهدیه، نوشته منصور شیرازی در قرن 9، تاریخ دارالشفای آستان قدس رضوی از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار با تکیه بر اسناد نوشته سالم حسین زاده سورشجانی، کتاب تاریخ پزشکی نوین مشهد، نوشته غلامرضا آذری خاکستر و کتاب دارالشفای رضوی در گذر زمان، نوشته سالم حسین زاده، الهه محبوب و زهرا فاطمی مقدم توسط دکتر ولایتی رونمایی کردند و از مقالات برتر و اعضای هیات علمی همایش با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد .

در این همایش ؛ صاحب نظران عرصه تاريخ پزشكي از جمله دكتر انوشيرواني ، دكتر سيد احمد امامي ، دكتر فريد قاسم لو و دكتر حسن تاج بخش و ... حضور داشتند .

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار